مهم ترین مهارت های ارتباطی (برای زندگی و شغل)

2021-08-25 23:19:29
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
مهم ترین مهارت های ارتباطی (برای زندگی و شغل)
مهارت های ارتباطی از جمله موارد مورد علاقه استخدام کنندگان هستند، آنها می خواهند  افرادی را استخدام...

مهارت های ارتباطی از جمله موارد مورد علاقه استخدام کنندگان هستند، آنها می خواهند  افرادی را استخدام کنند که بتوانند به خوبی با دیگران ارتباط گرفته و مسائل را حل کنند چرا که مهارت های ارتباطی تاثیر زیادی روی کیفیت کار شما داشته و کیفیت کار تک تک کارمندان موجب رشد شرکت می شود.

رزومه خود را در کمتر از ۱۰ دقیقه بسازید

آنها نحوه انتقال و دریافت اطلاعات، تعامل با دیگران و حتی مقابله با مسائلی مانند درگیری های احتمالی در محل کار را مشخص می کنند. اگر کارمندان و نیروهای کار می خواهند همگام با تغییرات باشند و به روز متناسب با این تغییرات حرکت کنند  می بایست از مهارت های ارتباطی خوبی بهره مند شوند. توانائی کار با ایمیل، رسانه ها و شبکه های اجتماعی و تبادلات موثر در جلسات حضوری امروزه اجتناب ناپذیر است.

 

با ما همراه باشید :
10 مهارت ارتباطی برتر برای هر شغلی
مهارتهای ارتباطی دقیقاً چیست؟
چگونه مهارت های ارتباطی را تقویت کنیم
چگونه مهارت های ارتباطی خود را برجسته کنیم

 

10 مهارت ارتباطی برتر برای هر شغلی

ارتباطات یک مهارت اصلی است که شامل طیف گسترده ای از "مهارتهای فرعی" ضروری برای محل کار و فرایند استخدام است. در ادامه با شما هستیم با معرفی 10 تا از مهم ترین مهارت های ارتباطی تا با آشنا نمودن آن و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت مهارت های مهم پس با ما همراه شوید ...

شماره 1 / ارتباط کتبی و شفاهی

ارتباط کلامی استفاده از کلمات برای انتقال اطلاعات است و شامل ارتباط کتبی و شفاهی است.

مهارت های ارتباط شفاهی به این معنی است که شما می توانید واضح، مختصر و بدون سوء تعبیر صحبت کنید. این امر حتی اگر شغل شما حول محور صحبت کردن نباشد، ضروری است. بگویید، شما پیش خدمت یک رستوران هستید. اگر می خواهید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و خدمات خوبی ارائه دهید، داشتن مهارت های ارتباط شفاهی ضروری است.

ارتباط کتبی نیز به همان اندازه مهم است. در حالی که ممکن است چند کار وجود داشته باشد که نیازی به نوشتن یک کلمه ندارند، در 90 درصد موارد شما باید در موارد زیر بنویسید:

  • برای همکاران خود ایمیل بنویسید
  • تهیه گزارش برای رئیس خود
  • ارتباط با مشتریان از طریق ایمیل

اگر در نوع خاصی از نوشتار مانند نوشتن نسخه یا ویرایش مهارت دارید، حتماً آن را در رزومه یا مصاحبه شغلی خود ذکر کنید.

ارائه

نه ، داشتن "مهارت ارائه" فقط به این معنی نیست که شما در ارائه یک کنفرانس در حضور همکاران خود خوب هستید.

مهارت های ارائه نیز در مورد نحوه ارائه ایده ها و مقاصد خود در محل کار یا نحوه ارائه خود در مصاحبه شغلی است. به این ترتیب، این یکی دیگر از مهارتهای ارتباطی ضروری برای رزومه شما در هر زمینه کاری شما است.

مهارت های ارائه برای انواع موقعیت ها مفید است ، از جمله:

  • مهندسان نرم افزار نحوه کار کد خود را توضیح می دهند.
  • آمار شناسان یافته های خود را به سایر کارکنان ارائه می دهند
  • مدیر فروش توضیح می دهد که چرا مشتری به محصول نیاز دارد

گوش دادن فعالانه

گوش دادن فعال مستلزم توجه زیاد به گوینده و تعامل با اوست تا مطمئن شوید که از اصل گفتگو مطلع شده اید. علاوه بر این شامل حذف همه حواس پرتی های دیگر و پرسیدن سوالات واضح و در نتیجه احساس شنیده شدن آنها می شود.

گوش دادن فعال فقط در مشاغلی مانند خدمات به مشتریان یا طراحی، که درک و ایجاد احساس شنیدن در مشتریان ضروری است، مفید نیست. اگر می خواهید با همکاران خود به طور موفقیت آمیزی ارتباط برقرار کنید و در محل کار موفق شوید یا حتی در مصاحبه شغلی خود موفق باشید، گوش دادن فعال ضروری است.

