انواع رزومه کاری

2022-07-16 13:23:38
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
انواع رزومه کاری
یکی از مهم ترین دغدغه های کارجویان، نحوه نوشتن یک رزومه اصولی است و نداشتن یک رزومه استاندارد باعث د...

یکی از مهم ترین دغدغه های کارجویان، نحوه نوشتن یک رزومه اصولی است و نداشتن یک رزومه استاندارد باعث دعوت نشدن کارجویان به مرحله مصاحبه شغلی می شود. رزومه کاری فرمت و تنوع های مختلفی دارد که در مقاله انواع رزومه کاری می توانید با قالب های مختلف رزومه کاری آشنا شوید و رزومه ای مرتبط با زمینه شغلی خود بسازید.

یکی از ضروری ترین نیازهای استخدام در یک موقعیت شغلی، رزومه می باشد. البته که نقش اصلی در رسیدن به یک شغل را سوابق شغلی و تجربیات برعهده دارند ولی این رزومه استاندارد است که تجربیات و توانمندی های شما را به کارفرمایان نشان می دهد. رزومه یعنی خلاصه ای از سوابق شغلی، سوابق تحصیلی و مهارت ها که طی یک یا دو صفحه خود را برای شغلی که آگهی شده است معرفی می نمایید. رزومه کاری از انواع مختلفی برخوردار می باشد که دسته بندی آن طبق قالب، محتویات، ظاهر و دیگر موضوعات صورت می گیرد.

شما کارجویان در این مقاله با انواع نمونه رزومه کاری آشنا خواهید شد که هر یک برای موقعیت های شغلی مختلف مناسب هستند. دقت داشته باشید که در تصمیم گیری کارشناسان نوع قالب رزومه شما و نوع رزومه کاری انتخاب شده مرتبط با شغل مورد نظر تاثیر گذار می باشد.

انواع رزومه کاری

روش های مختلفی برای رزومه نویسی وجود دارد که به همه آنها در این مقاله پرداخته می شود و مرتبط با زمینه شغلی مورد نظر می توانید نوع رزومه کاری خود را مشخص نمایید.

  • رزومه زمانی
  • رزومه مهارتی
  • رزومه ترکیبی
  • رزومه هدفمند
  • رزومه خلاقانه و اینفوگرافیک

هر یک از این قالب های رزومه نویسی بطور کامل توضیح داده می شود و با نکات هر کدام بطور کامل آشنا شوید تا بتوانید نوع رزومه ای که برای شما مناسب را انتخاب و طبق نکات گفته شده رزومه خود طراحی نمایید.

رزومه زمانی

اولین قالب از انواع رزومه کاری، رزومه زمانی می باشد که بیشتر به سوابق شغلی می پردازد. در این مدل رزومه نویسی، سوابق کاری به شکل لیست وار از آخرین سابقه شغلی تا اولین آن نوشته می شود. محل کار، مدت زمان مشغول بودن در کارهای قبلی، وظایف و موقعیت شغلی، شماره تماس و آدرس محل کاری قبلی و ... اطلاعاتی هستند که در رزومه زمانی درج می شوند و به ترتیب زمانی معکوس باید سوابق شغلی خود را بیان نمایید.

کسانی که سابقه شغلی زیادی و تجربیات کاری فراوانی دارند قالب رزومه ترتیب زمانی مناسب می باشد و کسانی که تازه کار هستند و از سابقه شغلی برخوردار نیستند نباید از این نوع رزومه استفاده نمایند چون که سوابق شغلی و تجربیات اساس رزومه زمانی می باشد و هدف اصلی رزومه زمانی نشان دادن شایستگی و صلاحیت شما برای موقعیت شغلی جدید بر مبنا تجربیات و سوابق شغلی که از گذشته تا الان کسب نمودید.

رزومه ترتیب زمانی یک از بهترین نوع رزومه نویسی می باشد که در کمترین زمان، موثرترین اطلاعات را در اختیار کارشناسانی که وقت چندانی برای مطالعه رزومه های ارسالی به کار نمی گیرند قرار می دهد. مهم ترین مزیتی که این نوع رزومه کاری می تواند برای کارجویان داشته باشد اینکه کارفرما را با تجربیات کاری شما در یک زمینه به خصوص آشنا می سازد و به همین دلیل می باشد که رزومه ترتیب زمانی برای استخدام بهترین قالب محسوب می گردد.

رزومه مهارتی

نوع دیگری از رزومه کاری، رزومه مهارتی (عملکردی) می باشد. این نوع رزومه بر سوابق شغلی متمرکز نیست و به موضوعاتی چون توانایی ها، مهارت ها، تجربیات و گواهینامه های مرتبط با زمینه شغلی آگهای شده توجه دارد. کارفرما از طریق رزومه مهارتی براحتی می تواند با مهارت ها و تجربیات افراد متقاضی آشنا شوند. در رزومه مهارتی (عملکردی) تجربیات و مهارت ها بر اساس مرتبط بودن با زمینه شغلی پیشنهاد شده ترتیب می شوند.

