سی وی (CV) چیست ؟

2022-09-13 23:00:15
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
سی وی (CV) چیست ؟
سی وی که در لاتین به آن cv که مخفف عبارت curriculum vitae است به معنای "دوره زندگی" بوده و نوشته یا...

سی وی که در لاتین به آن cv که مخفف عبارت curriculum vitae است به معنای "دوره زندگی" بوده و نوشته یا سندی است که نشان دهنده سوابق حرفه ای و تحصیلی تان می باشد و آنها را برجسته کرده و در معرض دید قرار می دهد.در مقاله زیر به طور کامل شما را با سی وی آشنا می کنیم و نحوه نوشتن سی وی را برایتان شرح خواهیم داد. اگر می خواهید یک سی وی خوب و تاثیرگذار بنویسید مقاله زیر را از رزومه ساز حرفه ای رزومیتو از دست ندهید.

معنی cv

این کلمه اغلب در ارتباط با vitae دیده می شود. رزومه تحصیلی (به لاتین «دوره زندگی (یک فرد)») «گزارشی کوتاه از حرفه و مدارک یک فرد است که معمولاً توسط متقاضی برای یک موقعیت تهیه می شود» - که به آن رزومه نیز می گویند

تفاوت cv و رزومه در چیست؟

البته در رزومه ساز آنلاین رزومیتو در طی یک مقاله مفصل به بیان تفاوت های رزومه و سی وی پرداخته ایم اما اگر کوتاه بخواهیم به آن اشاره کنیم باید اینطور بگوییم :

رزومه یک سند یک تا دو صفحه ای است که حقایق کلیدی را در مورد تجربه حرفه ای، پیشینه تحصیلی و مهارت های شما ارائه می دهد. سی وی (Curriculum Vitae) سند طولانی تری است که کل دوره حرفه ای شما را به تفصیل شرح می دهد. رزومه برای کاریابی، اما سی وی برای اهداف تحصیلی استفاده می شود.

چرا cv مهم است ؟

سی وی (cv) یک سند کوتاه است که به شما فرصتی می دهد تا بهترین چیزهایی را که دارید به کارفرمای آینده نشان دهید. مهارت ها، تجربه شما را ارائه می کند و به آنها نشان می دهد که شما فرد مناسبی برای این کار هستید. ایجاد یک تاثیر خوب در بازار کار رقابتی امروز مهم است.سی وی در واقع نخستین برخورد و تماس شما با کارفرمایان است پس انجام و نوشتن هر چه بهتر آن می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

  • یک سی وی بدون اشتباه نشان می دهد که شما حرفه ای هستید و به نحوه برخوردتان اهمیت می دهید (از یک دوست بخواهید آن را کامل بخواند)
  • فقط شرح شغل خود را ننویسید؛ بگویید چگونه در محل کارتان تفاوت ایجاد کردید، یا یک پروژه از دانشگاه را توصیف کنید
  • مشاغل مختلف به نقاط قوت متفاوتی نیاز دارند: یک تحقیق کوچک می تواند به شما کمک کند نقاط قوت مرتبط را برای یک نقش خاص برجسته کنید
  • نقاط گلوله اسکن مهارت های کلیدی را آسان تر می کند
  • آن را کوتاه نگه دارید: بیش از دو صفحه نباشد
  • جاهای خالی نگذارید: هر چه که در تحصیل و تجربیات کاری دارید بنویسید حتی اگر مراقبت از یک فامیل سالخورده باشد.