اگر از ما می پرسید مهارت های گوش دادن فعال بدون توجه به حرفه شما به شما امتیاز بیشتری می دهد پس حتماً آن را به رزومه خود اضافه کنید.

ارتباطات غیر کلامی

ارتباطات بسیار بیشتر از صحبت کردن است. این شامل زبان بدن ، حالت بدن ، حرکات ، الگوهای تماس چشمی و حالات چهره و سایر موارد است.

این نوع ارتباط اغلب بیشتر در برقراری اعتماد بین همکاران شما یا مشتریان ، به ارتباط کلامی کمک می کند. در عین حال ، این امکان را برای شما فراهم می کند که فراتر از آنچه یک فرد می گوید دقیقاً منظور و یا احساس آنها را درک کنید.

همانطور که می توانید تصور کنید ، ارتباط غیرکلامی مهارتی است که برای اکثر قریب به اتفاق مشاغل (به ویژه نقش های فروش یا رهبری) مفید است ، نه فقط در دنیای تجارت.

به جای افزودن آن به رزومه خود ، هدف خود را نشان دادن مهارت های ارتباطی غیرکلامی خود در طول مصاحبه های شغلی خود قرار دهید. این شامل برقراری ارتباط چشمی ، اجتناب از حرکات دست یا کنترل احساسات در صورت شما می شود.

احترام

احترام یکی از اصول ارتباط موفق و مهارت ارتباطی است که در مصاحبه شغلی همواره به آن توجه می شود. این شامل گوش دادن فعال و صبر (در میان دیگران) است لذا اگر می خواهید برای هر نوع شغلی مورد توجه قرار بگیرید - یا آنرا نگه دارید - مسئله احترام را فراموش نکنید.

احترام گذاشتن به معنای اجازه دادن به دیگران برای صحبت کردن و دانستن زمان شروع گفتگو یا پاسخ است. حرکات کوچک می تواند تا حد زیادی به احترام استخدام کنندگان و همکاران کمک کند - تمرکز و حذف همه حواس پرتی ها یا مودب بودن تنها دو مورد در بین بسیاری از موارد است.

وقتی صحبت از مصاحبه شغلی به میان می آید ، وقفه در جذب نیروها یا اتلاف وقت آنها با خارج شدن از موضوع ، نشانه بی ادبی است و به احتمال زیاد برای شما هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس مهارت بعدی است که برای اولین تاثیر خوب در مصاحبه شغلی لازم است. و اگر تعجب می کنید - بله ، می توانید در عین احترام ، اعتماد به نفس نیز داشته باشید.

اعتماد به نفس یک ویژگی شخصیتی است که نشان می دهد شما در مورد گفتارها ، اعمال و تصمیمات خود مطمئن هستید - و این چیزی است که مردم به آن پاسخ مثبت می دهند.

اگر به طور طبیعی اعتماد به نفس ندارید ، نگران نباشید - روش هایی وجود دارد که می توانید با اعتماد به نفس به نظر برسید ، حتی اگر دوست ندارید.

برخی از راه های اعتماد به نفس بیشتر عبارتند از:

  • حفظ تماس چشمی در طول مصاحبه شغلی
  • صاف بنشینید با شانه های باز
  • با لحنی دوستانه - اما محکم - صحبت کنید
  • خود را از قبل آماده کنید تا به کلمات خود دچار نشوید

اگر ، از طرف دیگر ، شما از نوع طبیعی اعتماد به نفس هستید ، به خاطر داشته باشید که با جسارت بیش از حد زیاده روی نکنید. گاهی اوقات اعتماد به نفس بیش از حد می تواند به عنوان گستاخی جلوه داده شود و این مورد برای اکثر مردم مناسب نیست.

وضوح

شفافیت بخش ضروری ارتباطات شفاهی است. این شامل ساختاردهی منطقی افکار شما و استفاده از کلمات مناسب برای انتقال آنها به بهترین شکل ممکن است.

اگر نمی توانید به طور واضح ارتباط برقرار کنید ، به دلیل الگوی فکری شلوغ یا زبان نامناسب ، مصاحبه های شغلی شما آسیب می بیند.برای مثال تصور کنید که به یک سوال ساده یک پاسخ پیچیده می دهید یا از اصطلاحات خیابانی استفاده می کنید، این موارد می تواند شما را تا شکست پیش ببرند.

صداقت

صداقت یک مهارت ارتباطی است که باید سعی کنید آن را در تمام جنبه های زندگی حرفه ای خود به کار گیرید.

