نوشتن بخش سوابق شغلی در رزومه

2021-09-19 15:52:44
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
نوشتن بخش سوابق شغلی در رزومه
چگونه سوابق شغلی خود را بنویسیم ؟ آیا تمامی سوابق کاری را می بایست در رزومه لیست کرد ؟ سوابق کاری...

چگونه سوابق شغلی خود را بنویسیم ؟

آیا تمامی سوابق کاری را می بایست در رزومه لیست کرد ؟

سوابق کاری غیرمرتبط نیز می بایست در رزومه نوشته شود ؟

ترتیب زمانی نوشتن سوابق شغلی رزومه چگونه است ؟

اگر می خواهید پاسخ سوالات بالا و سوالاتی از این دست در مورد سوابق شغلی و نحوه نوشتن آنها در رزومه را بدانید و در هنگام نوشتن رزومه کاری ابهامات این بخش برایتان به طور کامل برطرف شود با این مقاله از رزومه ساز آنلاین رزومیتو همراه شوید...

 

آنچه باید بدانید
نحوه قرار دادن سابقه کاری در رزومه
چگونه با بخش سوابق کاری رزومه خود را برجسته کنید
5 نمونه تجربه کاری واقعی (برای زمینه های مختلف)
نحوه فهرست بندی سایر بخشهای رزومه

 

نحوه نوشتن تجربه و سابقه کاری در رزومه

بخش سابقه کار جایی است که شما واقعاً می توانید خود را به مدیر استخدام تحمیل کنید، بنابراین باید مطمئن شوید که واقعاً جزئیات را جور کرده اید و قالب بندی منطقی است.

اینجاست که می توانید بهترین ویژگی های خود را به نمایش بگذارید.

زیرا اگر استخدام کننده بین 10 نامزد مختلف انتخاب می کند ، مطمئناً آنها لیست را محدود می کنند و با مرتبط ترین تجربه شروع می شود.

برای اینکه تجربه کاری شما واقعاً در رزومه شما درخشان شود ، ابتدا قصد داریم قالب بندی اولیه را پوشش دهیم ، و سپس به بهترین شیوه ها در مورد نحوه برجسته شدن در بخش تجربه کاری خود برسیم.

شما هیچ تجربه ای برای شروع ندارید؟ مشکلی نیست!

اگر می خواهید اولین شغل حرفه ای خود را به دست آورید ، راهنمای نوشتن رزومه بدون تجربه کاری ما را بررسی کنید.

اکنون ، آنچه شما باید در مورد ساختار بخش تجربه کار خود بدانید ، پس با رزومیتو همراه شوید ...

قالب بندی اولیه

یک رزومه خوب داستانی راجع به اینکه شما چه کسی هستید ، سابقه شما چیست و چرا شما کاندیدای مناسب برای شغل مورد نظر هستید ، بیان می کند.

اکنون ، این بدان معنا نیست که شما باید کل داستان زندگی خود را بیان کنید ، زیرا از این گذشته ، طول رزومه ایده آل هنوز 1 صفحه است. در عوض ، این جایی است که شما خود را به معرض نمایش می گذارید و به دستاوردها و مسئولیت های گذشته خود می بالید.

هنگام ذکر نقش های شغلی قبلی خود ، باید ترتیب زمانی معکوس را دنبال کنید. برای اطمینان از اینکه رزومه شما به راحتی قابل پیگیری است ، توصیه می کنیم از فرمت استاندارد تجربه کار استفاده کنید ، که کمی شبیه به این است:

  • عنوان شغل و سمت
  • نام شرکت / توضیحات / محل
  • تاریخ استخدام
  • مسئولیت ها و دستاوردها

عنوان شغل / سمت

عنوان شغلی شما حرف اول را می زند.

هنگامی که مدیر منابع انسانی رزومه شما را اسکن می کند ، به احتمال زیاد این اولین قسمتی است که آنها بررسی می کنند. آماده باشید و پیدا کردن این موضوع را برای آنها آسان کنید. در اینجا چیزهای زیادی برای گفتن وجود ندارد مگر اینکه عنوان شغلی شما باید دقیقاً مطابق آنچه انجام داده اید باشد.

برای ساده سازی امور ، می توانید از نام دقیقی که در آگهی شغل اصلی مشاهده کردید استفاده کنید.

مثال درست :
متخصص دیجیتال مارکتینگ

 

مثال نادرست :
جادوگر در بازاریابی آنلاین

 

نام شرکت ، توضیحات و موقعیت مکانی

اگر موقعیت بررسی شود ، آنها می خواهند جزئیات بیشتری را بدانند.

