تفاوت رزومه و سی وی چیست؟

2023-08-19 20:14:31
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
تفاوت رزومه و سی وی چیست؟
اگر در حال مطالعه این مقاله هستید احتمالا قصد دارید به زودی رزومه یا سی وی (cv) خود را برای یک شرکت...

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید احتمالا قصد دارید به زودی رزومه یا سی وی (cv) خود را برای یک شرکت یا اداره ارسال نمائید پس پیشنهاد می کنیم با مطالعه تفاوت رزومه و سی وی به طور کامل به درک درستی از خصوصیات و مشخصات هر کدام برسید و سپس با مطالعه مقالات دیگر رزومه ساز آنلاین رزومیتو  مراحل ساخت یک رزومه حرفه ای را دنبال نمایید.

فرق های رزومه و سی وی در یک نگاه

 

رزومه
بر مهارت ها تاکید دارد.
هنگام درخواست موقعیت شغلی در صنعت، غیر انتفاعی و بخش دولتی استفاده می شود.
بیش از 2 صفحه نیست، با یک صفحه اضافی برای انتشارات و/یا ارائه پوستر در صورتی که بسیار مرتبط با شغل باشد.
بخش آموزش را در پایان یا نزدیک به آن قرار دهید.

 

سی وی
بر موفقیت های تحصیلی تأکید می کند.
هنگام درخواست موقعیت در دانشگاه، کمک هزینه تحصیلی و کمک هزینه استفاده می شود.
طول به تجربه بستگی دارد و شامل فهرست کاملی از انتشارات، پوسترها و ارائه ها می باشد.
همیشه با آموزش شروع می شود و می تواند شامل نام مشاور و عنوان یا خلاصه پایان نامه باشد (نمونه ها را ببینید).
همچنین برای بررسی شایستگی / تصدی و مرخصی تعطیلات استفاده می شود.

 

تفاوت های کلیدی رزومه و سی وی (CV)

اگر بخواهیم تیتر وار به بررسی تفاوت رزومه و سی وی بپردازیم می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • هدف های کاملا متفاوت رزومه و سی وی
  • طول رزومه و سی وی
  • محتوای رزومه و سی وی
  • کشورهای مختلف
  • قالب رزومه و سی وی
  • جزئی نویسی در رزومه و سی وی
  • عکس
  • ابعاد سی وی و رزومه

اهداف و تفاوت های رزومه و سی وی

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که در رزومه و سی وی وجود دارد که کاملا این دو را از هم متمایز می سازد موضوع و مسئله اهداف نگارش هر کدام است.این دو به طور کامل در هدف با هم متفاوت هستند.

هدف از نگارش رزومه

مقاصد شغلی و استخدام مهم ترین هدف در نوشتن رزومه ها هستند و برای شناخت توانائی ها و سوابق شغلی و تخصیلی می توان از رزومه ها بهره برد

هدف از نگارش سی وی (cv)

هدف از نوشتن سی وی اپلای تحصیلی و گرفتن بورسیه برای ادامه تحصیل است و معمولا برای مقاصد شغلی از سی وی استفاده نمشود البته در کشورهای مختلف این موضوع متفاوت است اما به طور کل سی وی برای مقاصد تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت طول رزومه و سی وی

مورد دیگر از تفاوت های رزومه و سی وی را می توان در طول و تفسیر این دو دانست بطوریکه معمولا رزومه طول و دراز نیست و خلاصه است و معمولا یک یا دو صفحه بیشتر نیست اما در سی وی طولانی بودن همواره جزو اصول بوده و بسیار کامل و جامع است و طول صفحات بالای دو صفحه را در بر میگیرد.

تفاوت محتوای رزومه و سی وی

با توجه به تفاوت در اهداف ارسال رزومه و سی وی محتوای این دو نیز قطعا متفاوت خواهد بود.زمانی که هدف کسب بورسیه تحصیلی باشد یا ادامه تحصیل می توان از سی وی استفاده نمود لذا محتوای سی وی به بیان سوابق تحصیلی و افتخاراتی از این دست مانند مقالات یا کتب چاپ شده اختصاص می یابد در صورتی که در رزومه هدف اشتغال است و کارفرمایان می بایست بدانند چه فردی را برای مصاحبه فرا میخوانند لذا از سوابق شغلی و تحصیلی تا ذکر تمامی موارد دیگر که مربوط است به استخدام و کسب شغل را می توانید در رزومه بگنجانید.

