نحوه صحبت در مورد حقوق در مصاحبه استخدامی

2022-08-16 19:24:28
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
نحوه صحبت در مورد حقوق در مصاحبه استخدامی
حقوق و دستمزد شاید مهم ترین و یا به جرات یکی از مهم ترین مباحثی است که هر فرد در زمان استخدام در پس...

حقوق و دستمزد شاید مهم ترین و یا به جرات یکی از مهم ترین مباحثی است که هر فرد در زمان استخدام در پس ذهن به آن می اندیشد. چه بخواهیم یا نخواهیم همه ما کار و تلاش می کنیم تا رفاه و آسایش خود را فراهم کنیم و یکی از اصلی ترین جنبه های این رفاه و آسایش برمیگردد به بعد مادی که تامین کننده آن همان حقوقی است که در شغل و کسب و کار بدست می آوریم.

با مقدمه ای که ذکر شد قصد داریم تا به بررسی نحوه صحبت در مورد حقوق در مصاحبه های استخدامی بپردازیم، موضوعی مهم و کلیدی که مصاحبه گر از آن به عنوان یک اهرم و قدرت استفاده میکند تا بسنجد که شما تا چه اندازه به شغل مورد نظر علاقه دارید. او میخواهد دریابد که آیا شما فقط برای دریافت حقوق ماهانه این شغل را انتخاب کرده اید یا نه در کنار انگیزه های مادی مواردی مانند علاقه به شغل، تخصص و کاربلد بودن را هم با خود به شرکت خواهید آورد.

صحبت در مورد حقوق در مصاحبه استخدامی

قبل از اینکه در مصاحبه درباره حقوق و دستمزد مذاکره کنید

  • در مورد مبلغ حقوق عادلانه که شرکت مورد نظر میتواند به شما بدهد تحقیق کنید
  • در پیش کشیدن موضوع دستمزد و حقوق عجله نکنید زمان خوب هنگام مذاکره بسیار مهم است.
  • فراتر از چک حقوق فکر کنید برای مثال، اگر حقوق بالاتری وجود نداشته باشد، ممکن است مرخصی با حقوق یکی از گزینه ها باشد.
  • داوطلبانه رقم یا محدوده حقوق را اعلام نکنید. اگر از شما خواسته شد نیازی به طفره رفتن نیست، اما به طور کلی بهتر است ابتدا از کارفرما بخواهید رقمی را ارائه دهد.
  • صادق باشید متقاضی کار که میخواهد کارفرما را فریب دهد، یک شکست خورده  است.
  • تصور نکنید که باید اولین پیشنهاد را بپذیرید. حتی در یک بازار کار چالش برانگیز، مذاکره با حسن نیت همیشه قابل قبول است. آنچه را که می خواهید بیان کنید و از آن نترسید.

 آماده هستید که دقیق تر موضوع را بررسی کنیم؟ 

 در زیر نکات دقیق تری در مورد زمان و نحوه مذاکره حقوق در طول مصاحبه آورده شده است. 

1. درایت و زمان سنجی برای طرح موضوع حقوق

مطرح کردن حقوق در رزومه یا در ابتدای شروع روند مصاحبه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در طول اولین مصاحبه خود نیز آن را مطرح نکنید. در عوض از این فرصت ها برای نشان دادن شایستگی خود برای این نقش استفاده کنید و اجازه دهید کارفرما شما را بشناسد.

در مصاحبه دوم، معمولاً سؤال در مورد آن قابل قبول است، اما می بایست دقت کنید. قبل از درخواست در مورد دستمزد، علاقه خود را به شغل و نقاط قوتی که برای آن به ارمغان می آورید را به طور کامل بیان کنید. کاری کنید که کارفرما این احساس را داشته باشد که برای چیزی بیش از چک حقوق ماهانه در آنجا هستید. اگر آنها ابتدا پول را مطرح کردند، محدوده ای را برای مذاکره فراهم کنید. نشان دادن انعطاف پذیری شما، کلید دستیابی به یک بسته جبرانی است که هم برای شما و هم برای کارفرما قابل قبول است. فقط مطمئن شوید که قبل از پاسخ دادن به سؤالات مربوط به حقوق مورد نظر خود، شرایط شغلی را کاملاً درک کرده اید.

