چرا رزومه ای که می نویسیم رد می شود ؟

2023-08-19 17:33:14
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
چرا رزومه ای که می نویسیم رد می شود ؟
رد شدن رزومه کابوس وحشتناکی است. اگر میخواهید این نگرانی برای شما نیز تعبیر نشود حتما باید این مقاله...

رد شدن رزومه کابوس وحشتناکی است. اگر میخواهید این نگرانی برای شما نیز تعبیر نشود حتما باید این مقاله را تا آخر مرور کنید تا اشتباهاتی که منجر به رد شدن یک رزومه می شوند را شما نیز تکرار نکیند.

اگر رزومه هایی که می نویسید که رد می شوند این مقاله کاملا میتواند برای شما مفید و مطالعه آن کاربردی باشد. جلوگیری از رد شدن رزومه موردی است که خیلی ها به دنبال آن هستند. رزومیتو به عنوان یکی از قوی ترین سرویس های رزومه ساز آنلاین توجه شما را به مطالعه این مقاله جلب می نماید.

یک رزومه رد شده می تواند اعصاب خرد کن ترین تجربه در هنگام جستجوی کار باشد. مهم نیست که سطح تجربه شغلی شما چقدر است، رقابت در آنجا دشوار است - در بیشتر مواقع، شما رزومه های بی شماری را ارسال می کنیدکه در اکثر مواقع رد می شوند.

جلوگیری از رد شدن رزومه

اگر بارها رزومه ارسال کرده اید و رزومه هایتان توسط کارفرمایان و شرکت ها رد شده و مورد پذیرش قرار نگرفته حتما یک جای کار می لنگد و یک مشکلی وجود دارد، قطعا این رد شدن ها اتفاقی نیست یا آنها با شما خصومت شخصی ندارند و شما نیاز دارید تا ایراد و مشکل را یافته و برطرف نمائید.در ادامه به مهم ترین و اساسی ترین اشتباهات در رزومه نویسی می پردازیم و خواهیم گفت که چگونه میتوان جلوی این اشتباهات را گرفت. با ما همراه شوید ...

اصلاح اشکالات رزومه ها

خوب، مثل تقریباً هر چیز دیگری در زندگی، روش هایی وجود دارد که بتوانید این رویه را برای همیشه کنار بگذارید و یک رزومه بنویسید که از تائید و قبول شدن آن مطمئن باشید. این دقیقاً همان چیزی است که این مقاله در اینجا به شما آموزش می دهد! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مهم در مورد چگونگی ویرایش رزومه و روش های اصلاح مشکلات رزومه تان، به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

نکته #1. به جای مسئولیت ها، روی دستاوردها تمرکز کنید

اشتباه شماره 1
یکی از رایج ترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد جویای کار مرتکب می شوند این است که فقط مسئولیت های خود را در بخش تجربه کاری خود ذکر کنند.

شاید از خود بپرسید که چرا این اشتباه است؟

مسئله این است که مدیران منابع انسانی به خوبی می دانند مسئولیت بیشتر موقعیت های شغلی چیست چرا که مسئولیت ها تعریف شده اند و کاملا مشخص هستند.

برای مثال بگوییم که شما یک ویرایشگر کپی هستید. مسئولیت های شما این خواهد بود:

  • متن را تصحیح کنید و هجی، دستور زبان و علائم نگارشی را به درستی اصلاح کنید.
  • حقایق و اطلاعات، مانند تاریخ و آمار را تأیید کنید.
  • متن را از نظر سبک و سیاست های تحریریه بررسی کنید.

اگر از این روش پیروی کنید، رزومه شما تقریباً دقیقاً مانند اکثر ویراستاران نسخه های دیگر به نظر می رسد و فریاد می کشد: «چیز خاصی برای دیدن اینجا نیست».

به همین دلیل ذکر موفقیت های شما در رزومه کاری شما را تغییر می دهد.

دستاوردها کار بهتری را به نمایش می گذارند مهارت هایی که می تواند شما را از سایر متقاضیان جدا کند و شما را به آزمون مصاحبه بیاورد. در اینجا نحوه به دست آوردن لیست دستاوردهای مربوط به مسئولیت ها برای ویرایشگر کپی به شرح زیر است:

مثال ها:
اشتراک های خبرنامه ایمیل را در 3 ماه اول 30٪ افزایش داده اید.
با افزایش پایبندی به سیاست های تحریریه تا 80٪ ، خوانایی بهبود یافته است.
سیستمی را برای تصحیح متن و تصحیح املا ایجاد کرد که زمان ویرایش را دو ساعت کاهش داد.