این نوع رزومه کاری برای کسانی که سابقه شغلی ندارند و تازه کار هستند و همین طور کسانی که شغل خود را تغییر داده اند و سابقه شغلی آنها با زمینه شغلی جدید مرتبط نمی باشد مناسب می باشد.

در رزومه مهارتی به مواردی همچون گواهینامه ها و مدارک مرتبط، دوره های کارآموزی مرتبط با شغل پیشنهاد شده، فعالیت های دانشجویی، توانایی ها و مهارت های مرتبط با زمینه شغلی جدید بپردازید.

برای زمینه های شغلی که نیازمند تخصص و مهارت هستند، رزومه مهارتی (عملکردی) پیشنهاد می شود چون که این نوع رزومه کاری نشان دهنده توانمندی ها و مدارک لازم برای شغل مورد نظر می باشد و بر موضوع سوابق شغلی متمرکز نیست.

رزومه ترکیبی

ترکیب دو نوع رزومه زمانی و مهارتی را رزومه ترکیبی گویند. در این نوع رزومه هم در رابطه با سوابق شغلی و هم در رابطه با توانایی ها و مهارت ها صحبت می شود. مهارت ها و تجربیات کاری و توانایی ها به ترتیب زمانی سوابق شغلی بیان می گردند. برای کارجویانی که سابقه شغلی و تجربیات کاری دارند رزومه ترکیبی بسیار مناسب می باشد. بخش هایی که رزومه ترکیبی شامل می شود :

  • مقدمه رزومه
  • خلاصه ای از مهارت ها  و فعالیت ها
  • توانایی ها و تخصص های مرتبط با زمینه شغلی
  • سوابق شغلی

رزومه ترکیبی برای کسانی که از مهارت های تخصصی برخوردار هستند و در حال حاضر هم از مهارت های مورد نیاز شغل پیشنهاد شده هم بهره مند می باشند و در کنار این دو موضوع، سابقه شغلی هم دارند استفاده از این نوع رزومه کاری پیشنهاد می گردد.

رزومه هدفمند

رزومه ای که باید دقیقا بر اساس نیازهای یک شرکت تنظیم گردد رزومه هدفمند نام دارد. با ساخت یک رزومه هدفمند دیگر نمی توانید از آن برای دیگر موقعیت های شغلی استفاده داشته باشید و برای دیگر موقعیت شغلی هم باید رزومه های هدفمند دیگری بسازید. به منظور نوشتن این نوع رزومه کاری، ابتدا آگهی مربوط به شغل پیشنهاد شده را مطالعه بفرمایید تا با وظایف شغلی آن آشنا شوید و بعد درباره شرکت مورد نظر تحقیق کنید و متوجه شوید که چه اهدافی دارند و زمینه فعالیت آنها چیست، در این صورت یک رزومه هدفمند می توانید بنویسید.

در رزومه هدفمند باید سوابق شغلی، مهارت ها، تونمندی ها و تجربیات متناسب با زمینه شغلی مورد نظر ترتیب شود تا کارشناس شما را برای شغل مورد نظر شایسته بداند. این نوع رزومه برای موقعیت های شغلی که درخواست های بسیار زیادی برای آنها وجود دارد مناسب است.

رزومه خلاقانه و اینفوگرافیک

رزومه اینفوگرافیک جلوه های گرافیکی و بصری را شامل می شود تا تخصص شما را نمایش دهد. رزومه اینفوگرافیک برای کسانی که در رشته های تحصیلی گرافیک و طراحی مشغول به تحصیل و کار بوده اند مناسب می باشد.

نتیجه گیری

کارجویان سعی می نمایند رزومه ای جامع طراحی نمایند تا برای موقعیت های شغلی مختلف از آن استفاده نمایند. هر نوع رزومه کاری که در این مقاله انواع رزومه کاری معرفی گردید برای شرایط های مختلف شغلی متناسب هستند و باید انتخاب قالب رزومه با نوع شغلی که آگهی شده است صورت گیرد.

در رزومه ساز فارسی رزومیتو شما می توانید با سرویس هایی که در اختیار شما قرار می گیرد در کمتر از چند دقیقه رزومه ای متشکل از مهارت ها، سوابق شغلی، توانایی ها و مهارت هایی تخصصی مرتبط با شغل پیشنهاد شده تنظیم نمایید. شما می توانید رزومه های ساخته شده خود در رزومیتو را هر زمان بخواهید ویرایش نمایید و برای موقعیت شغلی جدید از آن استفاده داشته باشید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