2. همواره منتظر زمان مناسب باشید

به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است ابتدا از کارفرما بخواهید رقمی را ارائه دهد. دانستن نقطه شروع آنها می تواند به شما اهرمی در طول مذاکرات حقوق و دستمزد بدهد. اما گاهی اوقات نمی توانید از اینکه شما شروع کننده باشید اجتناب کنید. فرم‌های درخواست شغل آنلاین برخی از شرکت‌ها معمولاً برای اطمینان از اینکه انتظارات نامزدها مطابق با بودجه سازمان است، حقوق مورد نیاز شما را ارائه می دهند.

در چنین حالتی، محدوده ای (نه رقم دقیق) ارائه دهید که برای شما قابل قبول باشد. اما اگر در اولین مصاحبه مطرح شد یا یک محدوده حقوق بدهید، یا لبخند بزنید، و یا ذیرکانه بحث را عوض کنید، برای مثال بگویید: «ترجیح می‌دهم در شروع صحبت در مورد پول با جزئیات صحبت نکنم. من می خواهم ابتدا درباره شغل و شرکت اطلاعات بیشتری کسب کنم. اما ممکن است بپرسم چه محدوده حقوقی را برای این موقعیت در نظر می گیرید؟

3. محدوده حقوق شغل مورد نظر را درک کنید

پیشنهاد میکنیم به طور کامل در مورد سطح حقوق در شهر و کشور مورد نظر تحقیق کنید و از آن به درک کاملی برسید. برای مثال اگر در شهر تهران و محدوده بالای شهر برای یک مهندس عمران حرفه ای حقوق 9 میلیون در ماه را به کارمند می دهند این دلیل نمیشود در یک شهرستان دورافتاده نیز شما برای همین شغل این میزان مبلغ را به عنوان حقوق و درآمد درخواست نمائید.

4. در مورد آنچه ارائه شده است بحث کنید

اگر این کار به شما پیشنهاد شده است، اما میزان حقوق و دستمزد انتظارات شما را برآورده نمی کند؟ درخواست مبلغ اضافی کاملاً قابل قبول است. در نظرسنجی اخیر رابرت هاف از 2800 مدیر ارشد در سراسر ایالات متحده، 86 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که به احتمال زیاد در یک سال آینده در مورد حقوق و دستمزد با استخدام‌های جدید خود مذاکره می‌کنند.

5. روی توانائی های خود تمرکز کنید

در هر مذاکره ای باید دلایل محکمی برای موضع خود ارائه دهید. به طور خاص در مورد مهارت ها، تجربیات و موفقیت های قبلی خود صحبت کنید، به خصوص آنهایی که تأثیر قابل اندازه گیری بر سود شرکت داشته اند.

آخرین داده ها نشان می دهد که کمبود متخصصان ماهر است که باعث افزایش حقوق ها می شود و بسیاری از کارفرمایان حاضر هستند حقوق بیشتری را به یک فرد حرفه ای که در کار خود متخصص است بدهند

6. بلوف ممنوع

هیچگاه کارفرمای خود را در مورد حقوق و پاداشاه گمراه کنید یا برای کسب منفعت مالی بیشتر به دروغ این گونه القاء نکنید که دیگران نیز به دنبال شما هستند. حقیقت به زودی آشکار می شود، در عوض، هنگام بحث درباره حقوق و دستمزد در طول مصاحبه، بر ارزشی که می توانید برای سازمان به ارمغان بیاورید تأکید کنید و در مورد وضعیت خود صادق باشید.

7. فراتر از بسته پرداخت فکر کنید

حتماً کل بسته حقوق و مزایا را ارزیابی کنید. یک شغل جالب با حقوق اولیه کمتر می تواند بسته مزایای کارکنان سخاوتمندانه یا فرصت هایی برای یادگیری و رشد داشته باشد. شما می بایست به طور کامل کل موضوع، از جمله بیمه درمانی، برنامه های بازنشستگی و روزهای تعطیل را درک کنید. بسیاری از کارفرمایان هستند که حقوق اولیه کمتری را پیشنهاد می کنند اما اگر تمام مسائل عنوان شده را در کنار هم بگذاریم اوضاع متفاوت می شود.

