معرفی شغل مدیر پروژه

2022-01-02 19:57:10
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
معرفی شغل مدیر پروژه
شاید همیشه آنها را «مدیران پروژه» خطاب نکرده باشیم، اما از زمان ساخت اهرام، کسی باید برنامه‌ریزی، بو...

شاید همیشه آنها را «مدیران پروژه» خطاب نکرده باشیم، اما از زمان ساخت اهرام، کسی باید برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و تفویض مسئولیت‌هایی را انجام می‌داد که پایه‌های این حرفه را ایجاد می‌کرد. در سال های اخیر، مدیریت پروژه به حرفه ای متمایز تبدیل شده است که بسیاری در آن به موفقیت می رسند. موقعیت های جدید به سرعت در حال ظهور هستند، موسسه مدیریت پروژه دریافت که رشد شغل از پیش بینی های قبلی برای سال 2020 تا سال 2017 فراتر رفته است. چه در حال شروع تحقیقات خود در مورد تغییر احتمالی شغلی باشید و چه در حال آماده شدن برای یک موقعیت جدید، داشتن یک درک اساسی مهم است. از این شغل به سرعت در حال رشد است.

اگر میخواهید یک رزومه عالی،استاندارد و رد نشدنی برای شغل مدیر پروژه بنویسید پیشنهاد می کنیم از لینک زیر رزومه ساز آنلاین رزومیتو را امتحان نموده و رزومه خود را بسازید.

ساخت آنلاین رزومه مدیر پروژه

مدیر پروژه چه کاری انجام می دهد؟

همانطور که از نام آن پیداست، مدیران پروژه از زمان شروع تا پایان، مسئولیت پروژه ها را بر عهده دارند و مطمئن می شوند که کار به طور موثر و رضایت بخشی انجام می شود. به عنوان رهبران تیم با برنامه‌های روزانه که دائماً در حال تغییر هستند، شرح شغل مدیر پروژه ثابت دشوار است. روزها را می توان با برنامه ریزی فرآیند پروژه، ایجاد بودجه، مدیریت یک تیم یا برقراری ارتباط با مشتریان پر کرد.

مدیران پروژه در طیف وسیعی از صنایع از مهندسی تا خدمات مالی فعالیت می کنند. هر شرکتی می‌خواهد هزینه‌ها را بدون کاهش استانداردها پایین نگه دارد و مدیران پروژه به این امر کمک می‌کنند.

مسئولیت های یک مدیر پروژه چیست؟

اگرچه تغییراتی در موقعیت های مدیریت پروژه در خطوط صنعت وجود دارد، وظایف مدیر پروژه به طور کلی ثابت می ماند. آن مسئولیت ها عبارتند از:

ایده پروژه را برنامه ریزی و توسعه دهید

هر پروژه ای به عنوان یک ایده شروع می شود. این وظیفه مدیر پروژه است که با ذینفعان داخلی و مشتریان خارجی برای تعریف آن مفهوم و ایجاد فرآیندی برای به ثمر نشستن آن کار کند. این شامل تنظیم و مدیریت انتظارات مشتری، توسعه یک طرح پروژه دقیق، تعریف محدوده پروژه و اختصاص اعضای تیم به وظایف خاص است.

تیم رویایی خود را ایجاد و رهبری کنید

مدیران پروژه برای هر جنبه ای از پروژه، از جمله رهبری تیمی که قادر به برآورده کردن یا فراتر از انتظارات مشتری برای چشم انداز خود هستند، پاسخگو هستند. مدیران پروژه موفق این افراد را جمع‌آوری و مدیریت می‌کنند تا یک ماشین پروژه با تنظیم دقیق بسازند. اگر تیم به راهنمایی، آموزش یا مربیگری نیاز دارد، این مسئولیت مدیر پروژه است که آنها را برای موفقیت آماده کند.

به منظور ایجاد و حفظ یک ذهنیت تیمی پویا، یک مدیر پروژه باید بتواند ارتباطات باز و صادقانه را حفظ کند، روابط کاری را شکل دهد و هر کسی که به آن نیاز دارد انگیزه دهد.