به عنوان یک قاعده کلی ، صداقت باید به دلایل واضح اخلاق کاری شما را مشخص کند ، از همه مهمتر این که دروغ گفتن در مورد مهارت ها و صلاحیت های شما کم اعتمادترین روش برای موفقیت است. شما می توانید مطمئن باشید که در برخی موارد ، حقیقت آشکار خواهد شد.

صادق بودن با همکاران و سرپرستان در مورد هر چیز مرتبط با کار ، از طرف دیگر نشان می دهد که شما برای شفافیت ارزش قائل هستید. همچنین ثابت می کند که اطمینان دارید اشتباهات خود را بپذیرید و مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرید.

دوستی

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه می توان در مصاحبه شغلی هم دوستانه و هم حرفه ای بود. خوب ، دوست داشتن مانعی برای حرفه ای بودن شما نیست ، همانطور که اعتماد به نفس مانع ادب نمی شود.

دوستانه بودن در مصاحبه شما به استخدام کنندگان نشان می دهد که شما مشارکتی ، فکر باز و یک عضو خوب تیم هستید - چیزی که در همه کارکنان مورد توجه است. مهمتر از همه ، نیازی نیست که بیش از حد پیش بروید تا بگویید که شما یک فرد دوست هستید. یک لبخند گرم ، یک سلام واقعی ، یا آرزوی یک روز خوب برای نشان دادن آن کافی است!

مهارتهای ارتباطی چیست؟

ارتباطات به عنوان توانایی انتقال یا به اشتراک گذاری ایده ها و احساسات به طور موثر تعریف می شود. توانائی ها و مهارت های شغلی اگر چه همیشه به طور مستقیم در درآمد و افزایش آن نقش ندارند اما می توانند به طور جدی شما را در جایگاهی که هستید تثبیت نمایند.مهارت های شغلی پردرآمد را که قبل تر در رزومیتو مورد بررسی قرار داده بودیم را نیز از دست ندهید.

چندین کارشناس معتقدند که مهارت های ارتباطی شامل موارد زیر است:

  • انتقال پیام بدون تفسیر اشتباه یا گمراه کردن دیگران
  • برقراری ارتباط موثر با طیف وسیعی از افراد از هر قشری
  • حرکت از ارتباطات غیررسمی به ارتباطات رسمی
  • قدرت برقرار ارتباط کلامی

بنابراین ، تعجب آور نیست که ارتباطات موثر و شایستگی های بین فردی همچنان از جمله مهارتهای برتر کارفرمایان به شمار می روند و آنها را به عنوان راهکارهای موفقیت در محل کار ذکر می کنند.

چگونه مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنیم؟

درست مانند همه چیز در زندگی ، مهارت های ارتباطی نیز می توانند با تمرین بهبود یابند. بنابراین اگر نگران این هستید که هم سطح نباشید ، فقط نکاتی را که ذکر کرده ایم دنبال کنید و به خاطر داشته باشید که تمرین می تواند توانائی های شما را در مهارت های ارتباطی به طرز شگفت انگیزی بالا ببرد.

1 - گوش دادن را بیاموزید

آیا تا به حال در مکالمه ای بوده اید که احساس کنید با دیوار آجری صحبت می کنید؟ سپس می دانید چقدر ناامید کننده است وقتی کسی فقط گوش نمی دهد - یا نمی داند چگونه - گوش دهد.

گوش دادن به معنای واقعی کلمه نیمی از فرایند ارتباطات است - درست مانند دو مورد برای تانگو ، برای برقراری ارتباط موثر ، به یک سخنران واضح و یک شنونده فعال نیاز است.

با این حال ، گوش دادن بیش از صحبت کردن به صبر نیاز دارد ، در حالی که در واقع گوش دادن به جای تظاهر به گوش دادن ، کاری است که افراد کمی انجام می دهند. این امر بر ارتباطات فشار می آورد.

خوب ، درست مانند این که شما یک دوست را که شنونده خوبی است نسبت به کسی که فقط می خواهد تظاهر به گوش دادن حرف های شما کند. باید تا حد امکان برای بهبود ارتباط خود ، گوش دادن فعال را تمرین کنید.

2 - به نشانه های غیر کلامی توجه کنید

مطالعات ادعا کرده اند که ارتباطات غیرکلامی تا 93 درصد تأثیر پیام های شفاهی را به خود اختصاص می دهد. این بدان معناست که وقتی کسی صحبت می کند ، بیشتر از طریق زبان بدن خود می گوید.

دانستن نحوه خواندن انواع مختلف ارتباطات غیرکلامی ، کیفیت ارتباط شما را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

البته کار آسانی نیست - مردم برای یادگیری خواندن زبان بدن در کلاس ها شرکت می کنند. اما می توانید با توجه به نشانه های غیر کلامی خود هنگام صحبت ، و به افرادی که در اطراف شما هستند ، پیشرفت کنید.