نوشتن سی وی

بخش‌های سی وی (CV)

  1. جزئیات شخصی
  2. تحصیلات و صلاحیت ها
  3. سابقه اشتغال
  4. تجربه بالینی
  5. گواهینامه
  6. دستاوردها
  7. سرگرمی ها
  8. منابع

پنج بخش ضروری که باید در CV خود بگنجانید

  1. نام و مشخصات تماس شما باید به وضوح در بالای cv شما نوشته شود. نام، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا کارفرمایان بتوانند به راحتی با شما تماس بگیرند.
  2. بیانیه شخصی شما باید در ابتدای رزومه شما باشد و باید مشخص کند که چه کسی هستید، نقاط فروش منحصر به فرد شما، چرا با این نقش و اهداف شغلی خود سازگار هستید. سعی کنید آن را حدود 200 کلمه نگه دارید و کلمات کلیدی برگرفته از شرح شغل را در آن قرار دهید.
  3. سومین لیست، تجربه کاری شماست. مطمئن شوید که آخرین شغل خود را در اولویت قرار دهید. در این بخش، عنوان شغلی کامل، تاریخ شروع و تاریخ پایان و خلاصه ای از مسئولیت ها و دستاوردهای خود را درج کنید. بهترین راه برای قالب بندی این بخش استفاده از نقاط گلوله است.
  4. تحصیلات و مدارک خود را به ترتیب زمانی معکوس فهرست کنید، این به این معنی است که جدیدترین خود را در اولویت قرار دهید. نام دوره یا مدرک تحصیلی، مدرسه یا دانشگاهی که در آن شرکت کرده‌اید و نمرات خود را درج کنید.
  5. در نهایت، مهارت های کلیدی خود را فهرست کنید. این بخش بخش مهمی از CV شماست. دو نوع مهارت اصلی وجود دارد، مهارت های نرم و سخت. بخش مهارت‌های کلیدی شما باید عمدتاً بر مهارت‌های سخت شما متمرکز باشد، اما تمرین خوب آن است که مهارت‌های نرم شما را در سرتاسر CV فهرست کنید. مهارت‌های نرم شامل مواردی مانند مدیریت زمان و مهارت‌های کار گروهی است، در حالی که مهارت‌های سخت معمولاً مختص شغل هستند، برای مثال مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها یا مهارت‌های کپی‌نویسی.

بهترین قالب سی وی

فرمت CV با زمانی معکوس تا حد زیادی ملکه فرمت‌های CV است. این پرکاربردترین و یکی از مواردی است که استخدام کنندگان و مدیران استخدام با آن بیشتر آشنا هستند. در این قالب، شما بر روی تجربه کاری خود تمرکز می کنید و از آخرین تجربه کاری یا تجربه کاری فعلی شروع می کنید و به گذشته می روید.

طول یک CV چقدر باید باشد؟

یک CV استاندارد  نباید بیشتر از دو طرف A4 باشد. برای الهام گرفتن به مثال ما از یک CV زمانی نگاهی بیندازید. یک اندازه برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال، یک فارغ التحصیل با حداقل تجربه ممکن است فقط از یک طرف A4 استفاده کند، اما ممکن است یک CV سه صفحه ای برای کسانی که در نقش های سطح بالا هستند یا برای افرادی که تجربه زیادی به دست آورده اند یا در چندین شغل در طول پنج تا ده سال گذشته کار کرده اند، مورد نیاز باشد. به عنوان مثال، برخی از سی وی های پزشکی یا دانشگاهی ممکن است بسته به تجربه شما طولانی تر باشند. در حالی که مهم است CV خود را مختصر نگه دارید، باید از کم فروشی تجربه خود نیز دوری کنید.

برای صرفه جویی در فضا فقط نکات اصلی تحصیلات و تجربه خود را در نظر بگیرید. به اطلاعات مرتبط پایبند باشید و آنچه را که در کاور لتر خود گفته اید تکرار نکنید. اگر برای ویرایش CV خود مشکل دارید از خود بپرسید که آیا اطلاعات خاصی شما را ارائه می کنید یا خیر.  اگر به شغلی که برای آن درخواست می کنید مربوط نیست، آن را حذف کنید و اگر جزئیات قدیمی ده سال پیش است آن را خلاصه کنید.

چگونه cv بنویسیم ؟

هر cv باید به دقت اصلاح و متناسب با شغلی که برای آن درخواست می کنید، تنظیم شود. فقط اطلاعات مرتبط را در cv خود بگنجانید و از عبارات و اصطلاحات کلیدی مشابه در آگهی استخدام استفاده کنید. برخی از متقاضیان این اشتباه را دارند که cv خود را از ابتدا بنویسند. لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید!

