رزومه چیست؟

2022-08-16 19:42:30
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
رزومه چیست؟
اگر کمتر از 40 سال سن داشته باشید حتما برایتان اتفاق افتاده که نیاز به ساخت رزومه و ارسال آن به یک ش...

اگر کمتر از 40 سال سن داشته باشید حتما برایتان اتفاق افتاده که نیاز به ساخت رزومه و ارسال آن به یک شرکت یا اداره را تجربه کرده باشید.نوشتن رزومه می تواند چالش برانگیز باشد اگر شما با خصوصیات یک رزومه استاندارد آشنایی نداشته باشید. امروز قصد داریم در این مقاله از رزومه ساز فارسی و آنلاین رزومیتو به طور کامل با موارد زیر آشنا شویم:

آنچه در مقاله رزومه چیست خواهید داشت
تعریف رزومه
چرا رزومه مهم است؟
انواع رزومه
بخش های رزومه

تعریف مفهومی رزومه

رزومه در واقع یک معرفی نامه خلاصه اما دقیق از شما، تحصیلات و توانائی هایتان است تا نشان دهد که شما تا چه اندازه می تواند برای شرایط کاری جدید مفید واقع شوید. در واقع مدیران شرکت ها می خواهند در هزینه ها و زمان برای شناخت افرادی که می توانند برایشان مفید باشند صرفه جویی کرده و از میان صدها و شاید هزاران داوطلب استخدام بدون ملاقات تک تک آنها به یک لیست کوتاه از بهترین افراد دست یابند.

رزومه چیست؟

چرا رزومه مهم است؟

رزومه ابزار مهمی برای جستجوی شغل شماست زیرا یک یا دو صفحه را ارائه می دهد که در آن می توانید مهارت ها و ویژگی های برتر خود را به نمایش بگذارید. رزومه ها به کارفرمایان در تصمیم گیری درباره استخدام کمک می کنند و به شما کمک می کند اولین مصاحبه خود را انجام دهید. به همین دلیل مهم است که چگونه رزومه خود را ساختار می دهید و چه اطلاعاتی را می خواهید در آن درج کنید. در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چرا رزومه مهم است و نکات کاربردی رزومه را دریافت خواهید کرد که ممکن است به شما در رسیدن به شغل بعدی کمک کند.

چرا کارفرمایان به رزومه شما اهمیت می دهند؟

رزومه ها، که معمولاً با نامه های پوششی سفارشی همراه هستند، برای کارفرمایان ارسال می شود تا واجد شرایط بودن و صلاحیت شما برای یک شغل مشخص شود. کارفرمایان از رزومه استفاده می کنند تا درک عمیق تری از مهارت ها، نقاط قوت و تجربیات نامزد دریافت کنند. رزومه شما باید منعکس کننده دستاوردها، جوایز، تحصیلات، تجربه و هر دستاورد برجسته دیگری باشد که با مسیر شغلی و اهداف شما همخوانی دارد. رزومه شما اولین نقطه تماس شما با کارفرما است و لحن را برای مراحل بعدی مانند مصاحبه اول، مصاحبه دوم، پیش غربالگری و حضور در هواپیما تعیین می کند.

انواع رزومه

داوطلبانی که می خواهند در فرآیند مصاحبه پیشرفت کنند، باید رزومه قوی داشته باشند. دو نوع رزومه می تواند بر کارفرمایان بالقوه تأثیر بگذارد. در این بخش، ما هر نوع را بررسی می کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهترین است:

  1. رزومه با ترتیب زمانی (Chronological Resume)
  2. رزومه های سفارشی

البته اگر میخواهید با انواع رزومه به طور کامل آشنا شوید مقاله ای که در همین رابطه نوشته ایم را مطالعه نمائید

رزومه با ترتیب زمانی

اکثر رزومه ها از این طریق سفارش داده می شوند. این سنتی است که جدیدترین شغل خود را در بالای بخش تجربه قرار دهید. از آنجا، تجربه به ترتیب نزولی پیش می رود. در حالت ایده آل، شما می خواهید هفت تا 10 سال تجربه کاری مرتبط را علاوه بر افتخارات دیگر به نمایش بگذارید. رزومه زمانی معمولاً شامل تجربه کاری و تحصیلات است که هر دو بر اساس ترتیب زمانی مرتب شده اند.

