چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

2023-11-25 12:52:24
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟
درخواست افزایش حقوق / تکنیک ها و نامه نگاری میزان حقوقی که دریافت می کنید کم است یا یکی از همکاران...

درخواست افزایش حقوق / تکنیک ها و نامه نگاری

میزان حقوقی که دریافت می کنید کم است یا یکی از همکاران شما حقوق بیشتری دریافت می کند و این شما  را ناراحت کرده است.  اگر میخواهید راه های افزایش درخواست حقوق و بهترین روش ها برای درخواست افزایش حقوق را بیاموزید با این مقاله از رزومیتو همراه شوید.

اگرچه این مرحله و این چالش فراتر از ساخت رزومه است و وقتی درخواست افزایش حقوق می دهید در واقع شما سر کار هستید و از مرحله پیدا کردن شغل یا ارسال رزومه عبور کرده اید اما افزایش حقوق و دستمزد نیز در نوع خود چالش بزرگی محسوب شده و چه بسا اگر نتوانید این مرحله را مدیریت کنید مجبور خواهید بود که شغل خود را تغییر بدهید.

مهم ترین تکنیک های درخواست افزایش حقوق

  • انتخاب زمان مناسب برای طرح موضوع
  • شرح موضوع و متقاعد کردن مدیر
  • اخیرا فعالیتتان مثبت بوده باشد
  • شفاهی یا کتبی بودن درخواست
  • تکیه روی ارزش های خود
  • تکیه روی تکنیک های مذاکره
  • سنجیدن تمامی احتمالات
  • سنجیدن وضعیت مدیر
  • مشخص کردن میزان افزایش حقوق

1 - انتخاب زمان مناسب برای طرح موضوع

نه در مورد افزایش حقوق و درخواست در این رابطه بلکه در مورد هر مسئله دیگری نیز می بایست همواره زمان مناسبی را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب کنید. اگر صبح بازرس بیمه یا بهداشت به شرکت آمده و با انبوهی از ایرادات مدیر را تحت فشار قرار داده و کلی خرج روی دست مجموعه شما تراشیده است امروز به هیچ عنوان نمی تواند زمان خوبی برای طرح این موضوع به حساب آید.

2 - شرح موضوع و متقاعد کردن مدیر

شما می بایست به طور واضح و مستدل بیان کنید که چرا این درخواست را دارید. شما باید با تکیه بر توانائی های خود و شرح ارزشی که برای شرکت و مجموعه دارید توضیح دهید که میزان حقوقی که دریافت می کنید مناسب نیست و این موضوع موجب تمرکز زدایی شده و شما به دلیل نگرانی بابت هزینه های جاری امکان اینکه 100 خود را برای مجموعه بگذارید را از دست داده اید. در نظر داشته باشید مدیر هوشمند یک مجموعه درک میکند که هیچ چیز مهم تر از بالا بودن راندمان کاری کارکنان نمی باشد.

3 - اخیرا فعالیتتان مثبت بوده باشد

منظور از مورد شماره 3 این است که شما در چند روز قبل کارهای مثبتی کرده باشید و رضایت نسبی مدیر از شما فراهم شده باشد. حتی اگر این طور هم نباشد خیلی باید دقت کنید که در روزهای قبل خراب کاری نکرده باشید. قطعا اگر برای مثال دیروز یک قرارداد کاری را خراب کرده اید یا موجب بر هم خوردن نظم کاری در شرکت شده اید زمان مناسبی برای درخواست افزایش حقوق نیست.

4 - شفاهی یا کتبی بودن درخواست

این که درخواست اضافه شدن حقوق خود را به صورت کتبی یا شفاهی ارائه کنید بسیار به خودتان و شرکتی که در آنجا کار میکنید بستگی دارد. اگر رابطه تان با مدیر خوب است و حس می کنید می توانید به صورت شفاهی برایش توضیح دهید خیلی نیازی به طرح این موضوع به صورت کتبی نخواهد بود گرچه درخواست کتبی همواره در اولویت است چرا که رسمی است و از درجه اعتبار بالاتری برخوردار است .