8. آن را به صورت مکتوب دریافت کنید

تبریک می گویم، شما پیشنهاد شغلی و حقوقی را که می خواستید دریافت کردید! حالا به صورت کتبی آنرا بخواهید. هرگز موقعیت فعلی خود را رها نکنید بدون اینکه پاداش، عنوان شغلی و مسئولیت ها و سایر جزئیات مستند باشد.

دانستن نحوه مذاکره با حقوق در طول مصاحبه مانند دانستن نحوه رقصیدن است. شما نمی خواهید خیلی زود شروع کنید، و نمی خواهید روی انگشتان کسی قدم بگذارید.

چرا باید درباره حقوق صحبت کرد؟

قبل از آنکه بگوییم دقیقا چه زمانی می بایست در مورد حقوق صحبت کنید و درخواست خود را مطرح کنیم باید این نکته را بپذیریم که صحبت کردن در مورد پول هیچگاه ساده نیست. اینکه چرا اصلا می بایست در مورد حقوق صحبت کنید این است که حقوق ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگی با رضایت شغلی دارد. اینطور می توان عنوان کرد که اگر شما به عنوان یک کارمند از حقوق و مزایای خود ناراضی باشید قطعا نمیتوانید از حداکثر توان خود در شرکت برای پیشبرد اهداف سازمان استفاده کرده و در نهایت سازمان دچار ضرر خواهد شد پس این موضوع که رضایت شما مهم است می بایست برای یک کارفرمای تیزهوش نیز مهم باشد.

زمان مناسب برای صحبت درباره حقوق

قبل از صحبت در مورد پول شما می بایست به طور کامل خود را به عنوان فردی توانا که می تواند گره از کار شرکت باز کند مطرح و معرفی نمایید. اینجاست که اگر احساس کرده اید که شرکت از نیاز به شما و توانائی شما مطالع شد و مدیر استخدام از ویژگی های منحصر به فرد شما که به درد شرکت و سازمان می خورد اگاهی یافت و آنرا درک نمود حال شما می توانید کم کم به سراغ موضوع دستمزد و حقوق بروید. پس قبل از پرزنت دقیق خود بحث پول را به میان نیاورید.

چرا کارفرما می خواهد در مورد حقوق بحث کنید؟

مورد مهمی که خصوصا افراد کم تجربه به آن توجه ندارند این است که کارفرمایان می خواهند دریابند که مهم ترین علتی که در سازمان آنها درخواست شغل داده اید چیست؟ آیا تنها به دنبال درآمد و حقوق ماهانه هستید یا خیر شما در آنجا به دنبال پیشرفت دانش، پیشبرد اهداف غیرمادی و موفقیت در انجام وظایف محوله خود نیز می باشید. در کل یک مدیر استخدام به خوبی می تواند این مسائل را درک کرده و میزان علاقه شما به کاری که برای آن درخواست داده اید را متوجه شود. اینکه تنها به دنبال پول باشید برای خیلی ها مشمئز کننده است پس اگر به کاری واقعا علاقه ندارید حداقل وانمود کنید که تنها برای منفعت مالی نیست که در سازمان مورد نظر حاضر شده اید.

پاسخ به سوال در مورد حقوق درخواستی در مصاحبه

اینکه در مصاحبه در مورد حقوق و دستمزد از شما بپرسند امری اجتناب ناپذیر است و قطع به یقین این سوال از شما پرسیده  خواهد شد اما اینکه شما به چه شکلی به این سوال پاسخ خواهید داد کاملا مهم و تعیین کننده می باشد.

همانطور که قبل تر در مورد آن صحبت کردیم اگر در مصاحبه اول بود یا در ابتدای شروع مصاحبه از شما این سوال

پرسیده شده بهتر است که با زیرکی بحث را به توانائی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود بکشانید و نشان دهید که چه ارزشی را به سازمان منتقل خواهید نمود. صحبت در مورد حقوق قبل از اینکه خود و توانائی هایتان را به طور کامل عنوان کنید کاملا بی مورد بوده و خودکشی شغلی می باشد.