نظارت بر پیشرفت پروژه و تعیین ضرب الاجل

سازماندهی و پیگیری بخش بزرگی از کار یک مدیر پروژه است. از ایجاد یک جدول زمانی دقیق از اتمام پروژه تا اطمینان از اتمام وظایف در محدوده وظایف، مدیر پروژه باید از چگونگی پیشرفت پروژه آگاه باشد.

مدیر پروژه همچنین تاخیرهایی را که ممکن است در سمت مشتری رخ دهد پیش بینی می کند و تیم را از هرگونه تغییر در نیازهای مشتری مطلع می کند.

حل مسائلی که پیش می آید

در طول هر پروژه، مسائلی پیش می آید که باید حل شود. مدیر پروژه اولین فردی است که مشتریان و اعضای تیم وقتی مشکلی پیش می‌آید به او مراجعه می‌کنند، بنابراین به نفع این متخصصان است که پیش از وقوع هرگونه مشکل احتمالی را پیش‌بینی کنند. انطباق پذیری و حل مسئله کلید حفظ کنترل پروژه است.

یکی از مسائلی که مدیران پروژه باید برای آن برنامه داشته باشند، تغییر یا گسترش محصولات تحویلی پروژه در طول پروژه است که به عنوان خزش دامنه نیز شناخته می شود. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که محدوده پروژه از ابتدا به درستی تعریف نشده باشد و می‌تواند به طور جدی بر جدول زمانی و بودجه تأثیر بگذارد.

مدیریت پول

مدیریت بودجه یکی دیگر از وظایف اصلی مدیر پروژه است. این متخصصان اطمینان حاصل می کنند که پروژه بدون هزینه های بیش از حد انجام می شود. یک مدیر پروژه خوب به هنر کارآمدی هزینه تسلط دارد.مدیران پروژه همچنین باید در مورد هزینه شفاف و واقع بین باشند تا مشتریان از همان ابتدا بدانند که احتمال دارد چقدر هزینه کنند.

اطمینان از رضایت ذینفعان

مدیران پروژه در مقایسه با هر کسی که روی یک پروژه کار می کند، نزدیک ترین رابطه را با مشتریان دارند. به همین دلیل، مهم است که آنها خطوط ارتباطی را برای به روز رسانی و بازخورد باز نگه دارند. به عنوان مثال، در صورت بروز هرگونه مشکل یا تغییر در جدول زمانی پروژه، مدیر پروژه مسئول به روز نگه داشتن مشتری است.

ارزیابی عملکرد پروژه

پس از اتمام پروژه، مدیر پروژه مسئول ارزیابی کارایی و اثربخشی آن است. با داده‌هایی که در طول فرآیند ردیابی کرده‌اند، می‌توانند کاستی‌ها را شناسایی کرده و برای راه‌هایی برای رفع مشکلات مشابه در آینده برنامه‌ریزی کنند. این همچنین فرصتی است برای برجسته کردن آنچه که درست انجام شد، از جمله ایجاد رفاقت و پاداش دادن به اعضای تیم که در طول پروژه عالی بودند.

مدیر پروژه چیست؟

مدیران پروژه مسئول برنامه ریزی و نظارت بر پروژه ها می باشد تا اطمینان حاصل کند که آنها به موقع و در چارچوب بودجه تکمیل می شوند. مدیران پروژه منابع پروژه را برنامه ریزی و تعیین می کنند، بودجه را تهیه می کنند، پیشرفت را نظارت می کنند و ذینفعان را در کل راه در جریان قرار می دهند. این همه در محدوده اهداف و چشم انداز یک شرکت انجام می شود. مدیران پروژه در طیف گسترده ای از پروژه ها از جمله ساخت و ساز، فناوری اطلاعات، منابع انسانی و بازاریابی مورد نیاز هستند.

