بازاریابی شبکه ای چیست ؟

2022-04-04 18:40:23
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
بازاریابی شبکه ای چیست ؟
بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟ اگر برای یافتن پاسخ این پرسش رزومیتو را انتخاب کرده اید...

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟

اگر برای یافتن پاسخ این پرسش رزومیتو را انتخاب کرده اید به شما تبریک می گوییم. مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید تمام ریز و درشت بازاریابی شبکه ای را بیرون کشانده و قطعا شما پس از مطالعه این مطلب همه چیز را در مورد این مفهوم یعنی بازاریابی شبکه فرا گرفته و درک کاملی از آن خواهید داشت. با این مقاله از بخش موفقیت شغلی رزومیتو همراه شوید.

 

تعریف بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه ای در کسب و کار مدلی است که به فروش فرد به فرد یک محصول یا خدمات وابسته است. این شامل ایجاد تیمی از افراد است که با هم کار می کنند تا پیام محصول را به طیف گسترده ای از مشتریان بالقوه برسانند. رهبران این تیم ها برای محصولاتی که می فروشند و همچنین محصولاتی که اعضای تیمشان می فروشند، پاداش دریافت می کنند.

همچنین به عنوان بازاریابی چند سطحی، بازاریابی ارجاع و بازاریابی مستقیم مصرف کننده نیز شناخته می شود. مهم نیست که اسمش را چه می‌گذارید، اینها مشاغلی هستند که بهترین کارآفرینان می‌توانند در آن موفق شوند - و حتی موهبت واقعی خود را پیدا کنند.

انواع بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای را می توان به سه دسته اساسی تقسیم کرد. این دسته‌بندی‌ها از این جهت مشابه هستند که از افراد می‌خواهند از شبکه‌های شخصی خود برای اداره کسب‌وکار خود استفاده کنند. از طریق این شبکه ها، افراد اقدام به فروش می کنند یا دیگران را برای فروش محصولات استخدام می کنند.

 

بازاریابی مستقیم

این سیستم بازاریابی تک لایه ای از یک فرد می خواهد که در برنامه ای برای فروش یک محصول یا خدمات ثبت نام کند. افرادی که در این برنامه ها ثبت نام می کنند نیازی به جذب توزیع کنندگان دیگر ندارند و فقط از طریق فروش مستقیمی که انجام می دهند حقوق دریافت می کنند.

بازاریابی مستقیم، فوری ترین شکل فروش است. محصولی را که دوست دارید پیدا کنید و از دوستان و خانواده خود بخواهید آن را خریداری کنند.

بازاریابی وابسته

جنبه جدیدتر بازاریابی شبکه ای استفاده از برنامه های بازاریابی وابسته آنلاین است. صاحبان وب سایت ها و وبلاگ نویسان پیوندهایی را به محصولات خاص در پلتفرم خود ادغام می کنند. هنگامی که مردم بر روی آن پیوندها کلیک می کنند و محصولات را خریداری می کنند، به صاحب وب سایت یک هزینه ارجاع پاداش داده می شود. این به مشتریان امکان دسترسی به یک سایت قابل اعتماد را می دهد که در آن می توانند بلافاصله محصولات در حال تبلیغ را خریداری کنند.

برای کسانی که از پیوندهای وابسته استفاده می کنند مهم است که در این مورد شفاف باشند. یک سلب مسئولیت ساده در پایین یک پست وبلاگ با این هدف مطابقت دارد و به مخاطبان شما اجازه می دهد بدانند که از این پیوندها درآمد کسب می کنید. برنامه وابسته آمازون یکی از شناخته شده ترین برنامه ها است، اما Partnerize و Google Affiliate Network نیز گزینه هایی هستند.

