8 کاری که باید در 5 دقیقه اول مصاحبه انجام دهید

2022-08-16 19:38:56
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
8 کاری که باید در 5 دقیقه اول مصاحبه انجام دهید
وقتی به این مرحله رسیدید یعنی رزومه شما مورد قبول واقع شده است پس به شما تبریک میگوییم اما این مرحله...

وقتی به این مرحله رسیدید یعنی رزومه شما مورد قبول واقع شده است پس به شما تبریک میگوییم اما این مرحله هم سختی های خودش را دارد ، اگر میخواهید از آزمون مصاحبه نیز سربلند بیرون آیید بدون شک این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

اما اگر به هر دلیل نمی توانید از مرحله رزومه و ارسال آن فائق آیید و موفقیت در ساخت رزومه حرفه ای چالش این روزهای شماست  پیشنهاد ما استفاده از رزومه ساز آنلاین و فارسی رزومیتو است. حتما آنرا امتحان کنید چون نتیجه این بار می تواند متفاوت باشد ...

چگونگی شروع مصاحبه ، نکته همین جاست ...

شروع مصاحبه از چند جهت بسیار مهم است. اینکه شما در نظر مصاحبه گر چه تیپ فردی با چه شخصیتی و چه مدل فردی به نظر خواهید آمد. مثلا یک فرد منضبط قدرتمند یا یک فرد شل و ول و خجالتی. آیا می توانید بگویید این دو یکی هستند و نمی تواند تاثیری در آینده مصاحبه داشته باشد ؟ بدون شک خیر. پس شروع مصاحبه مشخص میکند که در ادامه به چه سمتی خواهید رفت. نکته بعدی که به شدت حائز اهمیت است این است که خود شما با شروع مصاحبه و گذشت 5 دقیقه می دانید که در این مصاحبه چه کاره اید.گند زده اید یا نه عالی بوده اید و در ادامه هم می توانید روی همین نوار به جلو بروید. بسیار سخت است که یک شروع افتضاح را تبدیل به یک ادامه عالی کنید پس سعی کنید در همان ابتدا بهترین خود باشید.

50 درصد از مصاحبه‌کنندگان در پنج دقیقه اول می‌دانند که آیا شما برای این کار مناسب هستید یا خیر. پنج دقیقه اول! این به طرز ترسناکی کوتاه است. زمان زیادی برای انجام یا گفتن چیزی نیست، بنابراین باید از آن نهایت استفاده را ببرید. قبلا با مقاله چگونه مصاحبه خود را در 5 دقیقه به پایان برسانیم نیز به خوبی به انجام یک مصاحبه عالی پرداخته ایم اما امروز می خواهیم اهمیت دقایق ابتدایی شروع مصاحبه را بشکافیم و بایدها و نبایدهای دقایق نخست مصاحبه را مورد بررسی قرار دهیم.

در 5 دقیقه اول مصاحبه چه کار کنیم ؟

همچنین تغییر این قضاوت اولیه، صرف نظر از اینکه چقدر تلاش می کنید، بسیار دشوار است. روانشناسان به این اثر هاله می گویند. این سوگیری شناختی به این معنی است که، به جای اینکه اعمال بعدی شما بر نحوه تفکر اولیه مردم در مورد شما تأثیر بگذارد، قضاوت اولیه افراد بر نحوه نگاه آنها به اقدامات بعدی شما تأثیر می گذارد.

بنابراین، اگر اولین تاثیر عالی داشته باشید، ممکن است بعداً شما را کمی سست کنند، اما اگر اولین برداشت شما بد باشد، شدیدتر مورد قضاوت قرار خواهید گرفت.

در اینجا آمده است که چگونه می توانید از آن پنج دقیقه مهم اول نهایت استفاده را ببرید:

1. لباس مناسب بپوشید تا طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهید

وقتی کسی در این مدت کوتاه در مورد شما قضاوت می کند، کار زیادی برای ادامه دادن ندارد. بنابراین، ظاهر شما نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. موارد مرتبط: 7 نکته در مورد آنچه در مصاحبه استارتاپ خود بپوشید.البته در مقاله در مصاحبه استخدامی چه بپوشیم به بهترین شکل این موضوع را تشریح کرده ایم.

