صفر تا صد بررسی رزومه کاری (برای کارجویان و مدیران)

2024-10-13 20:42:06
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
صفر تا صد بررسی رزومه کاری (برای کارجویان و مدیران)
بررسی رزومه کاری موردی است که بسیاری از  داوطلبان استخدام و مدیران را نگران می سازد. در این مقاله از...

بررسی رزومه کاری موردی است که بسیاری از  داوطلبان استخدام و مدیران را نگران می سازد. در این مقاله از رزومه ساز آنلاین رزومیتو که ابزار کامل ساخت رزومه می باشد می خواهیم صفر تا 100 بررسی یک رزومه کاری را به شما آموزش دهیم تا به طور کامل و یک بار برای همیشه این مورد و چالش را برای خود حل کنید پس تا انتهای این مقاله با رزومیتو همراه شوید...

بررسی آنلاین رزومه کاری 

سایت های بررسی رزومه امروزه به نویسندگان رزومه کمک میکنند تا بتوانید با چند کلیک ساده به خوبی بتوانید از کیفیت رزومه کاری خود اطلاع پیدا کرده و با شناسایی نقاط ضعف رزومه خود سعی کنید تا آنها را بپوشانید و رزومه بهتری برای خود تهیه نمایید. 

البته سایت های بررسی رزومه یا بررسی آنلاین رزومه نقاط ضعفی هم دارند، بخصوص در زبان فارسی که سیستم این سایت ها توانایی دقیق بررسی رزومه شما را نداشته و نمیتوانند رزومه شما را به خوبی بررسی کنند.

اما رزومیتو تلاش کرده است تا با نیرپی انسانی این‌مشکل را رفع کند، ما با دریافت رزومه شما و بررسی آن یک رزومه حرفه ای و کارشناسی شده تحویلتان خواهیم داد، کافی است از لینک زیر ثبت سفارش نمایید.

ثبت درخواست کارشناسی رزومه توسط رزومیتو

 

نگرانی های مختلف در بررسی رزومه

نگرانی مدیران در بررسی رزومه: انتخاب بهترین افراد برای فراخوانی جهت مصاحبه
نگرانی کارجویان در بررسی رزومه: رفع ایراد و ارسال بهترین رزومه کاری

 

در این مقاله ما هر دو بخش ماجرا را بررسی دقیق خواهیم نمود. منظور بررسی رزومه هم برای کارجویان و هم برای مدیران استخدام است.

رزومه ساز رزومیتو

بررسی رزومه برای مدیران استخدام

ابتدا باید بدانیم اصلا چرا یک مدیر استخدام باید بداند چگونه یک رزومه را بررسی کند.

اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم هدف از بررسی یک رزومه بالا بردن دقت و سرعت عمل در جداسازی بهترین رزومه ها برای انتخاب اولیه و در نهایت مشخص کردن افراد برای تماس جهت حضور در جلسه مصاحبه است.

داشتن چک لیست برای بررسی رزومه کاری

داشتن چک لیست واقعا برای بررسی رزومه مهم است. شما باید موارد مهم را برای خودتان مشخص کنید. ابتدا باید مهم ترین نکات و ریزه کاری ها را در بررسی رزومه کاری برایتان مشخص کنیم پس لیست زیر را همواره در نظر بگیرید یا هر چک لیست مشابه و شخصی سازی شده دیگر را برای خود تعریف کنید. ما چک لیست زیر را برای بررسی رزومه مناسب می بینیم، شما میتوانید مواردی را از زیر حذف یا بعضی موارد را به آن اضافه نمائید.

  • هدف شما  از گرفتن رزومه چیست ؟
  • مهم ترین بخش یک رزومه برای شما 
  • چه نکاتی برای شما حائز اهمیت است
  • چه رزومه هایی را بدون مطالعه رد می کنید
  • تصویر رزومه چقدر مهم است ؟
  • چه بخش هایی اصلا برایتان مهم نیست
  • چه بخشی میتواند به تنهایی یک رزومه را متمایز کند ؟

اهمیت داشتن چک لیست در بررسی رزومه

چک لیست بالا پیشنهادی رزومیتو برای بررسی رزومه های ارسالی کارجویان است. هر چه قدر تعداد موارد در چک لیست بیشتر باشد کار شما در بررسی رزومه های ارسال سخت تر می شود و هر چه تعداد چک لیست کم باشد فیلتر شما از کیفیت پایین تری برخوردار خواهد بود. در واقع مواردی که برای چک لیست لحاظ میکنید مانند یک الک عمل میکند. تعداد فیلتر بالا درست مانند یک الک یا صافی است،

تعداد پایین موارد چک لیست به مثابه یک صافی با منافذ بزرگ است که هر چیزی را از خود عبور داده و چک لیست با موارد دقیق تر مانند صافی است که دقیق تر بوده و تنها مواردی که مدنظر شما است را عبور میدهد.