اگر شرکت معروف نیست ، می توانید در 1-2 جمله توضیح دهید. و همیشه باید محل شرکت را نیز ذکر کنید.سعی کنید کل بخش را بین 3-5 شغل نگه دارید و تنها در صورتی که فضای کم دارید و نمی توانید هیچ قسمت دیگری از رزومه خود را حذف کنید ، سایر تجربیات شغلی را حذف کنید.

دستاوردها و مسئولیت ها

هنگام ذکر دستاوردها در رزومه خود ، باید هرگونه تغییر خاصی را که ایجاد کرده اید (که در زیر نحوه انجام این کار را عمیق تر بررسی می کنیم) را اضافه کنید تا مدیر منابع انسانی بتواند در شرکت خود اعمال کند.

در صورت امکان ، همیشه باید دستاوردهای مربوط به مسئولیت ها را لیست کنید. به هر حال ، مدیر منابع انسانی از قبل می داند وظایف شما چیست - آنها احتمالاً بیش از 100 بار رزومه های مشابهی را با مسئولیت های یکسان را بررسی کرده اند.

مثال درست :
شکستن رکوردهای فروش برای 5 ماه متوالی

 

مثال غلط :
انجام عملیات فروش

 

تاریخ استخدام

به نظر می رسد واضح است ، درست است؟

به سادگی لیست کنید که چه مدت در نقش قبلی خود کار کرده اید. و آرام باشید ، اگر روز دقیق استخدام را به خاطر ندارید ، می توانید یک بازه زمانی تقریبی بدهید. قالب استاندارد برای تاریخ های مورد استفاده ، ماه/سال است.

مثال خوب
مدیر بازاریابی
06/1399 تا کنون

 

مثال بد :
مدیر بازاریابی
20 مهر 1399 تا کنون

 

مهم ترین نکات در نوشتن سوابق شغلی رزومه

شاید چند سالی است که بیکار هستید یا تازه فارغ التحصیل شده اید، به هر حال موارد مهم و زیادی ممکن است شما را در نوشتن سوابق شغلی دچار چالش و مشکل کند

در این بخش ، ما رایج ترین سوالات مربوط به بخش تجربه کار را پوشش می دهیم ...

آیا کارآموزی را لیست می کنید؟

مطمئن نیستید که کارآموزی در رزومه شما جایی دارد؟

خوب ، آیا برای یک نقش متوسط ​​یا ارشد درخواست می کنید؟

اگر یکی از این دو مورد باشد ، ممکن است بخواهید کارآموزی 4-5 سال پیش را کنار بگذارید.

آیا تازه فارغ التحصیل شده اید و تجربه کار عملی زیادی ندارید؟

اگر چنین است ، کارآموزی یک راه عالی برای نشان دادن ماهیت است و اینکه شما در مسیر شغلی خود جدی هستید.

همه باید از جایی شروع کنند ، و اگر برای پر کردن رزومه خود مشکل دارید ، باید هرگونه کارآموزی را ذکر کنید ، حتی اگر قبلا به صورت تمام وقت استخدام نشده اید ، یا کارآموزی در زمینه ای کاملاً متفاوت بوده است.

ساخت آنلاین رزومه در کمترین زمان ممکن

اگر تجربه زیادی ندارید چه می کنید؟

اگر برای یک شغل سطح ابتدایی متقاضی هستید که یک روز در زندگی شما کار نکرده است ، می توانید روی راه های دیگری برای معرفی خود تمرکز کنید. به عنوان مثال ، می توانید بیشتر بر مهارت های نرم خود ، دستاوردهای دانشگاهی و سایر خصوصیات شخصی تمرکز کنید.

اگر تازه فارغ التحصیل شده اید، استخدام کننده به احتمال زیاد از شما انتظار ندارد که یک صفحه کامل تجربه کاری داشته باشید - بنابراین نیازی نیست دچار استرس شوید و دست و پای خود را گم کنید.

در عوض ، ممکن است مطالب زیر را در نظر بگیرید:

  • شغل تابستانی - تا به حال کار تابستانی انجام داده اید؟ شامل آن شود! این می تواند به استخدام کننده نشان دهد که شما دارای تجربه کاری هستید ، حتی اگر به شغلی که برای آن درخواست می کنید ربطی نداشته باشد.
  • پروژه های دانشگاهی - تقریباً همه تمرینات پروژه ای مبتنی بر تیم کار می کنند. برای یک کلاس تجاری یک محصول ساختگی ایجاد کرده اید؟ اضافه کنید!
  • پروژه های شخصی - آیا با وقت آزاد خود کار جالبی انجام داده اید؟ ویدیوها در یوتیوب منتشر شده است؟ برنامه های کاربردی نرم افزاری کوتاه؟ آنها را به رزومه خود اضافه کنید!