 

با تمام این تفاسیر، ما می دانیم که در همه مشاغل فهرست کردن دستاوردهای مسئولیت ها را آسان نمی باشد. به عنوان مثال، به عنوان یک کارگر مغازه لباس، ممکن است فرصت زیادی برای تشخیص خود از نظر حرفه ای پیدا نکنید. هیچ دلیلی وجود ندارد که خودتان را به خاطر آن کتک بزنید. در این موارد، فقط لیست مسئولیت ها را ذکر نمائید.

نکته #2. همواره رزومه تان را آپدیت نمائید.

اشتباه شماره 2
اشتباه رایج دیگر متقاضیان کار که باعث می شود رزومه آنها رد شود ، استفاده دقیق از همان رزومه برای درخواست در بسیاری از مشاغل است.
این مسئله می تواند باعث شود تا رزومه شما هرگز به دست مدیر منابع انسانی نرسد زیرا حتی ممکن است از سیستم پیگیری متقاضی (ATS) عبور نکند.
ATS نرم افزاری است که به شرکت ها کمک می کند تا تعداد بیشماری از برنامه های شغلی را که روزانه دریافت می کنند فیلتر کنند.

 

روش حل این مشکل این است که شما برای هر  شغل متناسب با آن شغل رزومه خود را بنویسید چرا که تجربیات و دستاوردهایی که برای یک شغل مهندسی دارید به هیچ عنوان به کار مدیر استخدام یک شرکت دارویی نمیخورد. پس همواره رزومه خود را متناسب با شغلی که برای آن درخواست می دهید مجدد ویرایش و آپدیت نمائید.

مثال ها:
تجربیات و دستاوردهایی که در مقام مهندسی مکانیک دارید نمی تواند به درد مدیر استخدام یک مرکز خرید بخورد
توانائی های کار با آفیس به هیچ عنوان به درد یک آشپز نمی خورد
یک مدیر استخدام مرکز بازی نیازی به تجربه شما در زمینه فروش ماشین های کشاورزی ندارد

 

اکنون ، با فرض اینکه صلاحیت خود را برای این سمت کسب می کنید، بهترین روش در اینجا این است که نشان دهید چگونه تجربیات قبلی شما را به عنوان یک کاندیدای مناسب معرفی می کند. این موارد می تواند تجربیات حرفه ای یا تجربیات آموزشی / داوطلبانه برای افراد جویای کار در سطح اولیه باشد.

این کار متناسب با رزومه کاری شما برای فرصت های شغلی خاص است .

به ما اعتماد کنید: نتایج ارزش تلاش را دارد.

به عنوان مثال، در این مورد خاص، هدف شما نشان دادن توانائی هایتان به مدیر منابع انسانی است:

  • تجربه قبلی با سازمانهای غیر دولتی مربوطه یا هر نوع سازمانی و دستاوردهای شما در آنجا.
  • دانش شما از قوانین و مقررات USAID و درک کلی از مراحل کمک هزینه ها و پروژه ها. شما می توانید دوره ها را ذکر کنید، یا مدرکی از گواهینامه ها یا مدارک مربوطه را که ادعاهای شما را گواهی می دهد ارائه دهید.
  • اثبات مهارت های ارتباطی عالی انگلیسی - چه کتبی و چه شفاهی.

باز هم، ما می دانیم که ممکن است نتوانید رزومه خود را برای هر موقعیتی که متقاضی هستید تنظیم کنید تا رد نشوید ، زیرا این کار به سالها تجربه پشت سر شما احتیاج دارد. در این موارد، راه سخت را طولانی تر را انتخاب کنید. صادق باشید و مهارت هایی که می تواند برای شغل جدید به درد رزومه تان بخورد را لیست نمائید.

نکته #3. اطلاعات، اطلاعات و اطلاعات

اشتباه شماره 3

ذکر موفقیت های پیش پا افتاده نمی تواند شما را به مقصد برساند و اینگونه به نظر می رسد از جایی از اینترنت کپی شده اند.

 

چیزی که می تواند شما را به موفقیت مدنظرتان برساند این است که با اطلاعاتی که می دهید از توانائی های خود حمایت کنید.

به طور خاص، برای هر دستاورد یا افتخار حرفه ای که تصمیم دارید در CV خود قرار دهید ، سعی کنید آن را با اعداد، یک بازه زمانی و اقدامات خود همراه کنید.