هدف از درخواست رزومه چیست ؟

ابتدا باید در ذهن خود مشخص کنید که چرا اصلا رزومه کاری درخواست می کنید و هدف شما از اینکه  از داوطلبان استخدام رزومه می خواهید چیست. اینکه رزومه چه کارکرد و چه مزایایی دارد کاملا برای همه شناخته شده است .

درخواست رزومه کاری کمک میکند تا شما در همان مرحله اول بسیاری از داوطلبان استخدام را بدون صرف زمان و هزینه رد کنید. البته هدف از رزومه رد کردن افراد نیست اما لاجرم و به خودی خود افراد نامناسب در این مرحله رد می شوند و از طرفی روی مقابل این سکه انتخاب نفرات مناسب تر است. پس هدف از درخواست رزومه از طرف مدیران استخدام کاهش زمان انتخاب نفرات، بالا بردن دقت در انتخاب نفرات و در نهایت انجام مصاحبه از بین نفرات شایسته و صافی کردن افراد برای راحت تر کردن فرایند مصاحبه است.

مهم ترین بخش یک رزومه از نگاه یک مدیر

اینکه مهم ترین بخش یک رزومه از نگاه یک مدیر استخدام کدام بخش است به مواردی بستگی دارد که خود آن مدیر می بایست با توجه به کار و شرکت و نیروی که نیاز دارد آنرا مشخص خواهد نمود. 

برای مثال یک شرکت به دنبال جذب بازاریاب برای افزایش فروش محصولات خود است . اینجا به نظر می رسد توانایی متقاعدسازی مشتریان می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و مهم ترین نکته جهت کشف این توانائی سابقه کاری مفید و درخشان افراد است و برای مثال چه اهمیتی دارد که یک بازاریاب در چه رشته ای تحصیل نموده است. شما خودتان را مدیر یک شرکت تصور کنید. ترجیح می دهد بازاریابی که استخدام میکنید فوق لیسانس آی تی باشد اما بدون سابقه بازاریابی یا فوق دیپلم از یک دانشگاه ناشناخته اما با سالها سابقه بازاریابی در شرکت های مطرح با توانائی فروش و متقاعدسازی خوب.

بله این هدف است که مشخص می کند مهم ترین بخش یک رزومه برای شما کجاست 

اگر به دنبال افزایش فروش هستید این مهم ترین بخش با زمانی که به دنبال جذب یک پشتیبان و پاسخگوی بخش ارتباط با مشتریان هستید به طور کامل متفاوت خواهد بود.

چه نکاتی برای شما حائز اهمیت است ؟

این مورد نیز مانند مورد بالا بسیار بستگی به هدف شما در استخدام و جذب نیرو دارد. در واقع هدف شما از جذب نیرو است که اولویت های شما را شکل میدهد.

زمانی که هدف شما از جذب یک فرد استخدام  یک گرافیست خوش ذوق است ظاهر رزومه شاید برایتان مهم تر از معمول باشد. یا زمانی که به دنبال فردی دقیق هستید غلط املایی بسیار برای  شما غیر قابل بخشش باشد اما زمانی که به دنبال یک مدیر فروش هستید بخش سوابق کاری می تواند کاملا مهم  و اثرگذار باشد.

چه رزومه هایی را بدون مطالعه رد می کنید ؟

واقعیت این است شاید 30 تا 50 درصد رزومه ها در همان نگاه اول رد بشوند. اما شما باید از قبل برای خودتان مشخص کنید که چه رزومه هایی در این بخش رد خواهند شد تا با یک ذهنیت از قبل مشخص شده این بخش از رزومه ها را رد خواهید نمود. اگر به این موضوع از قبل فکر نکیند ممکن است دچار مشکل و اشتباه شوید. 

این رزومه ها نیز کاملا با توجه به اولویت ها و خطاهایی که مستقیم هدف از دریافت رزومه را برآورده نمی کنند رد خواهند شد. برای مثال اولویت شما در استخدام افراد سطح تحصیلات افراد است و پایین تر از کارشناسی ارشد استخدام نمیکنید حال دیگر افرادی که دیپلم یا کارشناسی دارند رزومه شان بدون مطالعه بخش هایی مانند سوابق کاری یا دیگر بخش ها رد خواهد شد و نیازی ندارید تا همه رزومه ها را با دقت بررس کنید. پس در اینجا ابتدا بررسی کنید که رزومه ها شرایط از قبل تعیین شده شما را دارند یا خیر و با رد کردن رزومه هایی که فاقد شرایط مشخص شده شما هستند کار دقیق بررسی رزوم های مناسب را با سرعت بالاتری به جلو خواهید برد.

