استخدام و انواع آن ( قراردادی،پیمانی و رسمی )

2021-09-03 17:29:15
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
استخدام و انواع آن ( قراردادی،پیمانی و رسمی )
ابتدا می بایست در مورد استخدام صحبت کنیم و سپس به انواع آن بپردازیم پس با ما همراه باشید ... استخدا...

ابتدا می بایست در مورد استخدام صحبت کنیم و سپس به انواع آن بپردازیم پس با ما همراه باشید ...

استخدام چیست ؟

استخدام در تعریف رایج یعنی به کار گیری افراد برای انجام کاری مشخص و دادن حقوق به ازای کاری که انجام می شود. در واقع کارجو و کارفرما در دو طرف توافق با یکدیگر به نتیجه می رسند که در قبال چه میزان حقوقی چه کاری می بایست انجام شود. این توافق می تواند کلامی ‍- ایمیلی یا مکتوب باشد و به امضاء دو طرف برسد.

ساخت رزومه آنلاین حرفه ای

روند و مراحل استخدام

مراحل استخدام معمولا خیلی چیز عجیب و غریب و ناشناخته ای نیست.معمولا مراحل استخدام به دو صورت است :

  1. مراحل استخدام در ادارات و نهادهای دولتی
  2. مراحل استخدام در شرکت های خصوصی

مراحل استخدام دولتی

در ادارات و نهادهای دولتی مراحل استخدام به صورتی است که ابتدا شما به عنوان داوطلب با مطالعه آگهی استخدام و رویت نیاز شما در این آزمون ثبت نام می کنید که این مراحل اینترنتی می باشد. سپس با شرکت در آزمون استخدامی شانس خود را برای این جذب محک می زنید.

چنانچه بتوانید در بین نفرات برتر که معمولا در آزمون های استخدامی 3 برابر ظرفیت است پذیرفته شوید می بایست در آزمون مصاحبه استخدامی شرکت کنید و به سوالات استخدامی مصاحبه پاسخ دهید. در واقع در آزمون مصاحبه این 3 برابر نفر مورد نیاز گلچین و برای مثال چنانچه ظرفیت نهایی پذیرش 1000 نفر باشد 3 هزار نفر به آزمون مصاحبه دعوت و در این مرحله 2 هزار نفر آن خط خورده و 1000 نفر پایانی جذب و استخدام می شوند.

مراحل استخدام در شرکت های خصوصی

در استخدام برای شرکت ها شما دیگر ثیت نام و شرکت در آزمون استخدامی را نداشته به جای آن در اکثر غریب به اتفاق استخدام های شرکت ها می بایست رزومه کاری خود را به آدرسی که در آگهی استخدامی اعلام می شود ایمیل نمائید. در واقع ارسال رزمه اینجا حکم شرکت در آزمون استخدامی را دارد و چنانچه رزومه شما در بین صدها یا هزاران رزومه ارسالی بتواند مورد تائید واقع شود شما را برای آزمون مصاحبه دعوت خواهند نمود پس اهمیت نوشتن یک رزومه استاندارد غیر قابل انکار است و می بایست بسیار در مورد آن تحقیق و جدیت به خرج دهید.

ساخت رزومه حرفه ای آنلاین با رزومیتو

انواع استخدام ها

در مورد انواع استخدام ها اگر بخواهیم صحبت کنیم می توانیم آنرا به سه دسته اصلی تقسیم کنیم که پس از ذکر آنها به تشریح هر کدام خواهیم پرداخت.

  • استخدام قراردادی
  • استخدام پیمانی
  • استخدام رسمی

استخدام قراردادی 

بر طبق ماده 7 قانون کار قرارداد کار قراردادی است کتبی و یا شفاهی که در آن کارگر به عنوان شخص حقیقی و کارفرما به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی با یکدیگر بر سر انجام کاری مشخص و با یک حقوق مشخص و از پیش مشخص شده به تفاهم رسیده و قراردادی بین آنها عقد می شود.

استخدام قراردادی یا در ادارات و نهادهای دولتی بوده و یا در شرکت های خصوصی. استخدامی قراردادی با توجه به زمان انجام کار و تعریفی که از آن می شود به سه دسته قرارداد موقت و قرارداد غیرموقت و قرارداد انجام کار معین تعریف می شود.

استخدام قرادادی موقت

در استخدامی قرادادی موقت سه مولفه تاریخ شروع، تاریخ پایان و دستمزد از قبل مشخص می شود و کارگر و کارفرما می دانند چه کاری با چه دستمزدی و در چه تایم زمانی می بایست انجام شود. در این قراردادها فرد کارگر و نوع کاری که انجام می دهد ماهیت دائمی ندارد و به خودی خود کار وی پس از مدتی به پایان خواهد رسید. برای مثال یک دیزاینر نمی تواند به طور دائم در یک هتل مشغول به کار باشد و پس از انجام کار دکوراسیون و دیزاین کار وی به پایان خواهد انجامید.

