چگونه شغل مناسب خود را انتخاب کنیم؟

2022-06-06 14:08:09
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
چگونه شغل مناسب خود را انتخاب کنیم؟
در یکی دیگر از مقالات آموزشی رزمه ساز فارسی رزومیتو قصد داریم تا شما را با موارد مهم در یافتن شغل من...

در یکی دیگر از مقالات آموزشی رزمه ساز فارسی رزومیتو قصد داریم تا شما را با موارد مهم در یافتن شغل مناسب آشنا کنیم. با این مقدمه با ما باشید تا حول این موضوع بیشتر برایتان صحبت کنیم.

دانش آموختگان دانشگاهی و باتجربه ها جهت اینکه بتوانند یک شغل همراه با لذت و رضایت برای خود انتخاب نمایند از مشاوران و افراد متخصص راهنمای انتخاب شغل استفاده می کنند و این نکته را می خواهیم عرض نماییم که انتخاب شغل می تواند جزو تصمیم های دشوار زندگی باشد. هر کسی از استعداد خود در زمینه های کاری و علاقمندی های خود مطلع می باشد ولی برخی نمی توانند شغل مناسب خود را انتخاب داشته باشند. در این مقاله که با عنوان چگونه شغل مناسب خود را انتخاب کنیم؟ معرفی شده است قصد داریم شما را در این موضوع بسیار مهم یاری نماییم تا چطور مسیر شغلی خود را انتخاب نمایید.

برخی برای اولین بار می خواهند مشغول به فعالیت شوند و برخی هم مشغول به فعالیت هستند که می خواهند شغل خود را تغییر دهند این مقاله شما را آموزش خواهد داد که بهترین شغل ممکن شما چیست. قطعا افراد در شغل هایی که استعداد دارند در آن کار هم لذت خواهند برد و هر چقدر هم برای شکوفایی استعداد خود تلاش نمایید در کنار آن لذت بیشتری هم به دلیل رضایت شغلی در پی خواهد داشت.

تحقیقات در رابطه با این موضوع چه می گوید

ارتباط موثر با کارفرما و همکاران، امنیت شغلی و تنوع کاری مهم ترین عواملی هستند که رضایت شغلی را شکل می دهند. اگر می خواهید شغل مناسب داشته باشید باید در جایی فعالیت نمایید که شما را بعنوان همکار خود بدانند و مانند یک زیردست نباید با شما رفتار داشته باشند. یکی دیگر از مواردی که برای داشتن شغل مناسب اهمیت دارد اینکه استفاده از توانمندی های فردی خود را در اولویت قرار دهید. توانمندی و استعدادهایی که شما را نسبت به دیگر افراد متمایز می نمایند و این موضوع سبب می گردد که شما در محیط کار از اضطراب، نگرانی، ناراحتی و ... به دور باشید.

وقتی که به دنبال انتخاب یک شغل مناسب هستید باید دیدگاه انتخاب شغل شما با استعدادهایتان هماهنگ باشد تا بتوانید در مسیری صحیح رسیدن به یک شغل خوب قرار گیرید. قبل از هر چیزی شما باید جواب سه سوال بسیار مهم را بدانید تا این دیدگاه انتخاب شغل شما مشخص گردد.

  • من چه کسی هستم؟ (اولین سوال)
  • من چه کاری می خواهم انجام دهم؟ (دومین سوال)
  • نحوه استخدام شدن من به چه صورتی است؟ (سومین سوال)

1- شناخت خود

من چه کسی هستم بعنوان اولین سوالی می باشد که باید به آن پاسخ دهید تا بتوانید در اولین مرحله شروع رسیدن به یک شغل خوب قرار گیرید. برای جواب این سوال شما ابتدا به کشف استعدادهای خودتان بپردازید و بعد از آن از طریق تست های شخصیت شناسی ببینید که انتخاب های شما به چه میزان صحیح بوده اند.

کشف استعدادها

سوالاتی را مطرح می نماییم که باید پاسخ آنها را بیابید و بعد از اینکه به سوالات پاسخ داده اید، سه تا از استعدادهای برتر خود را بشناسید و بعد به ترتیب به آنها اولویت دهید.