تصویر ( ظاهر ) افراد و نقش آنها در بررسی اولیه

تصویر افراد می تواند یکی از مهم ترین ابزارها در انتخاب اولیه برای هر مدیر استخدامی باشد. برای مثال شاید یک مدیر استخدام به دنبال استخدام نیروهای پشتیبان و پاسخگوی حضوری باشد و در اینجا اولویت برای او استخدام از بین نفراتی با ظاهر جذاب است و اگر اینطور باشد قطعا می توان تصویر و ظاهر افراد را ملاکی مهم در انتخاب های اولیه دانست لذا ابتدا باید بررسی ذهنی خود را مرور کنید که استخدام شما به چه میزان ارتباط با ظاهر افراد دارد. برای مثال یک حسابدار و یا مدیر مالی بیشتر از آنکه ظاهرش مورد نقد و کنکاش باشد تخصص و تجربه اش ملاک انتخاب قرار میگیرد. پس در این بخش نوع استخدام و عنوان شغلی می تواند تعیین کننده باشد.

بخش هایی که مهم نیستند

در هر استخدام و  بهتر بگوییم مرحله بررسی رزومه های ارسالی بخش هایی از رزومه در اولویت آخر قرار می گیرند.این مورد هم کاملا بسته به نوع شغلی که برایش نیرو میگیرید تعیین و تعریف خواهد شد. شما می بایست با لحاظ قرار دادن عنوان شغلی افراد در ذهن خود مشخص کنید که چه بخش هایی در رزومه همان ابتدا موضوعیت ندارد و فاقد اهمیت است تا با حذف چشمی آنها سرعت عمل خود در بررسی را بالا برده و  از طرفی دیگر نیز این بخش ها باعث نشوند تا شما در انتخاب رزومه های مناسب دچار اشتباه شوید. 

برای مثال شما می خواهید برای شغل مدیر مالی یک نیروی باتجربه جذب کنید. اینجا باید بدانید که سرگرمی های این افراد در اولیت نیست. اولویت در استخدام یک مدیر مالی تجربه، سابقه کار و تحصیلات است لذا با لحاظ قرار ندادن بخش های دیگر زمان را خریده و بهترین نفرات را در بررسی رزومه در قدم نخست انتخاب تا آنها به بررسی ثانویه راه پیدا کنند.

بخش کلیدی هر رزومه ( بخشی که به تنهایی تیر راه به هدف می زدند)

همواره توجه داشته باشید که هر رزومه با توجه به نوع شغلی که برایش آن رزومه ساخته و ارسال می شود می تواند یک بخش کلیدی و تعیین کننده داشته باشد. 

نوع شغل، فضای درون سازمانی و مواردی از این دست می تواند این بخش کلیدی رزومه را مشخص کند. برای مثال اگر به دنبال جذب یک مدل هستید چه چیزی مهم تر از تصویر رزومه است ؟

هیچ چیز

بله این نوع استخدام است که مشخص میکند بخش کلیدی یک رزومه چه موردی است. 

با دقت روی بخش کلیدی می توانید خیلی سریع به بهترین رزومه ها برسید.

بررسی رزومه ها توسط مدیران شرکت ها

مدیران شرکت ها و کسب و کارها می بایست در بررسی رزومه ها دقت کنند چرا که این بررسی دقیق می تواند منافع مادی داشته باشد و جلوگیری از اتلاف زمان را برای شما در پی داشته باشد.

حرف آخر :

شما به عنوان یک مدیر استخدام  می بایست با دقت و وسواس زیاد رزومه هایی که دریافت می کنند را بررسی کنند. در بخش اول این مقاله به خوبی نکات مهم در مورد چگونگی بررسی یک رزومه کاری توسط یک مدیر استخدام را شرح دادیم.

در بخش دوم این مقاله از رزومه ساز آنلاین رزومیتو خواهیم گفت که یک کارجو چطور باید رزومه ای که قصد ارسال آنرا دارد را با دقت بررسی و مورد بازبینی قرار داده تا دچار رد شدن رزومه نشود. البته اگر شما هم برایتان سوال است که چرا رزومه ام رد می شود ؟ می توانید از مقاله ارزشمندی که در سایت با همین عنوان ارائه شده دیدن نمائید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

سوالاتی که در مصاحبه شغلی حسابداری می پرسند

چه‌ چیزهایی را در جلسه ی مصاحبه همراه خود ببریم؟

چگونه سریع استخدام شویم ؟

موفقیت در آزمون مصاحبه شغلی