در مصاحبه شغلی چه می پرسند؟

2022-06-30 23:26:01
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
در مصاحبه شغلی چه می پرسند؟
اینکه در مصاحبه شغلی چه می پرسندیکی از مهم ترین سوالات و نگرانی های داوطلبان آزمون های استخدامی و کا...

اینکه در مصاحبه شغلی چه می پرسندیکی از مهم ترین سوالات و نگرانی های داوطلبان آزمون های استخدامی و کارجویان عزیز است.در مقاله ای با عنوان سوالات مصاحبه های شغلی قصد داریم به طور جامع به این موضوع بپردازیم و با بررسی زوایای مختلف این موضوع آنرا به طور کامل برای شما مخاطبان رزومه ساز حرفه ای رزومیتو باز کنیم پس با ما همراه شوید.پیشنهاد میکنیم پس از مطالعه این مقاله ارزشمند با مطالعه مقاله چرا استخدام نمی شویم زوایای دیگر حول این مسائل را نیز مورد بررسی قرار دهید.

مصاحبه شغلی چیست؟

مصاحبه شغلی چیست ؟

مصاحبه شغلی در واقع یکی از مهم ترین مراحل هر استخدام به شمار می آید، این مصاحبه در اکثر مواقع حضوری و بین دو نفر ( شما و مصاحبه کننده ) انجام می شود. البته تعداد ممکن است بیشتر شود و چند نفر در روبروی شما بنشینند یا اینکه ارتباط تصویری و از راه دور باشد. باید بدانیم که مصاحبه شغلی قدیمی ترین روش برای انتخاب و استخدام نیروهای مورد نیاز شرکت ها است. بدون شک قبل از رفتن به جلسه مصاحبه شغلی شما رزومه خود را برای شرکت ارسال کرده اید و اگر اکنون در آزمون مصاحبه هستید یعنی که رزومه شما مورد پذیرش آن شرکت واقع شده است. اگر هم هنوز شرکتی شما را به مصاحبه دعوت نکرده است این به معنی آن است که رزومه شما مورد پذیرش نبوده که در این صورت پیشنهاد می کنیم از امکانات رزومه ساز حرفه ای استفاده و این مشکل را مرتفع نمائید.

مصاحبه در شرکت های خصوصی

در شرکت های خصوصی آزمون مصاحبه بسیار مهم تر از مراکز دولتی است چرا که شرکت های خصوصی حقوق و مزایای افراد را خود متقبل می شوند و استخدام فردی ماهر و توانا که بتواند باری از روی دوش شرکت بردارد بسیار حائز اهمیت است و به طبع گزینش افرادی که سربار شرکت شوند به همان اندازه می تواند اذیت کننده به حساب آید.

هدف از مصاحبه شغلی

هدف از مصاحبه های شغلی چیست ؟

در این آزمون مصاحبه گر قصد دارد تا با بررسی جنبه های روانی و شخصیتی شما دریابد که تا چه میزان برای کار کردن در آن شرکت انگیزه دارید. آیا انگیزه شما تنها مسائل مادی است یا نه برای کار در آنجا نیز اشتیاق لازم را دارید؟ او قصد دارد تا توانائی شما در حل مسئله، میزان انعطاف پذیری شما و قدرت شما در رهبری و مسائلی از این دست را به دقت مورد بررسی قرار دهد.

هدف از مصاحبه های شغلی

در مصاحبه های استخدامی چه می پرسند ؟

برای جواب دادن به سوالات مصاحبه ابتدا باید بدانید که در مصاحبه چه می پرسند. این سوالات عموما در درصد بالایی تکراری هستند خصوصا در کشور ما که مسائل دینی و اعتقادی مطرح است در مصاحبه های استخدامی آزمون های دولتی درصد بالایی از سوالات مصاحبه از بخش دین و مذهب می باشد اما اینجا بیشتر قصد و نیت ما آشنایی با سوالات مصاحبه های شغلی شرکت ها است.

مهم ترین سوالات استخدامی مصاحبه

  1. می توانید خودتان را معرفی کنید ؟
  2. خودتان را در یک جمله چگونه توصیف می کنید ؟
  3. می توانید سه مورد از نقاط ضعف و قوت خود را بیان کنید ؟
  4. کار کردن در اینجا را در مقایسه با دیگر شرکت ها چگونه می بینید ؟
  5. هدفتان از کار کردن در اینجا چیست ؟
  6. در کارتان به چه موردی بیش از همه افتخار می کنید ؟
  7. با چه همکاران و رییس هایی بهتر کنار می آیید ؟
  8. اگر حق انتخاب داشتید دوست داشتید کجا کار کنید ؟
  9. حقوق پیشنهادی شما چقدر است ؟
  10. آیا شما سوالی از ما دارید ؟

1 . می توانید خودتان را معرفی کنید ؟

اولین و یکی از مهم ترین سوالات رایج در آزمون های مصاحبه همین است. از شما می خواهند خودتان را معرفی نمائید. این سوال در ظاهر و در نگاه اول ساده به نظر می رسد اما اکثر افراد از پاسخ دادن به آن عاجز هستند. واقعیت این است که مصاحبه کننده نمیخواهد اسم و نام فامیلتان را بداند، در واقع این سوال زیرکانه می خواهد شما و میزان هوشمندی تان را به چالش بکشاند و مصاحبه کننده قصد دارد دریابد که شما تا چه میزان به قواعد و اصول آگاهی دارید. مصاحبه کننده با طرح این سوال میخواهد در مورد سابقه شغلی، تجربیات و تخصص های شما بداند پس در مورد افتخارات خود صحبت کنید البته خلاصه و به دور از حرافی.