5 - تکیه روی ارزش های خود

همواره روی ارزش های خود تکیه داشته باشید. اینکه شما فردی مفید و به درد بخور برای شرکت و مجموعه باشید می تواند بسیار مفید باشد. همین امر سبب می شود که مدیر شرکت به شما به دید یک فرد مفید و موثر نگاه کرده و هر طور که باشد تلاش خواهد کرد تا شما را حفظ کند. در مورد 5 یک مورد دیگر هم به ذهنمان می رسد و آن این است که همواره سعی کنید با افزایش مهارت ها و توانائی هایتان شرکت را به خود نیازمند و وابسته سازید چرا که در غیر اینصورت بود و نبود شما تفاوت چندانی نخواهد کرد و از دست دادنتان برای کسی مهم نیست.

6 - تکیه روی تکنیک های مذاکره

تکنیک های مذاکر ه نه فقط روی موضوع درخواست افزایش حقوق که در تمامی موارد و مسائل می توانید یک برگ برنده بزرگ برای شما به حساب آید. اینکه بدانید چه بگویید و چطور خواسته و درخواستتان را مطرح کنید، صحبت را از کجا آغاز و چطور جلو ببرید. چه زمانی سکوت کنید و از زبان بدنتان چطور استفاده کنید می تواند بسیار در پیشبرد اهداف شما نقش آفرینی کند.

7 - سنجیدن تمامی احتمالات

اینکه همه موارد را بسنجید می تواند به شما کمک کند که برای هر سناریو یک راهکار مناسب را در ذهن داشته باشید و متناسب با هر سناریو یک طرح مناسب را در ذهن داشته و آمادگی برای هر شرایط احتمالی را در خود ایجاد نمائید. برای مثال شما پیش بینی می کنید که در صورت طرح موضوع درخواست افزایش حقوق مدیر با شما مخالفت می کند پس باید برای صحبت هایش از نظر ذهنی آماده باشید.

8 - سنجیدن وضعیت مدیر

اینکه بررسی کنید که مدیر امروز و دیروز از نظر روحی و شرایط کاری در چه وضعیتی است بسیار مهم است. برای مثال اگر مدیر شما دو ساعت قبل با یکی از مشتریان درگیری لفظی داشته و اعصابش بهم ریخته است اکنون زمان مناسبی برای درخواست دادن نیست پس چند روز صبر کنید و در کمین لحظه ای مناسب باشید و درخواست افزایش حقوق خود را در زمانی درست مطرح کنید.

9 - مشخص کردن میزان افزایش حقوق

شما باید بدانید که به چه میزان می خواهید حقوقتان افزایش پیدا کند چرا که حتی اگر مدیر با درخواست شما مخالفت هم کند احتمالا این را خواهد پرسید که چقدر درخواست افزایش حقوق دارید.شما باید عددی منطقی در ذهن داشته باشید.

نامه درخواست افزایش حقوق به مدیر

در بالا توضیح دادیم که روش های درخواست افزایش حقوق می تواند به دو شکل شفاهی و کتبی باشد. در مورد روش شفاهی توضیح دادیم که این روش از سطح پایین تری از رسمیت برخوردار بوده و اگر چنانچه احساس شما بر این است که می توانید با مدیر راحت صحبت کنید می توانید از روش صحبت شفاهی استفاده و درخواست خود را مطرح نمائید اما چنانچه می خواهید به صورت رسمی درخواست بالا رفتن حقوق و مزایا را به مدیر مجموعه ارسال نمائید می بایست به صورت سیستمی و رسمی نامه نگاری کنید.

نکات مهم در نوشتن نامه درخواست افزایش حقوق

نوشتن نامه نکات ریز و درشتی دارد که این مورد خاص یعنی نگارش نامه درخواست افزایش حقوق جزئیات کمی متفاوت خواهد بود. در ادامه با مهم ترین نکات در نوشتن نامه افزایش حقوق با هم بیشتر آشنا خواهیم شد.