سوال در مورد میزان حقوق / پاسخ های خوب
روی توانائی هایتان بحث کنید
مذاکره کنید و سفتی به خرج ندهید
حقوق فعلی میتواند نقطه شروع مذاکره باشد
روی ارزشی که می آورید مانور دهید
محدوده قیمتی مشخص کنید

 

سوال در مورد میزان حقوق / پاسخ های بد
همان ابتدا رقم و عدد دادن
خودتان را قیمت گذاری کنید
بدون مشخص کردن توانائی ها صحبت کنید
رقم دقیق بدهید
بیش از حد روی حقوق مانور دهید

 

چگونه به سوال "حقوق مد نظر شما چقدر است؟" پاسخ دهیم؟

وقتی در میانه مصاحبه شغلی هستید، سوالی مانند "انتظارات حقوق شما چیست؟" می تواند باعث وحشت شما شود. شما نمی خواهید چیزی خیلی زیاد بگویید و برای شغلی که می خواهید یا نیاز دارید قیمت گذاری کنید، و نمی خواهید چیزی خیلی کم بگویید و در نهایت آنقدر که می توانید یا باید دستمزد دریافت نمی کنید.

برخی از این نگرانی ها طبیعی است.خیلی از مربیان شغلی معتقد هستند که هدف از طرح این سوال که " حقوق مورد نظر شما چقدر است ؟ " این است که آنها می خواهند انتظارات فرد متقاضی شغل را در مورد مبلغ اختصاص داده شده برای آن شغل بسنجند. اینکه شما از رسیدن به یک شغل محروم شوید همیشه بد نیست چرا که کار کردن در جایی که لذتی ندارد یا حقوق دریافتی شما آن چیزی نیست که مورد انتظار شماست خیلی هم بد نیست چرا که عدم لذت از شغل و اقناع مالی دیر یا زود منجر به ترک آن شغل خواهد شد و به زودی زمان تغییر شغل فرا خواهد رسید.

استراتژی خود را برای پاسخ به سؤال انتخاب کنید

بسته به جایی که در فرآیند مصاحبه هستید و موقعیت شخصی شما، سه راهبرد اصلی برای پاسخ به "انتظارات حقوق شما چیست؟" وجود دارد.

1. یک محدوده حقوق بدهید

کرافورد می گوید که پاسخ دادن به سؤالات مربوط به حقوق و دستمزد با یک رقم و مقدار، توانایی شما را برای انجام کار با شرکت محدود می کند. دستور محرمانه او برای مذاکرات موفقیت آمیز این است که با دادن محدوده حقوق، نشان می دهید که مایل به انعطاف پذیری و کار با کارفرمای احتمالی خود هستید.

این یعنی شما ارزش خود و مهارت های خود را دانسته و روی آن ها کاملا جدی هستید.

وقتی محدوده حقوق خود را در مصاحبه می‌دهید، «سعی کنید پایین‌ترین محدوده دستمزد خود را در حد متوسط ​​تا بالای آنچه به دنبالش هستید نگه دارید». به عنوان مثال، اگر شما شخصاً به دنبال 85000 تا 100000 دلار هستید و بهترین حدس شما از بودجه ای که شرکت در نظر گرفته است 80000 تا 95000 دلار است، می توانید محدوده ای بین 92000 تا 100000 دلار ارائه دهید، به طوری که حتی اگر شرکت کمتر از محدوده ای که شما اعلام کردید مذاکره کند. در مصاحبه خود، شما هنوز خوشحال هستید.

در پاسخ شما، «معمولاً ارزش این را دارد که به این نکته اشاره کنید که حقوق تنها یکی از مؤلفه‌های چیزی است که به دنبال آن هستید، و اینکه حقوق را به عنوان بخشی از یک فرصت کلی در نظر می‌گیرید». ممکن است بخواهید هنگام فرمول‌بندی پاسخ خود برای حمایت از محدوده‌ای که ارائه می‌دهید، آنچه را که برای یک کارفرمای احتمالی روی میز آورده‌اید، تکرار کنید. این شرکت چیزی برای سرمایه گذاری خود دریافت می کند - یک کارمند عالی.