رزومه های سفارشی

رزومه سفارشی آموزش و تجربه مرتبط را در اولویت قرار می دهد. این ممکن است توسط شخصی که در حال تغییر شغل است یا به تازگی وارد نیروی کار شده است یا کسی که در شغل خود شکاف دارد استفاده شود. همچنین می تواند برای افرادی با تجربه استثنایی زیاد در یک صنعت تخصصی استفاده شود. برجسته کردن مهم ترین و مرتبط ترین انتخاب های شغلی خود با انتخاب این فرمت ممکن است به شما کمک کند که برجسته شوید.

رزومه های سفارشی برای افرادی در صنایعی که نیاز به صلاحیت های خاصی دارند بسیار عالی است. به عنوان مثال، یک فروشنده خارجی که حرفه ای در زمینه تعمیر و نگهداری تسهیلات دارد، ممکن است از یک رزومه سفارشی برای نشان دادن تجربه فروش مرتبط با تعمیر و نگهداری قبل از سایر تجربه های فروش خارجی بدون توجه به زمان بندی استفاده کند.

چرا شما به رزومه نیاز دارید؟

در بازار رقابتی مشاغل حرفه ای امروز، رزومه معمولاً یک شرط اساسی برای حرکت رو به جلو در فرآیند مصاحبه است. یک رزومه خوب بلافاصله به کارفرمایان نشان می دهد که چرا نامزد مناسب است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا برای به دست آوردن شغل بعدی خود به رزومه نیاز دارید. یک رزومه موثر:

  • مهارت ها و تجربیات مرتبط شما را مشخص می کند
  • وجه تمایز شما را مشخص می سازد
  • توجه کارفرمایان را جلب می کند
  • شما را با موقعیت مطابقت می دهد
  • می تواند منجر به مصاحبه شود

رزومه مهارت ها و تجربیات شما را مشخص می کند

یک رزومه با ساختار مناسب به وضوح جذاب ترین مهارت ها و تجربه شما را برای کارفرمایان بالقوه برجسته می کند. این به آنها اجازه می دهد تا با بهترین نامزد به جلو حرکت کنند. به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید آخرین مهارت ها و تجربیات شما در رزومه شما منعکس شده است. یک رزومه قوی از عناصر قالب بندی مانند رنگ، حاشیه های مناسب و طراحی استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که تجربه کاری مرتبط به گونه ای نشان داده می شود که دستاوردها را برجسته کند.

رزومه وجه تمایز شما را مشخص می سازد

مهمتر از آن، یک رزومه نباید فقط مهارت و تجربه را ارائه دهد، بلکه باید به کارفرمایان بگوید که چه چیزی به شرکت می آورید. به عنوان مثال، اگر در حال ترک یک موقعیت فروش هستید، به جای اینکه فقط بگویید که "با عملکرد بالا" هستید، بگویید "در یک سال به 250000 دلار فروش رسانه های جدید دست یافته اید". این به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا ارزشی را که شما برای شرکت به ارمغان می‌آورید در شرایط کمی درک کنند.

اگر می توانید از سه یا چهار دستاورد زیر هر قطعه یا تجربه مرتبط استفاده کنید که معیارهای قابل تأیید را ارائه می دهد. مواردی مانند افزایش سود یا کاهش 5 درصدی ضرر، افزایش فالوور شبکه های اجتماعی توسط 1500 کاربر یا افزایش فروش به میزان 10 درصد را در نظر بگیرید.