  • چه وقتی اشتیاق زیادی دارید؟
  • چه وقتی خلاقیت شما بیشتر از همیشه بوده است؟
  • چه وقتی اعتماد به نفس شما بیشتر از همیشه بوده است؟
  • بزرگترین دستاورد خود را چه می دانید؟
  • چه وقتی بیشتر از همیشه از کار خود لذت می برید؟
  • در موقعیت های خاص کدام استعداد خود را مورد استفاده قرار می دهید؟
  • خارج از شغل خود به چه فعالیت های علاقمند هستید؟
  • چه وقتی از نگاه دیگران موفق تر بوده اید؟

تست های شخصیت شناسی

در ادامه مسیر انتخاب یک شغل خوب بعد از کشف استعدادها و اولویت بندی مهم ترین استعدادها باید شخصیت خود را تست نمایید که برای این کار می توانید از تست های شخصیت شناسی چون کدهای هولند و ... استفاده داشته باشید. با انجام تست شخصیت شناسی می توانید متوجه شوید که در یک شغل کدام یک از شخصیت ها احتمال موفقیت آنها زیاد است و شخصت شما با شغلی که مدنظر است آیا سازگار می باشد. از طریق تست شخصیت شناسی موارد مشترک بین شما و دیگر افراد مشخص می گردد. وقتی شخصیت خود را تست می نمایید به این موضوع پی خواهید برد که من چه کسی هستم؟

بعد از انجام مراحل اول انتخاب یک شغل خوب، یک جمع بندی نهایی داشته باشید و در بصورت ساده در یک جمله به سوال من چه کسی هستم؟ بپردازید. انجام این کار بعنوان اصلی ترین حرکت در جهت کشف خود و شناختن اهداف به شمار می آید. حالا پاسخ سوالات ترتیب شده زیر را بیابید:

  • توانمندی و استعداد شما؟
  • با کدام استعدادها به بیشترین موفقیت ها دست یافته اید؟
  • بیشترین رضایت شما در گرو کدام کارها می باشد؟
  • بعد از انجام تست شخصیت شناسی، به طرف چه چیزهایی هدایت شده اید؟

2- فکر کنید چه کاری می خواهید انجام دهید

بعد از اینکه پاسخ سوال من چه کسی هستم؟ را یافته اید حالا باید در مرحله دوم فکر کنید که چه کاری می خواهید انجام دهید. اگر شغل انتخاب شده با ویژگی های شخصیتی شما هماهنگ نباشد از آن کار رضایتی نخواهید داشت و تعادل زندگی شما را با مشکل روبرو خواهد کرد و در نتیجه نگرانی و اضطراب را به همراه خواهد داشت. در آغاز این مرحله باید فکر کنید که شغل انتخاب شده با ویژگی شخصیتی شما سازگار می باشد یا خیر. باید شغل هایی را که با شخصیت شما هماهنگ هستند را شناسایی و بعد با انجام تست های شخصیت شناسی متعدد می توانید به ترتیب مشاغل را لیست نمایید. بعد از انجام این تست، مشاغل با رتبه بالاتر برای شما مشخص می شوند و بعد در رابطه با آنها بیشتر جستجو نمایید.

جستجو در مواردی که از آنها اطلاعات دارید

به کارهایی که با ویژگی شخصیتی شما سازگار می باشد فکر کنید. اگر در یک موقعیت شغلی هم قرار دارید، آغاز از همین موقعیت هم می تواند مهم باشد. یعنی به جای اینکه همه چیز را کنار بگذارید و از ابتدا شروع نمایید، یک سرمایه گذاری برروی روابط کاری که بدست آورده اید و تجربیات که در این موقعیت شغلی کسب نموده اید داشته باشید. اگر از موقعیت شغلی و حرفه فعلی خود رضایت ندارید در این صورت بهترین کار، تغییر مسیر شغلی می باشد.