3. ارتباطات شفاهی را تمرین کنید

هرگز نمی توانید در صحبت کردن خیلی خوب عمل کنید. این عمدتا به این دلیل است که ما مهارت های شفاهی خود را مسلم و کافی می دانیم. در بسیاری مواقع ما شنونده را به دلیل عدم درک متهم کنیم یا در حالتی دوستانه تر فکر میکنیم که نقطه نظرات ما متفاوت است.

سپس ، به محتوای آنچه می گویید توجه کنید:

آیا نظر خود را به طور موثر بیان می کنید؟ آیا زمان زیادی طول می کشد تا به اصل مطلب برسید؟ آیا افکار خود را به وضوح بیان می کنید؟

علاوه بر این ، نکات زیر را نیز دنبال کنید:

  • قبل از صحبت کردن فکر کنید. به ویژه در محل کار ، اما همچنین در طول مصاحبه شغلی ، مهم است که بدانید از قبل می خواهید چه چیزی بگویید. منظور ما پیروی از یک اسکریپت نیست ، اما داشتن یک ایده واضح می تواند به طور چشمگیری به منظور شما کمک کند. و بله - کاملاً خوب است که به مصاحبه کننده خود بگویید ، "هوم ، یک دقیقه به من فرصت دهید تا در این مورد فکر کنم."
  • مختصر باشید. زمان با ارزش ترین دارایی است و در بسیاری از موارد ، آن را بی جهت هدر می دهیم. یک ارتباط دهنده کلامی خوب کسی است که می تواند مختصر ، در عین حال خاص باشد. این بدان معناست که اطلاعات کافی را برای دیگران فراهم کنید تا آنها را بفهمد ، بدون اینکه وقت زیادی از آنها بگیرد.
  • دیدگاه های دیگر را در نظر بگیرید. هر چه بهتر بتوانید به دیگران گوش دهید و احساس شنیده شدن در طرف مقابل ایجاد کنید، استدلال های شما قانع کننده تر می شود. این که بتوانید دیدگاه های دیگر را در نظر بگیرید ، می تواند برای ارتباطات کلامی شما معجزه کند ، به ویژه هنگامی که سعی می کنید کسی را متقاعد کنید.

نکاتی برای برجسته کردن مهارت های ارتباطی

در اینجا برخی از نکات برتر ما در مورد برجسته شدن مهارت های ارتباطی شما در یک برنامه شغلی آورده شده است:

  • مهارت های ارتباطی خود را با شغل مطابقت دهید. با توجه به مهارتهای ارتباطی که در الزامات برجسته شده است ، شرح شغل را بررسی کنید. از بین بسیاری از مهارتهای فرعی ارتباط ، فقط مهارتهایی را که مربوط به شغلی است که درخواست می کنید در رزومه خود ذکر کنید. بر این اساس نامه جلد را نیز شخصی کنید.
  • از مصاحبه شغلی به نفع خود استفاده کنید. بیشترین مهارت های ارتباطی این است که وقتی شما به جای گفتن نشان می دهید ، قانع کننده تر هستند. بنابراین ، ذکر "اعتماد به نفس" ، "دوستی" یا "ارتباط شفاهی" در رزومه شما به اندازه اعتماد به نفس و منطقی بودن در حین مصاحبه ، یا اثبات اینکه ارتباط شفاهی شما در محل است ، نتیجه نخواهد داد. بنابراین ، مطمئن شوید که از قبل آماده شده و بازی A خود را به مصاحبه شغلی خود بیاورید.
  • بعد از استخدام و به دست آوردن شغل نباید از مهارت های ارتباطی خود دست بردارید. برعکس ، محل کار جایی است که آنها واقعاً مورد آزمایش قرار خواهند گرفت - توسط همکاران ، سرپرستان ، و مشتریان/مشتریان یکسان. بنابراین به تمرین مهارتهای ارتباطی خود در محل کار بپردازید.

نتیجه گیری :

مهارت های ارتباطی یکی از مهم ترین توانائی های هر فرد برای متقاعد نمودن دیگران جهت درک خصوصیات مثبت شما برای بهبود وضعیت شرکت است.شما می بایست با شناخت نقاط ضعف و بهبود آنها تلاش نمائید.

 

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
5 / 5 (از مجموع 1 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

راهنمای کامل پیدا کردن شغل (آموزش جستجوی شغل)

شبکه سازی چیست و چه اهمیتی در موفقیت شغلی دارد؟

نقش مهارت های نرم در موفقیت شغلی

شناخت شخصیت افراد از روی فرم صورت