توجه کارفرمایان را جلب می کند

بخشی از رزومه که به عنوان "بالای تا" شناخته می شود - معمولاً یک چهارم بالای رزومه - بیشترین توجه را به خود جلب می کند. اطمینان حاصل کنید که علاوه بر نام و اطلاعات تماس خود، اطلاعات خلاصه شده مهم را در بالای قسمت قرار دهید. راه دیگری که می توانید توجه کارفرما را به خود جلب کنید، استفاده از طرح بندی است که امکان رنگ یا تصاویر مناسب را فراهم می کند.

برخی از افراد از یک پرتره هد شات یا لوگوی شخصی برای معرفی خود به کارفرمایان استفاده می کنند. اگر مجبور به چاپ رزومه خود هستید، همیشه از کاغذ رزومه استفاده کنید که بیرون زده باشد. گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد، بنابراین هنگام تصمیم گیری روی کاغذ به استانداردهای صنعت توجه کنید.

شما را با موقعیت مطابقت می دهد

یک رزومه خوب، مهارت های شما را با نیازهای موقعیت منطبق می کند. یکی از راه‌های انجام این کار این است که مطمئن شوید رزومه شما حاوی کلمات کلیدی مشابهی است که در شرح شغل یافت می‌شود.

به عنوان مثال، اگر در شرح شغل درخواست "دانش JSON" دارید، حتما "JSON" را در رزومه خود درج کنید. با انجام این کار، کارفرمایان قادر خواهند بود آنچه را که شما را برای موقعیت مناسب می‌سازد، فیلتر کنند. اگر رزومه خود را به صورت الکترونیکی ارسال می کنید، برخی از شرکت ها به صورت خودکار بر اساس کلمات کلیدی مرتب می کنند. برای اطمینان از دیده شدن رزومه خود، باید به آنها توجه کنید.

می تواند منجر به مصاحبه شود

در نهایت، یک رزومه خوب به شما این امکان را می دهد که به مرحله بعدی در فرآیند بروید: مصاحبه. احتمالاً برای پیشنهاد موقعیت به حداقل یک مصاحبه نیاز دارید، بنابراین داشتن رزومه ضروری است.

مهم ترین نکات در نوشتن رزومه

اگر چه قبلا در مقاله چگونه رزومه بنویسیم به تمامی موارد در نوشتن رزومه اشاره شده است اما اینجا نیز تیتروار مروری بر مهم ترین این نکات خواهیم داشت.

در اینجا چند نکته برای سازماندهی رزومه وجود دارد:

  1. بهترین نمونه رزومه ها را بررسی کنید
  2. از فونت های حرفه ای استفاده کنید.
  3. اطلاعات مربوطه را درج کنید.
  4. سازماندهی بر اساس اهمیت
  5. فعالانه صحبت کنید
  6. تصحیح و ویرایش کنید.

بهترین نمونه رزومه ها را بررسی کنید

یکی از بهترین و اسان ترین راه ها برای دست یابی به یک نتیجه ایده آل بررسی بهترین موارد در هر حوزه می باشد. در نوشتن رزومه نیز می توانید رزومه های برتر و معرفی شده در حوزه کاری خود را بررسی و مرور کنید و با نقاط قوت و ضعف آن ها اشنا شوید.

از فونت های حرفه ای استفاده کنید

فونت ها را با دقت در نظر بگیرید. فونت های تمیز و واضح مانند Calibri، Arial، Times New Roman و Helvetica به خوبی روی رزومه کار می کنند. در حالی که می‌خواهید رزومه‌تان برجسته باشد، باید برای خواندن آن واضح باشد تا مورد استقبال قرار گیرد. بر روی فونت های زیبا و تمیز تمرکز کنید. از فونت با اندازه 10-12 استفاده کنید.