بازاریابی چند سطحی

بازاریابی چند سطحی (MLM) یک شبکه بازاریابی مبتنی بر توزیع است که شامل فروش مستقیم و خط پایین توزیع کنندگان است. این مشاغل خانگی به دلیل شباهتشان به طرح های هرمی، مطبوعات بد زیادی را دریافت می کنند. در واقعیت، آنها یک تفاوت اساسی دارند. در جایی که طرح‌های هرمی از مردم می‌خواهند در وعده‌های دروغین ثروت سرمایه‌گذاری کنند، سازمان‌های MLM محصولات یا خدمات واقعی را می‌فروشند که توزیع‌کنندگان به آن اعتقاد دارند.

تاریخچه شرکت های بازاریابی شبکه ای

در طول انقلاب صنعتی 1800، تعداد زیادی از محصولات جدید اختراع شد که باید به مصرف کنندگان فروخته می شد. این محصولات اغلب پیچیده بودند و نیاز به توضیح برای خریداران بالقوه داشتند. بازاریابی شبکه ای پس از جنگ جهانی دوم در دهه 1940 با شرکت ویتامین کالیفرنیا (در سال 1939 به Nutrilite تغییر نام داد) و شرکت عطر کالیفرنیا (اکنون ایوان) شروع به رشد کرد.

محصولات تولید شده توسط شرکت ویتامین کالیفرنیا آنقدر تقاضا داشت که بنیانگذار کارل رنبورگ شروع به استخدام توزیع کنندگان مستقل برای افزایش تعداد فروشندگان کرد. به این توزیع کنندگان مستقل دستور داده شد که توزیع کنندگان جدیدی را در حلقه های دوستان، آشنایان و مشتریان خود بیابند. به نمایندگان از فروش توزیع‌کنندگانی که شخصاً استخدام کرده‌اند، حقوق پرداخت می‌شود.

در سال 1959، دو کارمند Nutrilite، Rick de Vos و Jan van Andel، شرکت خود را تأسیس کردند: Amway. Amway با استفاده از ساختار سازمانی MLM ایجاد شد و راه را برای تأسیس شرکت های MLM در کشورهای دیگر مانند کانادا، بریتانیا، استرالیا، آلمان و فرانسه هموار کرد. Amway به شرکت هایی مانند Panasonic، Palmolive و MasterCard اجازه داد تا بازاریابی شبکه ای را در استراتژی های بازاریابی همه کانالی خود بگنجانند. موفقیت آموی حتی باعث شده است که از سال 1989 به عنوان اسپانسر یک عرصه NBA، مرکز اموی اورلاندو مجیک (و ورزشگاه قدیمی‌تر آموی آرنا) شرکت کنند.

در دهه 1980، چشم انداز اقتصاد ایالات متحده تغییر کرد. رونق مالی همزمان با ورود زنان به زندگی تجاری بود. این زنان هدف بزرگی برای شرکت های بازاریابی شبکه ای بودند، زیرا آنها به دنبال شغلی بودند که به آنها اجازه می داد بدون غفلت از فرزندان و خانواده خود، درآمد کسب کنند. زنان توانستند موقعیت‌های بالایی را در این شرکت‌ها به دست آورند و فرصت‌هایی را برای زنان ایجاد کنند تا بدون تسلیم شدن از خانواده خود به استقلال مالی دست یابند.

در پایان دهه 1990، بازاریابان شبکه ای یاد می گرفتند که از قدرت اینترنت استفاده کنند. اجرای فروشگاه‌های آنلاین و سفارش‌های الکترونیکی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی را برای توزیع‌کنندگان و کسب‌وکارها آسان‌تر کرد. از زمان ظهور پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، مشاهده تبلیغات افراد در شبکه شما برای شرکت‌هایی مانند Rodan + Fields یا ItWorks رایج شده است.

مقوله‌هایی که بازاریابی شبکه‌ای در آنها انجام می‌شود، همچنان به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. با این حال، در هسته خود، ایجاد روابط همیشه کلید موفقیت در بازاریابی شبکه ای خواهد بود.