طریقه نوشتن یک سی وی خوب

نحوه‌ی نوشتن سی وی موردی است که بسیار می تواند در نوشتن یک سی وی خوب و استاندارد مهم باشد. شما باید بدانید در سی وی چه بنویسید و آنرا چگونه و کجا بنویسید.در زیر مهم ترین نکات در نوشتن یک سی وی خوب را برایتان لیست کرده ایم.

  • در صورت امکان از افعال فعال استفاده کنید. به عنوان مثال، کلماتی مانند "خلق"، "تجزیه و تحلیل" و "ابداع" را بگنجانید تا خود را به عنوان فردی که ابتکار عمل نشان می دهد نشان دهید.
  • یک CV خوب هیچ غلط املایی یا گرامری ندارد. از یک غلط‌گیر املا استفاده کنید و از یک جفت چشم دوم برای بررسی سند استفاده کنید.
  • از عبارات عمومی و بیش از حد استفاده شده مانند «بازیکن تیمی»، «سخت‌کوش» و «چند وظیفه‌ای» اجتناب کنید. در عوض، مثال‌هایی از زندگی واقعی ارائه کنید که همه این مهارت‌ها را نشان می‌دهند.
  • CV خود را تنظیم کنید به وب‌سایت شرکت و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی نگاه کنید، ببینید آیا اخیراً در مطبوعات محلی به آنها اشاره شده است یا خیر و از آگهی شغلی استفاده کنید تا مطمئن شوید رزومه شما برای نقش و کارفرما هدف قرار می‌گیرد.
  • نوع مناسبی از CV را با توجه به شرایط خود ایجاد کنید. تصمیم بگیرید که آیا رزومه زمانی، مبتنی بر مهارت یا تحصیلی برای شما مناسب است یا خیر.
  • مطمئن شوید که آدرس ایمیل شما حرفه ای به نظر می رسد. اگر آدرس شخصی شما نامناسب است یک حساب کاربری جدید برای استفاده حرفه ای ایجاد کنید.
  • در مورد CV یا درخواست شغلی خود دروغ نگویید یا اغراق نکنید. نه تنها عدم صداقت خود را به یک کارفرمای بالقوه نشان می دهید، بلکه می تواند عواقب جدی نیز داشته باشد. به عنوان مثال، تغییر نمره مدرک شما از 2:2 به 2:1 به عنوان تقلب درجه طبقه بندی می شود و می تواند منجر به محکومیت زندان شود. به این توصیه و راهنمایی در مورد تقلب مدرک برای دانشجویان نگاهی بیندازید.
  • اگر رزومه خود را به صورت آنلاین ارسال کنید، آدرس منزلتان را شامل نمی شود، زیرا ممکن است مورد هدف کلاهبرداران قرار بگیرید.
  • همیشه یک نامه پوششی همراه داشته باشید مگر اینکه کارفرما خلاف آن را بیان کند. این به شما امکان می دهد تا برنامه خود را شخصی سازی کنید. می توانید توجه را به بخش خاصی از رزومه خود جلب کنید، ناتوانی خود را فاش کنید یا شکاف های موجود در سابقه کاری خود را روشن کنید.

خلاصه مقاله :

cv نیز همانند رزومه ارائه است که بیانگر شما و توانائی هایتان است، سوابق کاری و تحصیلی تان را نشان داده و آنرا برجسته می سازد. البته این دو با هم فرق هایی دارند، برای مثال رزومه بیشتر برای مقاصد کاری و اشتغال بوده اما سی وی برای مقاصد تحصیلی کاربرد دارد.

در این مقاله تلاش کردیم بگوییم سی وی چیست و شما را با آن آشنا نمائیم. در آینده انشالله به طور مفصل تر با آن آشنا خواهیم نمود و در خصوص نوشتن آن برایتان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