آشنایی با حسابداری و انواع مختلف آن

2022-01-18 17:55:56
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با حسابداری و انواع مختلف آن
اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار جدید یا علاقه مند به حسابداری هستید، باید با انواع حسابداری آشنا...

اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار جدید یا علاقه مند به حسابداری هستید، باید با انواع حسابداری آشنا باشید.
در حسابداری، معاملات مالی مربوط به تجارت و فروش ثبت می شود.
می توان گفت حسابداری یکی از نیازهای اساسی برای مدیریت یک کسب و کار موفق است که شامل فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، اندازه گیری، ثبت و پردازش رویدادهای مالی و تهیه گزارش یک بنگاه اقتصادی با هدف تصمیم گیری بهتر در زمینه اقتصادی است. مسائل
حتماً در زندگی روزمره خود شاهد طیف وسیعی از کاربردهای حسابداری بوده اید. در مورد تجارت، حسابداری بخشی حیاتی از اطلاعات مالی است.
حسابداران اطلاعات خام مالی را دریافت و سازماندهی می کنند و در نهایت با تهیه گزارش و صورت مالی به مدیران، سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و دولت در تصمیم گیری کمک می کنند.
سیستم حسابداری با محاسبه ریسک به سرمایه گذاران کمک می کند تا منابع مالی خود را به سمتی هدایت کنند که بازدهی بالا و ریسک پایینی دارد.

ساخت آنلاین رزومه حسابداری در کمتر از 5 دقیقه

حسابداری چیست؟

اهمیت فعالیت اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. با توجه به گستردگی تجارت و تجارت، ما به سیستمی برای ارائه اطلاعات برای توسعه روابط اجتماعی و گسترش تجارت نیاز داریم.

حسابداری ابزاری برای نمایش درآمد، کنترل حساب ها، کنترل هزینه ها و درآمد است که امروزه به آن زبان رایج تجارت می گویند. برای تسلط و مدیریت سرمایه، باید این زبان را یاد بگیرید یا از افراد ماهر در تجارت خود استفاده کنید.

می توان گفت حسابداری علمی است که از داده های مربوط به فعالیت های اقتصادی بنگاه ها برای بهبود عملکرد آنها استفاده می کند.کنترل های نقدی و حساب ها بیش از 500 سال است که وجود داشته است. اما امروزه کاربرد حسابداری فراتر از این بحث ها رفته است. سیستم های اقتصادی جهان بر اساس دانش حسابداری تصمیم می گیرند.

شاید حسابداری ساده به نظر برسد، اما این علم روز به روز در حال پیشرفت است.

انواع حسابداری:

انواع حسابداری در واقع همان شاخه های مختلف حسابداری است که شامل دسته های زیر می شود.

1) حسابداری مالی:

حسابداری مالی همان حسابداری گزارشگری است. هدف از حسابداری مالی تهیه و تنظیم صورتهای مالی است. حسابداری مالی که شاخه جدیدی از حسابداری است، با رشد و توسعه بنگاه ها منجر به پیدایش بازار سهام شد.

از سوی دیگر، مالیات بر درآمد عامل مهمی است که اقتصاد را متعادل می کند. به همین دلیل، دولت به استفاده از صورت های مالی شرکت ها و مؤسسات تحت نظارت حسابدار متوسل شد.

برای محاسبه میزان دقیق مالیات بر درآمد، باید میزان دقیق سود را محاسبه کنید.

تهیه صورت مالی نیازمند اطلاعات دقیق در مورد معاملات روزانه است که شامل فعالیت های خرید و فروش، خرید مواد اولیه، خرید ماشین آلات، پرداخت بدهی ها و هزینه های جاری مانند حقوق، اجاره، قیمت آب و غیره می شود.

استفاده کنندگان اصلی صورت های مالی مدیریت موسسه، بانک ها، کارگزاران بازار سرمایه، کارکنان، فروشندگان، کارمندان، اعتباردهندگان، طلبکاران بلندمدت و کوتاه مدت و سرمایه گذاران هستند.

۲) حسابداری دولتی:

حسابداری دولتی همانطور که از نامش پیداست یک سیستم اطلاعاتی در زمینه فعالیت های مالی موسسات دولتی است.

حسابداری دولتی که یکی از شاخه های مهم در انواع حسابداری است، اطلاعات فعالیت ها را با هدف کنترل مخارج دولت جمع آوری می کند.

زیرا دولت موظف است با تهیه و تنظیم صورت مالی، خلاصه ای از درآمدها و هزینه های سالانه را تهیه و تنظیم و به مجلس تقدیم کند تا مجلس بودجه همان سال را تعیین کند.

3) حسابداری مدیریت:

نوع دیگری از حسابداری که در اوایل قرن نوزدهم ایجاد شد، حسابداری مدیریت است. در واقع حسابداری مدیریت فرآیندی است که اطلاعات را جمع آوری، تنظیم، پردازش، تفسیر و تجزیه و تحلیل می کند تا از خروجی آن برای برنامه ریزی و مدیریت کسب و کار استفاده کند.