اطلاعات مربوطه را درج کنید

هدف شما این است که رزومه خود را مختصر نگه دارید. در صورت امکان آن را طوری فرمت کنید که در یک صفحه قرار گیرد و نباید بیشتر از سه باشد. پایبندی به مرتبط ترین اطلاعات این امکان را فراهم می کند. استخدام مدیران به طور خلاصه رزومه ها را برای مرتبط ترین اطلاعات بررسی می کنند و داشتن یک رزومه واضح، مختصر و مرتبط احتمال ادامه نامزدی شما را بیشتر می کند.

سازماندهی اطلاعات بر اساس اهمیت

در حالی که راه های زیادی برای سازماندهی رزومه شما وجود دارد، تمرکز بر اهمیت ویژگی هایی را نشان می دهد که شما را به بهترین نامزد برای این شغل تبدیل می کند. در یک نیروی کار رقابتی که در آن کارفرمایان احتمالاً گزینه های زیادی دارند، سازماندهی بر اساس اهمیت یک نقطه کانونی قوی ارائه می دهد.

فعالانه صحبت کنید

برای اینکه رزومه خود را مختصر نگه دارید، روی زبان فعال و کاهش کلمات اضافی تمرکز کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن "من دستاورد کنترل را در طی پنج سال کار در شرکت دریافت کردم"، بگویید: "کنترل کننده در مدت پنج سال به دست آورد". این نه تنها به کوتاه نگه داشتن رزومه شما کمک می کند، بلکه بیشتر به یک مدیر استخدامی که ممکن است زمان زیادی را برای خواندن هر رزومه صرف نمی کند، توجه بیشتری داشته باشد.

رزومه خود را تصحیح و ویرایش کنید

قبل از ارسال رزومه به کارفرما، اشتباهات گرامری و تایپی را تصحیح کنید. یک رزومه ویرایش شده با اشتباهات کم تأثیر خوبی بر کارفرمایان بالقوه می گذارد و نشان می دهد که شما توانایی دارید و به جزئیات توجه می کنید.

حرف آخر :

اگر میخواهید یک رزومه خوب، استاندارد و بی عیب و نقص بنویسید می توانید از مقالات آموزش رزومه نویسی رزومیتو به عنوان یک راهنمای کاملا حرفه ای و کاربلد بهره ببرید و در نهایت اگر قصد نوشتن رزومه را دارید میتوانید از بهترین رزومه ساز آنلاین رزومیتو استفاده کرده تا به بهترین شکل این مهم را به سرانجام برسانید.

انواع رزومه ؟

رزومه ها در دو نوع کلی زمانی و سفارشی تقسیم بندی میشوند اما اگر بخواهیم انواع رزومه را نام ببریم می توان به رزومه زمانی،رزومه اینفوگرافیک،ترکیبی،مهارتی و هدفمند اشاره نمود که در مقاله انواع رزومه کاری به تفصیل همه آنها را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم.

چه قالبی مناسب رزومه است ؟

ما توصیه میکنیم جز در مواردی که شغل ایجاب میکند تا حد ممکن رزومه تان را ساده و به درو از زرق و یرق و رنگانگ کردن ‌بسازید. قالب های رزومه ساز رزومیتو همگی این اصل سادگی را رعایت میکنند،البته در نسخه ویژه دست شما برای  تغییرات گسترده کاملا باز است اما بدون دلیل رزومه خود را شلوغ نکنید.

سوالات متداول

رزومه چیست؟
رزومه معرفی نامه ای است که شما،تخصص و تجارب کاری و تحصیلیتان را نشان می دهد
چرا رزومه مهم است ؟
داشتن رزومه کاری امروز دیگر یک آپشن اختیاری نیست. امروزه شما باید رزومه کاری به روز و آپدیت شده داشته باشید. واقعیت این است که شما می بایست همواره رزومه خود را آپدیت داشته باشید و برای درخواست استخدام آنرا برای کارفرمای خود ارسال نمائید.

 

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