2. سوال را برگردانید

همچنین می‌توانید به «انتظارات حقوقی شما چیست؟» پاسخ دهید. فقط با پرسیدن اینکه شرکت به دنبال پرداخت چه چیزی است. «می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «این یک سؤال عالی است - اگر بتوانید محدوده این نقش را به اشتراک بگذارید، مفید خواهد بود».

هنگامی که مصاحبه کننده به سؤال شما پاسخ داد، از شما انتظار دارند که بگویید آیا حقوق برای شما مناسب است یا خیر. بنابراین شما هنوز باید تحقیقات خود را انجام دهید، اما اکنون می توانید پاسخ خود را با بودجه شرکت تنظیم کنید. اگر مصاحبه کننده عدد یا محدوده ای را مطابق با آنچه انتظار داشتید یا بالاتر به شما بدهد، عالی است! می توانید در مورد اینکه چگونه برای شما عالی به نظر می رسد صحبت کنید. اما اگر پاسخ کمتر از آن چیزی است که از آن راضی هستید، باید برنامه ای برای پاسخ گویی داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر مصاحبه‌کننده بگوید یک شغل 55000 دلار پرداخت می‌کند، و این مقدار کمی پایین‌تر از جایی است که می‌خواستید به دست بیاورید، ممکن است چیزی شبیه این بگویید:

"من به چیزی بیشتر در محدوده 60 تا 65 هزار دلار امیدوار بودم، اما قطعاً مزایای دیگر می تواند نظر بنده را تغییر دهد و به همین خاطر به این مذاکره خوش بین هستم."

3. تأخیر در پاسخگویی

وقتی هنوز در حال یادگیری دامنه یک موقعیت و مزایایی هستید که شرکت ارائه می دهد، ممکن است ترجیح دهید پاسخ دادن به سوالات مربوط به انتظارات حقوقی خود را به تعویق بیندازید.

اگر این استراتژی را انتخاب کنید، ممکن است بگویید که حقوق برای شما مهم است، اما یک پیشنهاد و فرصت مناسب مهم تر است، و ترجیح می دهید بعداً انتظارات حقوقی خود را به مطرح کنید.

این طور می توانید ادامه دهید :

"در حال حاضر، پیدا کردن موقعیت مناسب برای من مهمتر از حقوق است. من دوست دارم قبل از اینکه در مورد اعداد صحبت کنیم، درباره شغل، شرکت و کل بسته مزایا اطلاعات بیشتری کسب کنم."

به یاد داشته باشید که برای هر شرکتی که برای آن کار می کنید ارزش قائل هستید. فهمیدن این ارزش و گفتن به کارفرمایان بالقوه فقط به شما کمک می کند تا در نهایت حقوقی را که شایسته آن هستید دریافت کنید.در یک مصاحبه، اساساً از شما می‌پرسند: «چرا باید روی شما سرمایه‌گذاری کنیم؟» دانستن ارزش آن سرمایه گذاری یک قطعه اساسی از پازل است - برای شما و کارفرمای بالقوه شما.

نتیجه گیری :

اگرچه حقوق و مزایا یکی از مهم ترین ملاک ها و معیارهای انتخاب شغل است اما شما به عنوان یک داوطلب استخدام می بایست کاملا هوشمندانه و با تحلیل و درک متقابل جلو بروید. تمامی سازمان ها و شرکت ها برای استخدام افراد یک حداکثر میزان حقوق را برای خود مشخص می کنند. البته این میزان می تواند با توجه به توانائی های خاص شما تا حدودی تغییر کند.

پیشنهاد ما این است روی توانائی های خاص خود، ارزشی که به سازمان منتقل می کنید و توانائی هایی که می تواند راندمان کاری بخشی که در آن مشفول می شوید را متحول کند تمرکز کرده و با استفاده از نکاتی و تکنیک هایی که در مقاله " نحوه صحبت در مورد حقوق در مصاحبه استخدامی " مطرح شد مصاحبه خود را در بخش توافق روی حقوق پیشنهادی و درخواستی به جلو ببرید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

چه‌ چیزهایی را در جلسه ی مصاحبه همراه خود ببریم؟

چگونه سریع استخدام شویم ؟

موفقیت در آزمون مصاحبه شغلی

8 کاری که باید در 5 دقیقه اول مصاحبه انجام دهید