مهارت های کامپیوتری در رزومه (راهنمای نوشتن)

2022-08-15 13:14:07
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
مهارت های کامپیوتری در رزومه (راهنمای نوشتن)
نقش مهارت های کامپیوتری در دنیای امروز بدون شک انکارناپذیر،مهم و تاثیرگذار است. شما بدون دانش و مهار...

نقش مهارت های کامپیوتری در دنیای امروز بدون شک انکارناپذیر،مهم و تاثیرگذار است. شما بدون دانش و مهارت های کامپیوتری فردی بی سواد و فاقد مهارت به حساب خواهید آمد.

مهارت های اولیه کامپیوتر این روزها برای اکثر مشاغل ضروری است. رایانه در هر صنعتی رایج است، بنابراین کارفرمایان به مهارت های رایانه ای در رزومه کارمندان بالقوه توجه می کنند. در برخی مشاغل، مهارت های مورد نیاز ممکن است مانند ارسال ایمیل یا تایپ سریع باشد. برای موقعیت های دیگر، لازم است برنامه های خاص و فنی تر مانند Adobe Photoshop یا Microsoft Powerpoint را در هنگام فهرست کردن مهارت های رایانه در رزومه درج کنید.

از آنجایی که مهارت های کامپیوتری لازم اغلب برای هر موقعیت متفاوت است، شما باید توضیحات هر شغل را به دقت مطالعه کنید تا بدانید کدام مهارت های کامپیوتری را در رزومه خود قرار دهید. بسیاری از داوطلبان استخدام از رزومه ساز استفاده می کنند زیرا به آنها امکان ویرایش سریع رزومه را می دهند.

در حال ساخت رزومه در هر شغلی که باشید بدون اضافه نمودن مهارت های کامپیوتری رزومه تان شاید حتی خنده دار به نظر بیاید. حال اگر میخواهید یک رزومه حرفه ای بنویسید پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان این مقاله ارزشمند را از دست ندهید.

اکنون بسیاری از شرکت ها از سیستم های ردیابی متقاضی (ATS) استفاده می کنند که رزومه ها را برای کلمات کلیدی و عباراتی که منعکس کننده نیازهای شغلی هستند اسکن می کنند. اگر رزومه شما به اندازه کافی حاوی این کلمات کلیدی نباشد، ATS آن را از روند درخواست حذف خواهد کرد. به همین دلیل، گنجاندن مهارت های کامپیوتری در رزومه کاری بسیار مهم است.

computer skills

چرا مهارت های کامپیوتری مهم هستند ؟

مهارت های کامپیوتری در حال تبدیل شدن به اهمیت و حتی حیاتی برای نقش های مختلف در طیف وسیعی از صنایع است. بسیاری از مشاغل نیاز به استفاده از برنامه های کاربردی کامپیوتری برای کارهایی مانند حسابداری، ردیابی عملکرد، ثبت اطلاعات، مدیریت ساعات کاری، ساده سازی ارتباطات، برنامه ریزی یک پروژه، وارد کردن داده های بیمار (در مورد پزشکان و پرستاران) و بسیاری از وظایف دیگر در انواع مختلف دارند. از نقش های مختلف این باعث می‌شود که تجربه کار با نرم‌افزار یا سخت‌افزار رایانه برای شما مفید باشد.

بسته به زمینه شغلی که در جستجوی شغل خود وارد می شوید، مهارت شما در فناوری می تواند متفاوت باشد. همانطور که گفته شد، مهم است که چندین مهارت کلیدی رایانه را در رزومه خود برجسته کنید که بسیار مطلوب هستند، از جمله اصول اولیه مانند تایپ کردن، راه اندازی دفاتر مجازی، استفاده از نرم افزار کنفرانس ویدیویی، و سایر ملزومات ممکن در محل کار.