با این حال، اگر فکر می کنید بازاریابی شبکه ای برای شما مناسب است، موارد دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

هنگام ورود به بازاریابی شبکه ای چه نکاتی را باید در نظر گرفت

اگر آماده راه اندازی کسب و کار خانگی خود به عنوان یک بازاریاب شبکه ای هستید، مواردی وجود دارد که باید ابتدا در نظر بگیرید و تحقیق کنید. این سازمان ها می خواهند به شبکه دوستان و خانواده شما دسترسی داشته باشند.

 چه بفروشیم ؟
شما برای افراد زندگی خود ارزش قائل هستید، بنابراین از آنها محافظت کنید و فقط چیزهایی را که شخصاً ارزشمند می دانید به بازار عرضه کنید.

 

6 سوالی که قبل از پیوستن به یک سازمان بازاریابی شبکه ای باید بپرسید

  1. شرکت چند ساله است؟
  2. چه محصول یا خدماتی را ارائه می دهند (و آیا این چیزی است که شما آن را ارزشمند می دانید)؟
  3. توزیع دستمزد چقدر منصفانه و سخاوتمندانه است؟
  4. یکپارچگی شرکت چیست؟
  5. آیا شرکت حرکت و زمان بندی خوبی دارد؟
  6. چه پشتیبانی یا آموزشی توسط شرکت ارائه می شود؟

مانند هر شغل دیگری، باید مطمئن شوید که خود و مشتریان خود را ایمن می کنید. تعداد زیادی کلاهبرداری وجود دارد که ادعا می کنند فرصت های بازاریابی شبکه ای هستند. از چک لیست ساده بالا برای شروع تحقیق در مورد سازمان های بازاریابی شبکه ای استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که این یک تجارت است. شما رئیس و کارمند خودتان هستید. اگر می‌خواهید عکس‌ها را صدا کنید، باید با شکست مواجه شوید و دوباره تلاش کنید.

به خاطر داشته باشید که همه افراد در شبکه شما ممکن است از شما حمایت نکنند.

علاوه بر این، درک روشنی از اینکه چگونه این امر بر مالیات و امور مالی شما تأثیر می گذارد، داشته باشید. اگر در حسابداری مهارت ندارید، یک حسابدار استخدام کنید. افراد زیادی هستند که در مشاغل خانگی تخصص دارند.

کلید موفقیت در بازاریابی شبکه ای هستند

اگر به یک سازمان بازاریابی شبکه ای پیوسته اید، به احتمال زیاد توسط فردی که می شناسید استخدام شده اید. این شخص احتمالاً بیشتر از شما در اطراف بوده است و باید به عنوان مربی شما عمل کند تا زمانی که از پای خود بلند شوید.

این به نفع مربیان شما است که به شما کمک کنند موفق شوید، بنابراین مایل باشید به آنها گوش دهید و سیستم را یاد بگیرید.

به همان اندازه مهم، برای شما حیاتی است که وقتی زمانش رسید، یک مربی خوب باشید. وقتی شخصی را در سازمان خود استخدام می کنید، از او حمایت کنید و به او بیاموزید که چگونه یک بازاریاب شبکه ای موفق باشد.

ایجاد روابط بلندمدت راهی است که در بازاریابی شبکه ای موفق خواهید شد.

بازاریابی شبکه ای اینجاست

ما تقریباً همه چیزهایی را که در مورد بازاریابی شبکه ای باید بدانید، از جمله چیستی، انواع مختلف، تاریخچه آن، نحوه انتخاب یک سازمان و اهمیت مربیگری پوشش داده ایم.

همانطور که به جلو می روید و شبکه خود را برای فروش یک محصول یا خدمات به کار می گیرید، به خاطر داشته باشید که قبل از اینکه مشتری شما باشند، آنها دوستان و خانواده شما هستند. در ابتدا ایجاد یک رابطه عالی و در مرحله دوم فروش محصول راهی برای تبدیل شدن به یک بازاریاب شبکه ای موثر و موفق است.

 

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

راهنمای کامل پیدا کردن شغل (آموزش جستجوی شغل)

چرا کار پیدا نمیکنم؟

شغل دوم برای کارمندان