2 . خودتان را در یک جمله چگونه توصیف می کنید ؟

اگر بخواهیم بگوییم که چرا این سوال مصاحبه را طرح می کنند علتش این است که مصاحبه کننده قصد دارد تیپ شخصیتی و میزان اعتماد به نفس و تعادل میان آنها با شغلی درخواستی تان را دریابد. اینجاست که می  بایست با احتیاط جلو بروید و نشان دهید که فردی مطمئن و متعهد هستید، جدا از اینکه بخواهید در مورد خودتان غلو کنید بپرهیزید و کاملا با احتیاط نشان دهید که انسانی قابل اعتماد و اجتماعی هستید.

3 . می توانید سه مورد از نقاط ضعف و قوت خود را بیان کنید ؟

هدف از طرح این سوال مصاحبه این است که مصاحبه کننده قصد دارد نکات و نقاط تاریک وجودی شما را پیدا کند، از خصوصیات مثبت خود به اختصار بگویید مثلا اینکه خواب منظمی دارید و صبح زود بیدار می شوید، متعهد هستید و وظایف محوله را درست و به موقع انجام می دهید، اگر میخواهید نکته منفی هم بگویید باید توضیح دهید که دیگر با کار روی این وجه منفی توانسته اید آن را به حداقل برسانید.

4 . کار کردن در اینجا را در مقایسه با دیگر شرکت ها چگونه می بینید ؟

با پرسیدن این سوال مصاحبه گر تلاش میکند تا دریابد که تا چه اندازه برای شغل مورد نظرتان جستجو می کنید. مورد بعدی این است که میخواهند بفهمند که تا چه اندازه در گفتارتان صداقت دارید و در مورد دیگر شرکت ها چگونه صحبت می کنید. پاسخ مناسب شما در مورد این سوال مصاحبه شغلی می تواند این باشد که بگویید با چند شرکت دیگر صحبت کرده ام و مصاحبه هم داده ام اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ام که کدام مورد برای آینده شغلی من مناسب است. خوبی این جواب این است که اولا در مورد دیگر شرکت ها بدگویی نکرده اید دوما اینکه جوابی مثبت می باشد.

5 . هدف شما از کار کردن در اینجا چیست ؟

از مهم ترین و جدی ترین سوالات مصاحبه های شغلی که قطع به یقین از شما می پرسند این است که هدف تان از کار کردن در شرکت ما چیست ؟

هدف از پرسیدن این سوال این است که مصاحبه کننده قصد دارد تا دریابد که تا چه میزان در مورد شرکت اطلاعات دارید و انگیزه اصلی شما از فعالیت در این شرکت چیست ؟

پاسخ مناسب شما می بایست حاوی جملاتی باشد که نشان دهد در مورد شرکت و فعالیت های آن اگاهی کامل دارید، به فیلد کاری آنها علاقه مند هستید و مایل هستید تا با کار در کنار دیگر کارکنان شرکت ضمن کسب اگاهی بیشتر در آن ضمینه کاری به جهت علاقه ای که به این حوزه دارید بخشی از آن باشید.

6 . در کارتان به چه موردی بیش از همه افتخار می کنید ؟

با طرح این سوال مصاحبه گر می خواهد دریابد که به چه چیزی بیش از همه علاقه دارید، خود را در چه زمینه ای توانا تر می بینید و به کار خود افتخار می کنید یا خیر. در واقع مصاحبه گر می خواهد دریابد که برای حضور در این شغل چقدر مصمم هستید.

7 . اگر حق انتخاب داشتید دوست داشتید کجا کار کنید ؟

هدف از این پرسش این است که میزان اشتیاق و جدیت شما را برای تصاحب این شغل دریابند و در مقایسه با دیگران شما و اشتیاقتان را برای کار کردن بسنجند. اینکه در جواب بگویید علاقه دارید برای شرکتی مانند آمازون کار کنید خیلی جذاب است اما آیا مطمئن هستید که توانائی های شما در این حد است ؟ این پاسخ به هیچ عنوان توصیه نمی شود و می تواند جو و فضا را سمی کند پس بهتر است در مورد شرکت دیگری چیزی نگویید.

پاسخ به این سوال مصاحبه می تواند اینطور باشد که من اکنون که اینجا هستم تمامی شرکت هایی که می شد در آنجا فعالیت کنم را مورد بررسی دقیق قرار دادم و به این نتیجه رسیدم که کار در اینجا ایده آل من است و علاقه دارم تا با دیگر همکاران در این شرکت توانائی ها و تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم تا موجب پیشبرد اهداف شما شویم.