نکاتی برای فهرست کردن مهارت های کامپیوتری در رزومه

  1. بیش از اصول اولیه را به نمایش بگذارید. به عنوان مثال، اگر تجربه کدنویسی دارید، این یک مهارت عالی برای برجسته کردن است.
  2. مهارت ها را از شرح شغل درج کنید. به یاد داشته باشید که هم مهارت های کامپیوتری خاصی را که دارید و هم مهارت هایی که در شرح شغل ذکر شده است را در نظر بگیرید. شما می خواهید مطمئن شوید که خود را متمایز می کنید و در کنار آن چیزی که موقعیت مورد نیاز است را درج می کنید.
  3. مثال بزن. به جای اینکه مهارت خود را فقط با برنامه کامپیوتری فهرست کنید، نمونه هایی از کارهایی که می توانید در برنامه انجام دهید ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر می‌توانید مشکلات سخت‌افزاری مانند مشکلات اتصال صفحه نمایش یا راه‌اندازی شبکه‌ها را عیب‌یابی کنید، این مورد را در رزومه خود بگنجانید. اگر تجربه خاصی در توسعه نرم افزار یا زبان های برنامه نویسی مانند Python یا COBOL دارید، آن را نیز بنویسید. هرچه بیشتر بتوانید مهارت های کامپیوتری خود را تعریف کنید، بیشتر می توانید رزومه خود را برای کارفرمایان برجسته کنید.
  4. نشان دهید که چگونه مهارت‌هایتان به شما کمک کرد تا به چیزی برسید. یکی دیگر از راه‌های عالی برای برجسته کردن مهارت‌های رایانه‌ای در رزومه‌تان، گنجاندن یک قطعه کوتاه از این است که چگونه این مهارت به شرکت گذشته شما کمک کرد تا به یک هدف یا تکمیل یک هدف کمک کند. این می تواند نشان دهد که شما برای این کار واجد شرایط هستید و هم آماده و هم مایل به استفاده از مهارت های خود برای سود شرکت هستید.

نوشتن مهارت های کامپیوتری در رزومه

مهم است که مهارت های کامپیوتری را در رزومه خود و همچنین توانایی های دیگر را با گنجاندن بخش مهارت ها برجسته کنید. این باید در یک مکان برجسته در رزومه شما باشد که توجه کارفرما را جلب کند. شما به سادگی می توانید برنامه ها را لیست کنید و همچنین می توانید سطح توانایی خود را (مبتدی، متوسط، پیشرفته و غیره) مشخص نمائید.

لازم نیست تمام مهارت های کامپیوتری خود را بگنجانید، فقط مهارت هایی که کارفرما به دنبال آن است. با این حال، اگر یک شغل به فهرست گسترده‌ای از آن‌ها نیاز دارد که در موقعیت مرکزی قرار دارند، باید بخش «مهارت‌های رایانه‌ای» خاصی را در رزومه خود اضافه کنید تا آن را برجسته کنید.

گزینه دیگر این است که مهارت های کامپیوتری را به بخش تجربه کاری خود (یا سایر قسمت های) رزومه خود اضافه کنید. می توانید جملات کوتاهی بنویسید که توانایی های شما را نشان می دهد و نشان می دهد که چه چیزی به دست آورده اید.

 

مثال
وب سایت شرکت را با استفاده از وردپرس طراحی کرد که روزانه بیش از 1500 بازدیدکننده داشت.
با استفاده از Microsoft Outlook به بیش از 100 ایمیل در هفته پاسخ داده شد.
با استفاده از مایکروسافت پاورپوینت به مشتریان و ذینفعان ارائه های منظم داشته ام.

 

استفاده از رزومه ساز یک راه سریع برای تولید یک رزومه خوش ساختار و جذاب است. همچنین به شما این امکان را می دهد که به راحتی مهارت های خاصی را برای هر درخواست شغلی ایجاد کنید.

شروع به ساخت یک رزومه حرفه ای کنید ...

مهارت های کامپیوتری را در رزومه خود برجسته کنید

گنجاندن مهارت های کامپیوتری در رزومه کاری حیاتی است. با این حال، روند درخواست شروع و به همین جا ختم نمی شود. اگر مهارت‌های کامپیوتری برای شغلی که درخواست می‌کنید مهم است، می‌توانید از پوشش نامه خود برای برجسته کردن آنها نیز استفاده کنید.