استخدام قرادادی غیر موقت

در قراردادهای غیرموقت تاریخ شروع مشخص بوده اما تاریخ پایان قرارداد به جهت ماهیت کاری که همیشگی است ذکر نمیشود. در این نوع قرارداد فسخ یک طرفه قرارداد ممکن نیست.برای مثال در یک رستوران یا هتل آشپز می تواند با کارفرما قرارداد غیرموقت امضا کند و تا زمانی که هتل یا رستوران مشغول به ارائه خدمت است آن فرد می تواند به عنوان آشپز در آنجا مشغول به کار باشد. در این نوع قراردادها بیشتر مشاغلی که ماهیت دائمی دارند مدنظر بوده و می توانند از این قرارداد بهره ببرند. در واقع حضور این افراد به عنوان کارگر در آن مجموعه به طور دائمی مورد نیاز است.

استخدام قرادادی کار معین

در استخدام قراردادی کار معین با پایان یافتن پروژه و دریافت حق و حقوق کارگر قرارداد نیز به پایان می رسد.این قرارداد نیز امکان فسخ یک طرفه ندارد.

مزایا و معایت استخدام های قراردادی

بسیاری افراد به دنبال کاری هستند که آینده مشخص و تضمین شده داشته باشد.این افراد نمی توانند برای مدت طولانی با استخدام های قراردادی کنار بیایند. اگر بخواهیم از مزایا و معایت استخدام های قراردی صحبت به میان بیاوریم باید بگوییم که در استخدام های قراردادی کار مشخص و میزان دستمزد نیز مشخص است و این کار بیشتر به درد افرادی می خورد که نمی خواهند دائم روی یک شغل و پروژه متمرکز باشند و آزادی عمل کاری برایشان مهم است اما از طرف دیگر این دسته مشاغل و قراردادها دائمی نبوده و ممکن است افراد پس از پایان زمان قرارداد به بیکاری دچار شوند.

استخدام پیمانی

استخدام پیمانی به مفهوم عقد قرارداد کاری به مدت 1 الی 4 سال برای انجام و ارائه یک کار از قبل تعریف شده است. در واقع یک قرارداد موقت طولانی مدت که در آن کلیه موارد مانند کارمند، کارفرما، وظیفه محوله و حقوق و مهم تر از همه زمان انجام کار از قبل مشخص می گردد. این نوع قراردادها امکان تمدید تا 10 سال را نیز دارند اما اگر به هر دلیلی کارمند نتواند نظر کارفرما را در مورد مفاد قرارداد جلب نمایند این قرارداد برای سال های دیگر تمدید نخواهد شد.

شرایط استخدام پیمانی

افرادی که مایل به عقد قرارداد پیمانی هستند می بایست دو گروه شرایط عمومی و اختصاصی را دارا باشند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. شرایط عمومی در تمامی نهادها و شرکت ها یکسان بوده که عبارت است از :

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • نداشتن سوءپیشینه جزائی
  • اثبات توانایی انجام کار
  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن
  • داشتن کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت قانونی

در مورد شرایط اختصاصی کار نیز معمولا این شرایط توسط کارفرما تنظیم می شود که با توجه به نیازهای کار در هر شرکت یا اداره می تواند متفاوت باشد.

انواع قراردادهای کار پیمانی

  1. پرداخت بر اساس واحد بهاء
  2. پرداخت مقطوع
  3. پرداخت بر اساس قرارداد امانی
  4. پرداخت درصدی

در مورد انواع قراردادهای کار پیمانی انشالله برای این نوع قرارداد در مقاله ای به صورت کاملا جدا و به تفصیل صحبت خواهیم نمود

استخدام رسمی

این نوع استخدام که بیشتر مختص ادارات و نهادهای دولتی و بانک ها است اداره و یا مرکز معمولا پس از یک دوره استخدام پیمانی و با اطمینان از توانایی ها و حسن انجام کار کارمند تصمیم می گیرد که قرارداد فرد را به حالت رسمی تغییر دهد. از مهم ترین مزایای استخدام رسمی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مزایای استخدام رسمی 

  1. امنیت کاری
  2. توانایی فرد برای ادامه تحصیل
  3. ارتقاء شغلی
  4. ارزش اسمی و پرستیژ بالا

معایب استخدام رسمی 

  1. کم کاری همکاران
  2. افزایش ناچیز حقوق در طی سال ها
  3. بدگویی و تخریب همکاران توسط یکدیگر
  4. کار کسل کننده و تکراری

در مورد استخدام رسمی نیز در یک مقاله جدا به زودی به صورت کامل آنرا بررسی و به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم نمود.

سخن پایانی

اگرچه امروزه به دلیل مشکلات و کمبودهای فرصت های شغلی مردم و به ویژه قشر جوان تنها به دنبال استخدام آنهم از هر نوعی که باشد هستند اما با شناخت انواع استخدام و آگاهی از مزایا و معایب هر کدام می توان بهتر و دقیق تر در مورد انتخاب فرصت های شغلی صحبت نمود.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

چه‌ چیزهایی را در جلسه ی مصاحبه همراه خود ببریم؟

چگونه سریع استخدام شویم ؟

موفقیت در آزمون مصاحبه شغلی

8 کاری که باید در 5 دقیقه اول مصاحبه انجام دهید