ATS و نوشتن یک رزومه سازگار با آن

2024-10-19 11:17:25
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
ATS و نوشتن یک رزومه سازگار با آن
ATS که کوتاه شده عبارت " Applicant tracking system " که در زبان فارسی به آن سیستم ردیابی متقاضیان می...

ATS که کوتاه شده عبارت " Applicant tracking system " که در زبان فارسی به آن سیستم ردیابی متقاضیان می گویند نرم افزاری است که به مدیران و صاحبان مشاغل کمک می کند تا با بررسی دقیق و البته سریع رزومه ها به دنبال افرادی خاص با خصوصیات و ویژگی هایی باشند که از آن خواسته شده است. در ادامه به طور کامل با ATS  و مزایای آن بیشتر و بهتر آشنا خواهیم شد. با رزومه ساز رزومیتو همراه شوید ...رزومه ساز رزومیتو

نرم افزار ATS چگونه کار میکند؟

نرم افزار ATS با بررسی رزومه هایی که در فرمت های ورد و پی دی اف هستند کمک می کند تا رزومه هایی که با خصوصیاتی که کارفرمایان به دنبال آن هستند را پیدا کرده و از دیگر رزومه ها جدا کند . اما به واقع نرم افزار ATS (Applicant Tracking System) چطور این کار را انجام می دهد ؟

در جواب باید بگوییم زیاد سخت نیست...

این نرم افزار بر پایه تگ ها کار میکند و با بررسی کلمات کلیدی که در رزومه ها یافت می کند آنها را تحلیل کرده و مناسب ترین رزومه ها را برای گلچین و ارائه به مدیر استخدام جداسازی می کند.

چرا نرم افزار ATS مهم است ؟

دلیل اهمیت نرم افزار ATS این است که امروز اکثر شرکت ها و مدیران آنها برای تسریع در فرآیند جذب نیرو و بررسی رزومه های ارسالی از این نرم افزار بهره می گیرند لذا اگر رزومه ای که ارسال میکنید نتواند هماهنگ با آن باشد ممکن است رزومه شما جزو رزومه هایی باشد که رد می شود و اصلا مورد بررسی قرار نمی گیرد.

نرم افزار ATS چه ویژگی هایی دارد ؟

نرم افزار ATS خصوصیات و ویژگی هایی دارد که انرا منحصر به فرد کرده و کمک می کند تا مدیران استخدام و شرکت ها از آن استفاده کنند. در ادامه به بررسی این ویژگی ها و خصوصیات خواهیم پرداخت :

1. بررسی و تحلیل رزومه ها

نرم افزار ATS  با بررسی و تجزیه و تحلیل رزومه ها  و داده های آن تلاش میکند تا با توجه به نوع رزومه های مورد نیاز آن مواردی که مطابق با خصوصیات تعریف شده هستند را جدا و دسته بندی کند.

2. دخیره سازی رزومه ها

ATS می تواند رزومه ها را بر اساس فیلترهایی که انسان مشخص می کند دسته بندی و ذخیره نماید. این قابلیت به مدیران شرکت ها اجازه میدهد به راحتی میان هزاران رزومه دریافتی برای رسیدن به موارد مورد نظر جستجو کنند.

3. دسته بندی رزومه های دریافتی

همانطور که در مورد دوم توضیح دادیم ATS این قابلیت را دارد که با توجه به تگ هایی که در رزومه تشخیص میدهد رزومه ها را دسته بندی کند. برای مثال رزومه ها را بر اساس جنسیت، شهر، مدرک تحصیلی، نوع شغل و دیگر داده ها دسته بندی نماید.

برای مثال یک کارفرما میخواهد رزومه های مرد کارشناسی ارشد مهندسی برق که زبان انگلیسی و فرانسه می دانند را جدا کند. تصور کنید اگر بخواهد تک به تک رزومه ها را بررسی کند چقدر زمان می برد. حال آنکه ATS می تواند در کسری از ثانیه این کار را انجام دهد.

4. امتیازدهی و ارزیابی رزومه ها

نرم افزار ATS این قابلیت را دارد که تا به رزومه ها امتیاز داده و با توجه به خصوصیاتی که دارند آنها را ارزیابی کرده و آنها را با خصوصیاتی که دارند از با امتیازترین به پایین بچیند.

چگونه یک رزومه سازگار با ATS بنویسیم ؟

  • استفاده از فرمت مناسب
  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب
  • رعایت ساختار مناسب رزومه
  • استفاده از عبارت رایج و عناوین دقیق
  • استفاده از فرمت متنی ساده 
  • پرهیز از المان ها و عناصر گرافیکی
  • تمرکز بر دستاوردها و مهارت ها
  • توضیحات واضح در مورد سوابق تحصیلی و کاری
  • تست رزومه

ساخت رزومه اختصاصی

در اینجا راهکارهایی برای نوشتن یک رزومه ATS فرندلی آورده شده است:

اینکه چطور رزومه ای که مینویسیم با ATS سازگار باشد می تواند چالش برانگیز باشد اما در ادامه تمامی موارد فوق را بررسی خواهیم نمود.

9 نکته برای ایجاد رزومه ATS

# مورد 1 : استفاده از فرمت مناسب

استفاده از فرمت مناسب در رزومه نویسی می تواند بسیار مهم باشد. امروزه اکثر شرکت ها و مدیران از ATS برای دسته بندی و گلچین رزومه ها استفاده می کنند لذا شما می بایست رزومه خود را در فرمتی بنویسید که کاملا با نرم افزارهای ATS سازگار باشد. پیشنهاد ما استفاده و ساخت رزومه ورد یا پی دی اف است. اینگونه می توانید با خیالی آسوده از سازگاری رزومه خود با ATS آنرا برای شرکت مربوطه ارسال نمائید.