قبل از نوشتن نامه درخواست افزایش حقوق

از خودتان بپرسید که چرا باید این درخواست را ارسال کنم؟ چرا باید شرکت مرا در سطح بالاتری از حقوق و دریافتی قرار دهد؟ چه کار مفیدی میکنم که لیاقت این ترفیع هستم ؟

پاسخ ذهنی به این سوالات می تواند کمک کند تا شما با خودتان دو دو تا کنید که آیا واقعا لیاقت این موضوع یعنی افزایش حقوق می باشید یا خیر. اگر چنانچه هنوز نیز خود را محق در این امر می دانید با مهم ترین نکات در نوشتن نامه افزایش حقوق با ما همراه باشید.

اصول نوشتن نامه افزایش حقوق

مهم ترین نکات و اصول در نوشتن نامه افزایش حقوق به صورت تیتر وار موارد زیر می باشند:

  • به اختصار بنویسید و دقیق
  • رسمی بنویسید
  • مودبانه و بسیار با احترام بنویسید
  • عامیانه صحبت نکنید
  • واضح صحبت کنید و حاشیه نروید
  • تمیز بنویسید ( رعایت موارد نگارش،استفاده از فرمت تمیز و درست و کاغذ مناسب )

ساختار نوشتن نامه درخواست افزایش حقوق

نامه نگاری یک ساختار مشخص و از پیش تعریف شده دارد. برای مثال شما نمی توانید در ابتدا خداحافظی کنید و در انتها سلام کنید. یا درخواست خود را در ابتدا بنویسید و سپس از مدیریت تشکر کنید.

ساختار درست نامه افزایش حقوق به شکل زیر است

  • شروع با تقدیر و تشکر
  • بیان موضوع و مسئله
  • ارائه دلیل و اقناع
  • بیان درخواست اصلی
  • جمع بندی و نتیجه گیری

نمونه نامه درخواست افزایش حقوق

با بررسی موارد و نکاتی که ذکر شد می توان به یک نمونه نامه برای درخواست افزایش حقوق رسید که در زیر با هم بررسی  میکنیم

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر محمودی

مدیریت محترم شرکت گلپاش ایرانیان

موضوع: درخواست افزایش حقوق

با سلام و احترام،

بدینوسیله به استحضار می‌رساند، این‌جانب از تاریخ شهریور 1401 با سمت شغلی حسابدار در شرکت شروع به کار کرده و تا این لحظه از هیچ تلاشی برای بهبود بخش مربوطه فروگذار نکرده ام و دلسوزانه به کار و فعالیت مشغول بوده ام. از شما بابت اعتماد به بنده و ارائه بخش مهم حسابداری به بنده کمال تشکر را دارم. از شما مدیر دلسوز تقاضا دارم با درخواست افزایش حقوق بنده موافقت نمائید. قبلا بابت محبت و همکاری جنابعالی کمال تشکر را داشته و از خداوند متعال برای شما و مجموعه تحت مدیریت آرزوی توفیق دارم. مطمئنا افزایش دلگرمی کارکنان باعث بهبود بهره وری و راندمان کاری شرکت خواهد شد.

با تشکر

محمدعلی گرامی

امضا کارمند

نتیجه گیری

درخواست افزایش حقوق می تواند چالش بر انگیز باشد چرا که بار مالی برای شرکت داشته و مدیران همواره در مقابل این گونه موارد گارد دارند. اما شما با علم به این موضوع و اینکه خود را در این افزایش حقوق محق و مستحق می دانید باید با بررسی موارد ذکر شده و ارائه یک درخواست رسمی و کاملا حرفه ای تلاش کنید تا مدیر خود را در این مورد متقاعد نموده تا انشالله به هدف خود برسید.

موارد و نکات ذکر شده مهم ترین اصول برای نوشتن یک نامه و درخواست افزایش حقوق می باشند که رزومیتو با بررسی و دقت نظر ارائه نموده است.

 

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

راهنمای کامل پیدا کردن شغل (آموزش جستجوی شغل)

چرا کار پیدا نمیکنم؟

شغل دوم برای کارمندان

مهارت های شغلی پردرآمد کدام هستند؟