مثال صحیح

یک سیستم اعطای کمک هزینه رایانه ای ایجاد کرده است که مدیریت بیش از 1 میلیون یورو اعطا شده به سازمانهای جامعه مدنی را برای یک دوره دو ساله آسان تر می کند.

 

مثال غلط
اعطای کمک های مالی مدیریت شده و ارائه کمک به سازمان های جامعه مدنی

 

به نظر شما کدام یک بهتر به نظر می رسد؟

بدیهی است که مثال دوم به شما نشان نمی دهد که می دانید چه کاری انجام می دهید ، بلکه می دانید چگونه این کار را به خوبی انجام دهید.

اگر این مثال ها را دنبال کنید، احتمال رد شدن رزومه خود را افزایش می دهید!

نکته #4. پرحرفی و زیاده گویی

اشتباه شماره 4
آیا می دانید چگونه دانشجویان گاهی با افزودن کلمات غیرضروری ، عبارات پیچیده و کرک عمومی به تعداد کلمات مقاله می رسند؟

 

نمایندگان و کارمندان منابع انسانی می توانند درست از طریق کرک مشاهده کنند و به ما اعتماد کنند - این چیزی نیست که آنها بدنبال آن هستند.

مدیران استخدام به دنبال حرافی های شما نیستند، آنها وقت اضافی ندارند که شما بخواهید با زیاده گویی سرشان را به درد بیاورید. سعی کنید رزومه تان از اطلاعات عملی،مفید و مرتبط پر شده باشد، در این صورت مدیران منابع انسانی جدا از شما ممنون خواهند بود که وقتشان را بیهوده تلف نکرده اید.

ممکن است این سوال را برای شما ایجاد شود که چه نوع اطلاعاتی را باید در رزومه خود بگنجانید، به ویژه هنگامی که صحبت از مهمترین بخش ( تجربه کاری شما ) می شود.

این بیشتر به سطح تجربه شما بستگی دارد. مثلا:

 

  • جویندگان شغل : اگر فاقد تجربه هستید، این ممکن است سخت ترین موقعیت برای جلوگیری از اضافه گویی باشد. در هر صورت، خود را از زیاده گویی دور نگه دارید. در عوض، صادق باشید و قسمت تجربه کار را خالی نگه دارید، و بجای آن روی تمام بخشهای دیگر تمرکز کنید. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که تجربه خود را در سازمان های غیرانتفاعی، سازمان های دانشجویی، موقعیت های داوطلبانه - در صورت داشتن - به عنوان تجربه کاری تنظیم کنید.
  • داوطلبان سطح اول : در بخش کار ، می توانید تمام مشاغلی را که تا آن زمان داشته اید لیست کنید.
  • متخصصان سطح متوسط: تجربه کاری مربوط به موقعیت مورد نظر خود را ذکر کنید.
  • متخصصان ارشد: حداکثر 15 سال سابقه کار را ذکر کنید.

همین قانون در بقیه بخشها اعمال می شود.اما چطور باید آنرا برای دیگر بخش ها اعمال کنیم ؟

خوب ، برای مبتدیان ، ترجیح داده می شود رزومه شما بیش از 1 صفحه نباشد - هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چه اطلاعاتی باید اضافه کنید و چه مواردی را کنار بگذارید، این نکته را به خاطر داشته باشید. این بدان معنی است که شما فقط یک صفحه دارید تا نماینده منابع انسانی را در نقاط قوت و توانایی های خود متقاعد کنید - مختصر، مرتبط و متناسب بنویسید.

علاوه بر این، مطمئن شوید که ابتدا به مهمترین بخشها - تجربه حرفه ای، تحصیلات و مهارت های خود مانند زبان ها و مهارت کامپیوتر - اشاره می کنید. فقط بعد از اینکه این موارد را پوشش دادید - و اگر فضای اضافی دارید - شامل اطلاعات اضافی مانند سرگرمی ها و علایق شوید.

نتیجه گیری :

اگر می خواهید رزومه ای بنویسید که رد نشود مطالعه این مقاله را از دست ندهید.ضمنا مطالبی که در پایین آنها را نیز معرفی کرده ایم می تواند برای شما مفید باشد. از اشتباهات ذکر شده پرهیز کنید تا رزومه شما توسط مدیران استخدام تائید شده و شما به مصاحبه فراخوانی شوید.

اگر میخواهید به بهترین شکل رزومه خود را کامل و ارائه نمائید مقالات زیر را از دست ندهید.

  1. نگارش رزومه بدون سابقه کاری
  2. ترتیب نوشتن موارد در رزومه
  3. اشتباهات رایج در رزومه نویسی
رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