# مورد 2 : استفاده از کلمات کلیدی مهم

برای مثال زمانی که می خواهید یک رزومه حسابداری بنویسید می بایست از کلمات مربوط به حسابدار و حسابداری و توانائی هایی که برای یک حسابدار حائز اهمیت است در رزومه خود استفاده کنید. از شاخه ای که در آن مهارت دارید مانند مالیاتی یا مالی و یا حسابرسی حتما بهره برده و به این طریق رزومه خود را به طور کامل در دید یک نرم افزار  ATS قرار دهید.

# مورد 3 : رعایت ساختار مناسب در رزومه نویسی

زمانی که صحبت از ساختار در رزومه نویسی می کنیم منظورمات چیدمان درست اجزای تشکیل دهنده یک رزومه کاری می باشد. برای مثال شما نمیتوانید در شروع رزومه از علاقه مندی ها حرف بزنید و درباره من خود را در انتها بگنجانید. ساختار رزومه نویسی درست به شکل زیر می باشد:

 

  • اطلاعات شخصی ( نام و نام خانوادگی
  • درباره من
  • اطلاعات تماس
  • سوابق تحصیلی
  • سوابق شغلی
  • مهارتها
  • گواهینامه ها و افتخارات
  • علاقه مندی ها

حال ممکن است در هر رزومه جای یکی دو مورد تغییر کند اما ساختار یک رزومه استاندارد به طور کل همان چیزی است که در بالا ذکر شد.

نکته مهم :
شما می توانید با مراجعه به فروشگاه قالب های رزومه در رزومیتو یک قالب رزومه ورد تهیه و اطلاعات خود را با اطلاعات پیش فرض جایگزین نمائید.به این صورت ساختار استاندارد رزومه خود را از قبل خواهید داشت

فروشگاه قالب خام رزومه

# مورد 4 : استفاده از عبارات رایج و دقیق

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در سازگاری رزومه با ATS استفاده از عبارت رایج و دقیق است. برای مثال اگر ادمین اینستاگرام هستید از عبارات مرتبط و رایج با این شغل برای دیده شدن رزومه تان بهره ببرید. در استفاده از عباراتی که توانائی ها و مهارت های شما را نشان می دهد غافل نشوید.

# مورد 5 : استفاده از فرمت متنی ساده

فرمت متنی ساده به شما این امکان را می دهد تا رزومه تان به دور از هر گونه پیچیدگی بی جهت به صورتی منطقی برای نرم افزارهای ATS قابل فهم و بررسی باشد.

# مورد 6 : تمرکز بر دستاوردها و مهارت ها

یکی از مهم ترین بخش هایی که ATS ها به آن توجهی ویژه دارند مهارت هاست. مدیران کسب و کارها به دنبال افرادی هستند که مهارت های مرتبط با یک شغل را دارند تا بتوانند از یک نیروی انسانی در چند جهت بهره برده تا راندمان کاری خود را بالا برند و در هزینه های جاری نیز صرفه جویی نمایند.

# مورد 7 : وضوح در بیان سوابق

در نوشتن سوابق کاری و تحصیلی در رزومه واضح و کاملا ساده صحبت کنید. برای مثال اگر کارشناشی ارشد در رشته مهندسی برق دارد همین را بیان کرده و از ذکر عبارات پیچیده و روده درازی در این بخش جدا خودداری نمائید. شما می بایست تا جایی که ممکن است کوتاه و دقیق صحبت کنید تا نرم افزارها بتوانند به طور کامل و راحت رزومه شما را بررسی کنند.

# مورد 8 : تست کردن رزومه

برای مورد آخر می توانید قبل از ارسال رزومه به شرکت آنرا توسط نرم افزارهای آنلاین تست رزومه بررسی کرده و از بابت اینکه مشکلی ندارد آسوده خاطر شوید. رزومیتو نیز بخشی از خدمات خود را به بررسی و کارشناسی رزومه اختصاص داده است. شما می توانید به راحتی با ثبت درخواست کارشناسی رزومه آنرا به کارشناسان باتجربه ما سپرده تا در کوتاه ترین زمان ممکن برایتان بررسی و کارشناسی نمائیم.

چگونه رزومه مناسب ATS بنویسم؟

این مهم ترین سوالی است که ذهن کاربران و افراد جویای شغل را به خود اختصاص می دهد. ما در این مقاله مهم ترین نکات برای نوشتن یک رزومه سازگار با ATS را با شما به اشتراک گذاشته ایم. شما می توانید با مرور و به کار گیری مطالب ذکر شده یک رزومه کاملا سازگار با ATS بنویسید.

نتیجه گیری :

در این مقاله با نرم افزارهای ATS آشنا شدیم و کارکردهای آنها را شناختیم. در ادامه تلاش کردیم مهم ترین نکات برای نوشتن یک رزومه سازگار با ATS را با هم مرور کنیم و در انتها با جمع بندی این مقاله ارزشمند آنرا به پایان بردیم. از شما همراهان رزومه ساز آنلاین رزومیتو تشکر میکنیم که با یکی دیگر از آموزش های رزومه نویسی با ما همراه بودید.

 

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

اشتباهات رایج در نگارش کاورلتر

بهترین رزومه سازهای آنلاین ایرانی و خارجی

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

رزومه چیست؟