مدیران پروژه به طور کلی نیاز به داشتن مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا تجارت و همچنین چندین سال تجربه در زمینه کاری مربوطه با افزایش مسئولیت دارند. بسیاری از مدیران پروژه انتخاب می کنند که گواهینامه حرفه ای مدیریت پروژه (PMP) را دنبال کنند. برای دریافت گواهینامه PMP، فرد باید دارای مدرک (کاردانی یا کارشناسی)، تعداد ساعت معینی از هدایت و هدایت پروژه ها، تعداد ساعات مشخصی آموزش مدیریت پروژه، قبولی در آزمون و شرکت در توسعه حرفه ای مداوم باشد. مدیران پروژه موفق جزئیات گرا هستند و مهارت های ارتباطی عالی دارند.

وظایف کاری

  1. رهبری تیمی از افراد متمرکز بر تمام جنبه‌های پروژه و کنترل هزینه فعالیت‌های پشتیبانی شامل انواع پروژه‌های تخصصی ساخت‌وساز صنعتی.
  2. جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش هزینه و زمان‌بندی پروژه به تیم پروژه.
  3. دارای تجربه کاری در زمینه کنترل هزینه، مدیریت ارزش کسب شده، بودجه، برآورد، مدیریت تغییر، برنامه ریزی،
  4. پیش بینی، گزارش پیشرفت و عملکرد، و تامین مالی پروژه.

مسئولیت ها

  1. ارائه پشتیبانی در مدیریت بودجه پروژه و عملکردهای کنترل هزینه از جمله بودجه بندی، برنامه ریزی، مدیریت
  2. تغییر، برآورد، ردیابی پیشرفت، پیش بینی و مدیریت ارزش کسب شده
  3. درک کامل حسابداری پروژه و جمع آوری تعهدی
  4. با مجموعه محصولات Sage Timberline تجربه کنید
  5. ساختارهای شکست کار را توسعه دهید
  6. مهارت های کامپیوتری عالی در مجموعه Microsoft Office
  7. جزئیات گرا با مهارت های سازمانی و مدیریت زمان عالی
  8. ارائه پشتیبانی از توسعه برنامه دقیق بر اساس درک پروژه از اعضای تیم
  9. بودجه پروژه، خطوط مبنا و واریانس های گزارش را تعیین کنید
  10. ارائه پشتیبانی برای پیگیری پیشرفت پروژه و انجام تجزیه و تحلیل تنگناها، روندها و مسیر بحرانی
  11. شناسایی و ابلاغ خطرات پروژه و تدوین برنامه های کاهش
  12. ارائه وضعیت پروژه را آماده کنید، دستاوردهای کلیدی، خطرات و تغییرات را برجسته کنید
  13. گزارش پروژه های سفارشی را در صورت نیاز برای تسهیل بحث های پروژه تهیه کنید
  14. در صورت نیاز/نیاز مدیر پروژه یا مدیر کنترل پروژه (از جمله هماهنگی پروژه میدانی و مدیریت پروژه های فرعی) پشتیبانی اضافی را ارائه دهید.
  15. تمایل به سفر و بازدید از سایت های پروژه
  16. پیگیری تحویل پروژه و نظارت بر درصد فیزیکی کامل (ردیابی مقادیر نصب شده)
  17. منحنی های طرح / واقعی / به دست آمده / پیش بینی

مهارت های مدیر پروژه

از آنجایی که مسئولیت‌های مدیر پروژه فراوان است، طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها در پیشبرد آنها در طول فرآیند مفید است، از جمله:

  1. مسئوليت
  2. تطبیق پذیری
  3. مدیریت بودجه
  4. ارتباط شفاف
  5. خلاقیت
  6. قاطعیت
  7. هیئت نمایندگی
  8. پیش بینی
  9. رهبری
  10. مدیریت
  11. سازمان
  12. حل مسئله
  13. تفکر استراتژیک
  14. مدیریت استرس