حسابداران در حسابداری مدیریت اطلاعاتی مانند حجم تولید، بهای تمام شده محصولات، ظرفیت منابع تولید، بهای تمام شده محصولات و بهای تمام شده محصولات و خدمات را گزارش می دهند.

حسابداری مدیریت به اطلاعات آینده نگاه می کند. در این شاخه از حسابداری مسائل مدلسازی می شوند. از نتایج این حسابداری می توان برای مدیریت استفاده کرد.

حسابداری مدیریت نحوه کارکرد چیزها را برای کنترل فعالیت ها شناسایی و اصلاح می کند. در این نوع حسابداری، حسابدار اهداف را پیش بینی و با عملکرد واقعی مقایسه می کند تا انحرافات ایجاد شده را شناسایی و آنها را تحلیل کند.

4) حسابداری صنعتی:

در میان انواع حسابداری، حسابداری صنعتی یکی از پرکاربردترین شاخه ها در حسابداری است. هدف از این حسابداری محاسبه بهای تمام شده محصولات است. از دیگر کاربردهای حسابداری صنعتی می توان به مطالعه ساخت کالا به منظور کاهش هزینه ها و قیمت گذاری صحیح اشاره کرد.

بررسی و پیش‌بینی هزینه‌های تولید یکی از اقدامات اولیه در زمینه تولید و گسترش شرکت‌های تولیدی است. زیرا شرکت ها باید آمار و اطلاعات دقیقی در مورد قیمت تمام شده و بهای تمام شده مواد اولیه تولید داشته باشند تا بتوانند تصمیمات دقیق و منطقی بگیرند.

به طور خلاصه می توان گفت که وظیفه اصلی حسابداری صنعتی محاسبه بهای تمام شده تمامی عوامل تولید است.

5) حسابداری مالیاتی:

تسلط بر دنیای پیچیده حساب و کتاب مستلزم آشنایی با انواع حسابداری است تا با کسب مهارت در این زمینه از بروز مشکلات جلوگیری شود.

یکی از شاخه های مهم حسابداری، حسابداری مالیاتی است. چون پول در می آورد و اشتباهات حسابداری را کاهش می دهد.

هدف از حسابداری مالیاتی محاسبه مالیات بر درآمد شرکت ها و بررسی قوانین مالیاتی است. موضوع مالیات در همه کشورها مهم است. همچنین در ایران دولت برای مالیات اهمیت زیادی قائل است.

مالیات های دریافتی از مردم در زمینه های زیر استفاده می شود:

  • هزینه تحصیل
  • تامین خودکفایی در کشاورزی، علم و صنعت
  • ساخت و توسعه راه های ارتباطی و حمل و نقل
  • تامین آب، برق، مخابرات، بهداشت و... در تمام سطوح
  • تقویت نیروی دفاعی و مدیریت نیروهای نظامی و حفظ تمامیت ارضی

6) حسابداری فروشگاه:

هر فروشگاهی به حساب و کتاب دقیق نیاز دارد. حساب این حسابداری شامل کنترل کالا، ثبت چک، بایگانی رسید، کنترل حساب.

سرعت عمل و دقت اکانت ها در مدیریت فروشگاه بسیار مهم است. تمام اقدامات حسابدار فروشگاهی باید به گونه ای باشد که مشتری به هیچ وجه معطل نشود.

7) حسابداری منابع انسانی:

در انواع حسابداری اغلب ارزش کالا در نظر گرفته می شود. به همین دلیل نیاز به سیستمی برای تعیین و محاسبه ارزش خدمات کارکنان وجود دارد. حسابداری منابع انسانی این نیاز را با اندازه گیری ارزش واقعی خدمات کارکنان برطرف می کند.

حسابداری منابع انسانی را می توان در دو بعد زیر بررسی کرد:

  1. ارزش نیروی انسانی
  2. سرمایه گذاری منابع انسانی

در حسابداری نیروی انسانی هزینه های انتخاب، استخدام، آموزش، به روز رسانی و توسعه محاسبه می شود.به گفته انجمن حسابداری آمریکا، "حسابداری منابع انسانی فرآیند شناسایی و اندازه گیری داده های کارکنان و انتقال اطلاعات به دست آمده به ذینفعان است."

نتیجه:

با تبدیل بنگاه های کوچک به سازمان های تولیدی بزرگ، پایه های فعالیت اقتصادی نیز تغییر کرده است. یک سیستم حسابداری برای همسویی با تغییرات و برنامه ریزی های سودمند اقتصادی مورد نیاز است.
چیزی به نام یک سیستم مالی دقیق وجود ندارد که به مدیران کمک کند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.امروزه حسابداری به جمع و تفریق اعداد ختم نمی شود. در دنیای امروز، حسابداری شامل صورت‌حساب‌ها و گزارش‌هایی است که می‌تواند با بهبود سرمایه‌گذاری به توسعه پایه اقتصادی کشور کمک کند.

انواع حسابداری نقش مهمی در موفقیت شرکت های کوچک و بزرگ دارد. یک سیستم حسابداری برای هر کسب و کاری ضروری است.

 

 

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

آشنایی با شغل وکالت

آشنایی با شغل مدیر فروش

معرفی شغل مدیر پروژه