شما باید از پاراگراف های دوم و سوم اصلی استفاده کنید تا نشان دهید که چگونه مهارت های شما با مهارت های مورد نیاز کارفرما مطابقت دارد. به سادگی مهارت های کامپیوتری خود را در نامه پوشش خود ذکر نکنید، باید جذاب باشد.

برای پشتیبان گیری از ادعاهایی که در رزومه خود در مصاحبه شغلی مطرح کرده اید، آماده باشید. اطمینان حاصل کنید که می‌توانید مثال‌های خاصی از زمان استفاده از برنامه‌ها و برای چه اهدافی ارائه دهید. برخی از کارفرمایان در واقع از کاندیداها می خواهند تا با درخواست از آنها برای انجام وظایف، مهارت های رایانه ای خود را نشان دهند.

مهارت های برتر کامپیوتر برای لیست رزومه

در اینجا مهمترین مهارت های کامپیوتری که کارفرمایان به دنبال آن هستند آورده شده است. هرچه توانایی‌های بیشتری از فهرست مهارت‌های کامپیوتری رزومه داشته باشید، کارآمدتر هستید. برخی از آنها مهارت های کامپیوتری رزومه اولیه هستند و برخی دیگر فنی تر هستند. اگر شرح شغل شامل هر یک از مهارت های زیر است، حتماً آنها را به رزومه خود اضافه کنید.

مهارت های کامپیوتری خاص برای فهرست کردن

وقتی در حال ایجاد رزومه هستید، باید بخشی برای فهرست کردن مجموعه مهارت های خاص خود داشته باشید. در آن بخش، مهارت های کامپیوتری و دانش نرم افزاری خود را در رزومه خود فهرست کنید. در زیر چند نمونه مهارت کامپیوتری برای کمک به ایجاد لیست خود آورده شده است:

مهارتهای پایه

  • تایپ کردن
  • ایمیل زدن
  • تحقیق آنلاین
  • ویرایش اسناد
  • ایجاد ارائه
  • ایجاد صفحات گسترده
  • استفاده از اسناد پردازش متن
  • تکمیل مدیریت فایل و اسناد
  • استفاده از برنامه های کاربردی مایکروسافت آفیس

مهارت های کامپیوتری برای سخت افزار و نرم افزار

  • اتصال شبکه ها و سرورها
  • تعمیر قطعات کامپیوتر
  • تجربه توسعه نرم افزار و وب
  • زبان های کدنویسی مانند HTML، Python و Java
  • توسعه چابک
  • عیب یابی سخت افزاری و نرم افزاری
  • برنامه نویسی و امنیت

برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات و پشتیبانی

  • تشخیص فناوری
  • پشتیبانی شبکه
  • پشتیبانی مدیریت سیستم ها
  • برنامه نویسی امنیتی
  • اتصال و مدیریت سرور

مهارت‌های رایانه نیز می‌توانند کاملاً خاص شوند، زیرا در هر نوع مجموعه مهارت در مهارت‌های نرم‌افزاری، مهارت‌های اولیه تایپ و پردازش کلمه، و مهارت‌های گرافیکی از جمله:

  • کار کردن با برنامه هایی مانند Adobe، Corel و Microsoft Excel
  • مهارت در عملکردهایی مانند دستکاری گرافیکی، آمار و توابع صفحه گسترده
  • ورود داده ها، سازماندهی و مدیریت پایگاه داده مجازی

نمونه هایی از مهارت های کامپیوتری رزومه

هنگامی که رزومه خود را می‌نویسید تا شامل مجموعه‌های مهارتی مختلفی باشد که در طول تجربه خود ایجاد کرده‌اید، این مثال‌ها را در ذهن داشته باشید تا به شما کمک کند تا ایده‌ای درباره نحوه فهرست کردن مهارت‌های رایانه در یک CV یا رزومه داشته باشید:

  • استفاده از ویژگی Microsoft Word برای همکاری با بیش از 20 عضو تیم در چهار بخش شرکت
  • ایجاد فرمول در مایکروسافت اکسل و افزودن پارامترهایی برای توابع قالب بندی مشروط برای اعمال تکنیک های بودجه بندی در عملیات تجاری، که منجر به کاهش بیش از 12 درصد هزینه ها گردید.
  • برنامه ریزی و میزبانی تمام جلسات تیم به صورت مجازی با استفاده از نرم افزار Zoom برای افزایش تعامل با همکاران از راه دور و همکاری در پروژه های تیمی.
  • مهارت در استفاده از MS Excel برای ایجاد صفحات گسترده بودجه بندی، از جمله گزارش های هزینه و درآمد، و اجرای عملکردهایی مانند VLOOKUP و ایجاد جداول محوری در داخل برنامه برای نگهداری و سازماندهی تمام داده های مالی کسب و کار.

چگونه مهارت های کامپیوتری خود را تقویت کنیم

اگر می‌خواهید مهارت‌های رایانه‌ای جدید یاد بگیرید یا مهارت‌هایی را که در حال حاضر با آن‌ها آشنا هستید بهبود ببخشید، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید این کار را انجام دهید:

  1. در یک دوره آنلاین شرکت کنید. برای بهبود دانش فعلی خود در مورد مهارت های مختلف رایانه و حتی یادگیری مهارت های جدید، به دنبال دوره های آنلاین باشید. می‌توانید کلاس‌های رایگان یا پولی را از طریق پلتفرم‌هایی از جمله YouTube، Udemy و غیره پیدا کنید.
  2. از منابع و ابزارهای موجود در محل کار استفاده کنید. اگر محل کار فعلی شما منابع یادگیری و آموزشی برای توسعه مهارت های کامپیوتری در دسترس دارد، از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شرکت شما یک ارتقاء نرم افزاری را به پایگاه داده فعلی خود معرفی کند و آموزش توسعه ارائه دهد، این یک راه عالی برای تعمیق دانش شما در مورد مهارت خاصی است که برای کار به آن نیاز دارید.
  3. با یک معلم خصوصی کار کنید. راه های زیادی برای تدریس خصوصی هم به صورت آنلاین و هم حضوری وجود دارد. کار کردن با یک نفر به صورت انفرادی می تواند برای تمرین عمیق با یک مفهوم یا مهارت خاص بسیار مفید باشد. برای مثال، اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه از کد HTML استفاده کنید تا آنچه را که قبلاً در مورد ایجاد صفحات وب ساده می‌دانید، تقویت کنید، می‌توانید معلمی پیدا کنید که می‌تواند به شما در بهبود این مهارت کمک کند.

سخن پایانی :

اگر میخواهید یک رزومه پربار و رد نشدنی بسازید می بایست وزن رزومه خود را در توانائی هایی که دارید بالا ببرید. امرور دیگر شرکت ها خیلی به دنبال مدارک نیستند، آنها مایل هستند افرادی را استخدام کنند که توانائی ها و تجارب بالایی دارند. یکی از مهم ترین توانائی ها و مهارت هایی که اغلب مدیران شرکت ها و کسب و کارها به دنبال آن هستند همین مهارت های کامپیوتری می باشد. شما می بایست یک یا چند مهارت مهم کامپیوتری را با خود به شرکت بیاورید. حال اگر مهارت خاصی دارید می توانید برای حرفه ای شدن در آن تلاش کنید یا اگر مهارت خاصی ندارید در همین مقاله توضیح داده ایم که چطور می توانید مهارت های کامپیوتری جدید را کسب نمائید. این مقاله راهنمای جامع مهارت های کامپیوتری در رزومه می باشد. امیدواریم با ارائه توضیحاتی که داده شد کمک کرده باشیم تا بتوانید بهتر و راحت تر رزومه خود را ایجاد نموده و در استخدام موفق باشید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