8 . چه همکاران و رییس هایی بهتر کنار می آیید ؟

با طرح این سوال از سری سوالاتی که در مصاحبه می پرسند مصاحبه گر قصد دارد تا شما با چه افرادی و با چه تیپ شخصیتی نمی توانید کنار بیایید و به مشکل میخورید و موضوع بعدی اینکه او می خواهد بفهمد که شما چطور می توانید در بهترین فرم خود باشید. برای پاسخ به این پرسش بهتر است نکات مثبت را در شروع صحبت بازگو کنید و نکات منفی را فاقد اهمیت بالا نشان دهید، باید نشان دهید که از انعطاف لازم جهت کار با افراد مختلف برخوردار هستید و می توانید با افراد گوناگون تعاملات سازنده ای داشته باشید و موجب رشد یکدیگر باشید.

9 . حقوق پیشنهادی شما چقدر است ؟

شاید اگر بخواهیم سه عدد از مهم ترین سوالاتی که در مصاحبه شغلی می پرسند را جدا کنیم یکی از آنها مورد 9 باشد.سوال در مورد حقوقی که طلب می کنید بسیار مهم است چرا که بحث مالی هموارده دغدغه کارفرمایان و استخدام کنندگان است. واقعیت آن است که در پاسخ به این پرسش همه چیز به شما باز می گردد، نخست باید آگاه باشید که ذکر کردن رقمی خاص هیچ مانعی ندارد، در وهله دوم صحبت کردن در مورد مزایا و بیمه و این دست از مسائل نیز بلامانع است و این حق شماست که در قبال انرژی و زمانی که برای رشد شرکت می گذارید از نظر مالی میزان مناسبی از حقوق و مزایا را درخواست نمائید. بهتر است در مورد اعداد و ارقام دیگر شرکت ها تحقیق کنید تا دقیق تر بتوانید به این پرسش پاسخ دهید.

حقوق پیشنهادی شما

10 . آیا شما سوالی دارید ؟

یکی دیگر از مهم ترین سوالاتی که در مصاحبه شغلی می پرسند همین مورد 10 است. هدف از طرح این سوال این است که بفهمند تا چه اندازه کنجکاو و نکته بین هستید، بهتر است همیشه یک سوال خوب و البته غیرسطحی برای پرسیدن داشته باشید. زمانی که از شما این سوال را پرسیدند بهتر است بگویید در مورد مسائل روزمره و تاریخچه شرکت به طور کامل تحقیق کرده ام و این موارد را می دانم. برای مثال می توانید به یکی از مواردی که مصاحبه گر در حین مصاحبه از شما پرسید را بازگو کرده و بخواهید کمی بیشتر در مورد آن توضیح دهد، به این طریق حس تعامل دو سویه خوب و گرمی بین شما شکل خواهد گرفت و مصاحبه گر احساس می کند مدت هاست که شما را می شناسد. از طرفی این حس القاء می شود که شما در طول زمان مصاحبه به طور دقیق به صحبت های مصاحبه کننده گوش داده و همه مسائل را مو به مو و با دقت از نظر گذرانده اید.

آرامش رمز موفقیت در مصاحبه های شغلی

حال که مهم ترین سوالات مصاحبه های شغلی را بررسی کردیم باید این را نیز بگوییم که بدون آرامش همه چیز هیچ خواهد بود. شما می بایست با آرامش و اعتماد به نفس پا به جلسه مصاحبه بگذارید و با اطمینان از توانایی های خود سعی کنید به درستی شخصیت و تیپ شخصیتی خود را به مصاحبه کننده معرفی نمائید.

آرامش رمز موفقیت در مصاحبه

سخن آخر

همواره به خاطر داشته باشید از پرحرفی ، صمیمیت بی دلیل یا سرد بودن بیش از حد خودداری کنید، در مصاحبه شغلی سعی کنید تعادل خود در میزان صمیمیت با مصاحبه کننده را حفظ کرده و با لحنی رسمی  و مودبانه با مصاحبه گر سخن بگویید، تا جایی که ممکن است از بیان جملات و صحبت های منفی اجتناب کنید و در ابتدای هر صحبتی از جملات مثبت و گرم و سازنده بهره بجویید چرا که مدیر شرکت نمیخواهد با فردی که مدام زار می زند یا مشکلات را بر گردن دیگران می اندازد سر و کله بزند. شما قرار است باری را از دوش شرکت بردارید و گره ای قرار است به دست توانای شما باز شود نه اینکه یک مسئله کوچک را تبدیل به یک بحران سخت نمائید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

چه‌ چیزهایی را در جلسه ی مصاحبه همراه خود ببریم؟

چگونه سریع استخدام شویم ؟

موفقیت در آزمون مصاحبه شغلی

8 کاری که باید در 5 دقیقه اول مصاحبه انجام دهید