صلاحیت ها

  1. داده های پیچیده را تجزیه و تحلیل می کند و سپس پیام های واضح، واضح و مختصر را به شیوه ای قانع کننده ارائه می کند.
  2. حرفه ای بودن را با ایجاد روابط موثر با مشتریان نشان می دهد و اعتماد و احترام آنها را جلب می کند
  3. فعالیت های تجاری را به شیوه ای صادقانه و آتی انجام می دهد و به تعهدات خود عمل می کند
  4. زمان فردی را با ایجاد سررسید در تکالیف مدیریت می کند و سپس کار را برای انجام کارهای بیشتر در زمان کمتر اولویت بندی می کند.
  5. به طور مداوم به دنبال دانش کاربردی جدید است و به دنبال ایجاد تخصص فنی است
  6. با انتقال واضح اطلاعات پروژه و با گوش دادن مؤثر و دعوت به پاسخ، در یک محیط تیمی عالی می شود
  7. دانش و تجربه قوی در جنبه های مختلف کنترل پروژه، حسابداری، برآورد، برنامه ریزی/برنامه ریزی، اندازه گیری
  8. پیشرفت، پیش بینی/گزارش دهی نشان داده است.
  9. گواهینامه کنترل هزینه CCC/CCE یا زمانبندی (PSP) یک مزیت است.
  10. دانش کاری Primavera P6 یا Microsoft Project.
  11. تجربه و درک اولیه از برآورد و معیار.
  12. مهارت های بین فردی و همکاری خوب.
  13. مهارت‌های سازماندهی و اولویت‌بندی خوب برای اجرای دقیق و تا حد زیادی خودگردان، رسیدگی به اولویت‌های
  14. چندگانه و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و فعالیت‌های روند.

حداقل پیش نیازها

  1. چهار سال مدرک لیسانس مرتبط به اضافه پنج (5) سال یا بیشتر تجربه کنترل هزینه، برنامه ریزی و برنامه ریزی در دفتر داخلی یا دفتر میدانی، از جمله تجربه در آموزش و هدایت دیگران، یا ده (10) سال یا بیشتر کنترل هزینه مربوطه یا بیشتر تجربه برنامه ریزی و برنامه ریزی
  2. مسلط به Microsoft Office Suite شامل Excel و PowerPoint
  3. باید دارای گواهینامه رانندگی معتبر، سوابق رانندگی قابل قبول، ارائه به بررسی سوابق و غربالگری مواد مخدر قبل از استخدام
  4. راه اندازی و نظارت بر برنامه های پیچیده پروژه ها با تجربه

چگونه مدیر پروژه شویم

اگر به این فکر کرده اید که چگونه می توانید در زمینه مدیریت پروژه شروع کنید، با انجام تحقیقات خود شروع کنید. گزارش های دست اول تجربیات مدیران پروژه را بخوانید، با مدیران پروژه تماس بگیرید و به دنبال آموزش باشید. بسیاری از ابزارهای یک مدیر پروژه آموخته شده اند، بنابراین یافتن یک مربی یا برنامه آموزشی که شما را به مهارت های لازم برای موفقیت مجهز کند، کلیدی است.

دریافت گواهینامه را در نظر بگیرید. گواهینامه حرفه ای مدیریت پروژه (PMP®) می تواند شانس شما را برای فرصت های شغلی و رشد بهتر کند و همچنین به شما فرصتی می دهد که در کنار متخصصان واجد شرایط آموزش ببینید. کارفرمایان در سراسر جهان گواهینامه PMP® را به عنوان یک استاندارد صنعتی در نظر می گیرند.

زمینه مدیریت پروژه با پیش‌بینی 2.2 میلیون شغل جدید پروژه محور هر سال تا سال 2027 توسط مؤسسه مدیریت پروژه به طور مداوم در حال رشد است. اگرچه انتظارات بالا می تواند این نقش را استرس زا کند، مدیران پروژه بخش مهمی از بسیاری از صنایع هستند و کار می تواند بسیار مفید باشد.

حرف آخر :

مقاله کامل و جامع ارائه شده با موضوع آشنایی با شغل مدیر پروژه از رزومیتو می تواند راهنمای جامع شما برای ورود به شغل مدیریت پروژه باشد. امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مقاله ارزشمند به سوالات ذهنی شما در مورد این شغل پاسخ داده باشیم.

 

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

آشنایی با شغل وکالت

آشنایی با حسابداری و انواع مختلف آن

آشنایی با شغل مدیر فروش