کشورهای مختلف قوانین مختلف در دریافت رزومه و سی وی

کشورهای مختلف بعضا قوانینی کاملا متفاوت در دریافت رزومه و سی وی دارند، بعضا هر دو را یکی به حساب می آوردن و بعضا سخت گیرانه در دریافت هر کدام عمل می کنند به گونه ای که نمی توان در ارسال هر کدام از آنها بی توجهی به خرج داد.

برای مثال در آفریقای جنوبی، استرالیا و هندوستان سخت گیری خاصی در دریافت این دو نداشته و می توان هر کدام را ارسال نمود  اما در ایالات متحده و بعضی از کشورهای اروپایی سی وی و رزومه با یک دیگر متفاوت هستند و امکان ارسال هر کدام به جای دیگری به هیچ وجه وجود ندارد.

تفاوت قالب رزومه و سی وی (CV)

قالب بندی رزومه و سی وی کاملا با هم متفاوت است و در حقیقت یکی از مهم ترین تفاوت های رزومه و سی وی همین قالب بندی متفاوت آنهاست.در سی وی قالب بندی کاملا رسمی است و هیچ گونه جلوه گرافیکی و خاصی نمی توان در ساخت آن بکار برد اما در رزومه می توان خلاقیت به خرج داد و سفارشی سازی های بیشتری را روی رزومه های خود بکار برد پس سی وی رسمی و رزومه کمی خودمانی تر است.

جزئی نویسی در رزومه و سی وی

یکی دیگر از تفاوت های سی وی و رزومه ریز شدن در مواردی است که قید می نمائید.جزئی نویسی در سی وی به طور کامل پذیرفته شده است و می بایست اطلاعات به صورت دقیق و کامل قید شوند، این در حالی است که در رزومه به هیچ عنوان نباید روده درازی کرد و ذکر جزئیات پذیرفتی نیست و مختصر نویسی در رزومه امری اجتناب ناپذیر است چرا که شما بعد از تائید رزومه می توانید به تفسیر در مورد توانائی ها و شایستگی هایتان در روز مصاحبه تا می توانید صحبت کنید.

عکس و تصویر رزومه و سی وی

در سی وی قرار دادن تصویر و عکس امری کاملا رایج است که البته این موضوع نیز با توجه به تفاوت کشورها فرق خواهد نمود،برای مثال در کشورهای اروپائی مانند فرانسه قرار دادن تصویر برای سی وی کاملا رایج است اما در کشور دیگری مانند انگلستان به هیچ عنوان نباید برای سی وی تصویر قرار داد اما در رزومه قرار دادن تصویر برای رزومه به هیچ عنوان پذیرفته نمی شود.

ابعاد چاپ سی وی و رزومه

این مورد نیز در کشورهای مختلف تفاوت دارد.برای مثال در اروپا cv روی برگه های A4 نوشته می شود در حالی که در ایالات متحده روی کاغذ نامه چاپ می گردد اما رزومه در امریکا روی کاغذ نامه چاپ می شود اما در ایران پیشنهاد ما نوشتن هر دو در A4 است.

تفاوت سی وی و رزومه

در تفاوت سی وی و رزومه اگر بخواهیم مهم ترین نکته را بیان کنیم مقصد و هدف است که مشخص کننده است.در بعضی کشورها سی وی و رزومه بسیار متفاوت هستند و در بعضی دیگر از کشورها خیلی تفاوت و فرقی بین این دو قائل نمی شوند لذا شما با در نظر گرفتن شرایط پذیرش مقصد می بایست نسبت به تنظیم و ارائه آنها اقدام نمایید.

این مقاله به زودی آپدیت خواهد شد ...

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