سوالاتی که برای ادامه در موقعیت شغلی فعلی مطرح می باشد که باید به آنها پاسخ دهید تا یک شروع خوب در این موقعیت فعلی داشته باشید:

  • آیا امکان تغییر وظیفه فعلی بصورتی هست که با شخصیت من بیشتر هماهنگ باشد؟
  • آیا در شرکت وظایف دیگری وجود دارد که تلاش برای آنها نسبت به وظیفه فعلی ارزش بیشتری داشته باشد؟
  • آیا در شرکت های دیگر وظایف شبیه به وظیفه فعلی وجود دارد که رضایت کاری آنها بیشتر باشد؟

دوراندیشی

کارکرد این تست های شغلی بر مبنا اطلاعات گذشته می باشد و به شما مشاغل نوین را پیشنهاد نمی دهند. شما باید به کمک نتایج بدست آمده از این تست ها، جستجو و فکر نمایید که چه مشاغل جدیدی وجود دارد که با نوع شخصیت شما هماهنگ هستند.

جمع بندی اطلاعات

بعد از انجام مراحل ذکر شده بالا، لیستی از مشاغل را مشاهده می نمایید که به شناسایی آنها پرداخته اید. اقدام بعدی شما این است است که باید مشاغل بدست آمده را اولویت بندی نمایید. البته انتخاب یکی از آنها سخت می باشد شما باید تعداد موارد انتخاب شده را کاهش دهید و تعداد چهار تا شش شغل را برگزینید. این تعداد را هم می بایست اولیت بندی داشته باشید که برای اینکار می توانید هر دو شغل را تحلیل و ارزیابی نمایید و بعد به آنها رتبه دهید.

تحقیق مشاغل بدست آمده

در این مرحله باید تحقیقات خود را در رابطه با مشاغلی که رضایت، درآمد و لذت شما را در پی خواهند داشت به عمل آورید. با انجام این کار براحتی می توانید مشاغلی که با شخصیت و اهداف شما سازگار نیستند را شناسایی و کنار بگذارید. برای این مرحله وقت لازم را به کار گیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را در مسیر شغلی خود داشته باشید. برخی از راهکارهای تحقیق مشاغل :

  • افرادی که در این شغل موفق شده اند چه استعداد و توانایی هایی داشته اند و بعد مقایسه ای با استعدادهای خود داشته باشید.
  • وب سایت شرکت ها را مورد بازدید قرار دهید و صحبت ها درباره آن شرکت ها به چه شکلی هست.
  • در کنفرانس های مشاغل مختلف حضور یابید.
  • در شرکت مورد نظر به صورت فصلی یا نیمه وقت مشغول به فعالیت شوید.
  • و ...

3- استخدام در شغل مورد نظر

سوالی که در آخرین مرحله رسیدن به یک شغل خوب مطرح است اینکه نحوه استخدام شدن من به چه صورتی است؟ و باید پاسخ این سوال را هم بیابید. برای سوال من چه کسی هستم؟ پاسخ را یافته اید و تحقیقات مشاغل را  هم به انجام رساندید، حالا نوبت آن است که برای پیشرفت خود یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید. وقتی که برنامه داشته باشید خیلی زود به هدف خود دست خواهید یافت. نکات مورد نظر این مرحله :

  • اهداف و چشم انداز شغل مد نظر را یادداشت نمایید.
  • مراحلی که باید بگذرانید تا به اهداف خود برسید را شناسایی نمایید. (ویژگی ها و شایستگی ها، تجربیات، شروع خوب بعنوان مراحل این بخش به شمار می آیند)

یکسری موارد می باشند که اگر آنها را در موقعیت شغلی فعلی خود شاهد باشید دیگر باید مسیر شغلی خود را مورد بررسی قرار دهید:

  • شغل فعلی دیگر هیچ هیجانی ندارد.
  • برای پیشرفت محدودیت وجود دارد.
  • کار فعلی همراه با لذت نمی باشد.
  • استعداد و توانمندی ها در این کار از بین می روند.
  • با نگرانی و اضطراب روبرو هستید.

آنچه که در مقاله چگونه شغل مناسب خود را انتخاب کنیم؟ گفته شده است، این آمادگی را در شما ایجاد کرده تا برنامه دقیق و صحیح برای خود طراحی داشته باشید که در یک مسیر درست به منظور رسیدن به شغل مورد نظر قرار گیرید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

راهنمای کامل پیدا کردن شغل (آموزش جستجوی شغل)

چرا کار پیدا نمیکنم؟

شغل دوم برای کارمندان