2. همانطور که به شما گفته شده است عمل کنید

اگر از شما خواسته شده است که کار خاصی انجام دهید، مثلاً مدارک خاصی را برای مصاحبه بیاورید یا یک کار را از قبل انجام دهید، آن را انجام دهید! اگر این کار را نکنید، به مصاحبه کننده نشان خواهید داد که توجه نمی کنید و نمی توانید دستورالعمل ها را دنبال کنید.

3. به موقع باشید

اگرچه از نظر تئوری پنج دقیقه شما از زمانی که وارد می‌شوید شروع می‌شود، اما اگر مصاحبه‌کننده باید منتظر شما باشد، با درک خوبی از شما شروع نمی‌کند. علاوه بر این، دیر رسیدن احتمالاً به این معنی است که شما با عجله وارد می شوید، یعنی در بهترین حالت خود نیستید.

4. مودب باشید (با همه)

همانطور که می گویند ادب یک پنی هزینه ندارد. اگرچه این فقط در مورد مدیر استخدام صدق نمی کند. نحوه برخورد شما با سایر کارکنان، مانند کارکنان منابع انسانی یا مسئول پذیرش، ارتباط شما با آنها به نحوه درک شما در آن شرکت بستگی دارد. با به خاطر سپردن آداب خود مطمئن شوید که ادراک خوب است، حتی اگر در مصاحبه فوق العاده عصبی یا متمرکز بر لیزر هستید.

5. به زبان بدن خود توجه کنید

نحوه لباس پوشیدن شما تنها نشانه بصری نیست که یک مدیر استخدام از آن برای ایجاد نظر درباره شما استفاده می کند. صاف بایستید (یا بنشینید) و زبان بدن خود را باز و پذیرا نگه دارید.

همچنین باید آینه زبان بدن مصاحبه کننده را در نظر بگیرید. محققان ثابت کرده اند که انجام این کار می تواند رابطه ای بین شما دو نفر ایجاد کند.

6. از دست دادن خیلی ضعیف (یا خیلی قوی) اجتناب کنید.

هم دست دادن های ضعیف و هم دست دادن های بیش از حد قوی از بزرگ ترین نقاط ضعف کارفرمایان هستند. دست آنها را محکم بگیرید (اما نه آنقدر محکم که باعث ناراحتی شود)، دو یا سه بار تکان دهید و رها کنید. همچنین ایده خوبی است که در هنگام دست دادن، در استحکام مصاحبه کننده پیش قدم شوید. اگر واقعاً نگران دست دادن هستید، تمرین با یک دوست را در نظر بگیرید.

7. میخ خود را محکم بکوبید

شما زمان زیادی برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرمای بالقوه خود ندارید. بنابراین شما باید کارهایی را که می توانید انجام دهید را با ذکر تجربیات خود در آن کارها در عرض ۳۰ تا ۶۰ ثانیه بیان کرده و وجه تمایز خود از دیگران را به گونه ای بیان کنید که کارفرما را مجاب به استخدام شما کند

8. ناسزا نگویید

به سوالات مصاحبه کننده پاسخ های واضح و مختصر بدهید. وقتی به سوالی پاسخ دادید، صحبت نکنید. تا زمانی که پاسخ شما به طرز ناامیدکننده ای از بین نرود، با عصبانیت حرف نزنید، در غیر این صورت علاوه بر اینکه آماده به نظر می رسید، زمان را نیز تلف خواهید کرد.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

چه‌ چیزهایی را در جلسه ی مصاحبه همراه خود ببریم؟

چگونه سریع استخدام شویم ؟

موفقیت در آزمون مصاحبه شغلی

نحوه صحبت در مورد حقوق در مصاحبه استخدامی