چگونه خلاءهای موجود در رزومه خود را ذکر می کنید؟

فاصله در رزومه می تواند پرچم قرمز باشد - البته فقط در صورتی که توضیحی ارائه ندهید.

اگر مدیر منابع انسانی در بخش تجربه کاری شما شکاف خالی ببیند ، بدترین سناریو را فرض می کند. بنابراین ، بهتر است انتظارات آنها را کاهش دهید و صادق باشید.

در یک یا دو خط ، آنچه اتفاق افتاده را توضیح دهید و ادامه دهید ، نیازی به پرداختن به آن نیست.

مثال درست
مهر 1398 - دی 1399، به دلیل وضعیت پزشکی ، مجبور شدم برای استراحت کامل و تمرکز بر سلامتی خود مرخصی بگیرم.

 

خبر خوب این است که شما مجبور نیستید کل ماجرا را ، به ویژه اگر شخصی است ، بیان کنید ، اما آماده باشید که اگر در طول مصاحبه مطرح شد ، به طور مختصر به آن بپردازید. و اکنون ، اگر واقعاً می خواهید با لیست تجربه کاری برتر خود از سایر نامزدها متمایز شوید ، در اینجا کاری است که می توانید انجام دهید.

چگونه با بخش سابقه کاری خود برجسته شوید

آیا می خواهید خبرهای خوبی بشنوید؟

وقتی نوبت به لیست سابقه کاری خود می رسد ، بسیاری از افراد به سادگی مسئولیت های روزانه خود را ذکر کرده و آن را یک سابقه می نامند.

آیا می خواهید برنامه شما از دیگران متفاوت باشد؟ این کار را انجام دهید:

به جای مسئولیت ها ، دستاوردها را بنویسید

یکی از بهترین راه هایی که می توانید تجربیات شغلی خود را خلاصه کنید این است که دستاوردهای خود را نشان دهید. در بیشتر موارد ، مدیر منابع انسانی می تواند حدس بزند که وظایف شما چه بوده است.

به خصوص اگر چیزی شبیه آنچه که برای آن درخواست می کنید - آنها احتمالاً موقعیت داخلی را می دانند. در عوض ، برای برجسته شدن ، آنچه می توانید انجام دهید این است که تأثیر خود را در آن نقش نشان دهید.

مثال درست :
در ماه اول از طریق آزمایش A/B و اعمال تغییرات، CTR صفحه فرود را 4 درصد افزایش دهید.

 

مثال غلط :
با بازاریابی ایمیلی کار کردم و کمپین های رسانه های اجتماعی را راه اندازی کردم.

 

اگر رشد درآمد کلی را از 5 به 15 افزایش دهید و یک برنامه بازاریابی جدید برای سال اجرا کنید ، می توانید توجه مدیر استخدام را به خود جلب کنید چرا که دقیقا همان است که می خواهد. آنها به دنبال اطلاعات و هر نوع تغییر کمی هستند که شما می توانید در شرکت آنها اعمال کنید.

با این حال ، اگر در موقعیتی بودید که نمی توانستید هیچ دستاورد قابل توجهی را ذکر کنید (به عنوان مثال در یک رستوران ، صندوقدار در سوپر مارکت و غیره) ، موضوع را ساده گرفته و همه چیز را ذکر کنید.

رزومه ساز آنلاین رزومیتو ( ساخت رزومه رایگان )

تطبیق سابقه کاری خود با یک شغل خاص

هنگام مطالعه رزومه ، مدیر منابع انسانی به دنبال اطلاعات مربوط به آن موقعیت خاص ، با الزامات منحصر به فرد خود است. اگر رزومه یکسانی را برای هر آگهی شغلی که در دست دارید ارسال کنید ، بسیار واضح است که از رزومه عمومی استفاده می کنید که برای هیچ کدام بهینه نشده است.

برای اجتناب از این امر ، به استخدام کننده نشان دهید که واقعاً برای خواندن آگهی استخدام وقت گذاشته اید (که باید) و رزومه شما مطابق با نیازهای آنها تنظیم شده است. برای انجام این کار ، در واقع آگهی استخدام را با جزئیات بخوانید ، نه اینکه فقط یک نگاه سریع به آن بیندازید و یک روز آن را صدا کنید.

سوابق شغلی مهم ترین بخش هر رزومه

احتمالا شما نیز به اهمیت بخش سوابق شغلی در رزومه آگاه می باشید. در واقع مهم ترین بخش هر رزومه که اگر به درستی پر شود می تواند شانس رزومه شما را تا حد بسیار بالایی برای پذیرش افزایش دهد همین قسمت سوابق شغلی یا کاری است پس تا می توانید در پر نمودن این بخش دقت کنید و آنرا استاندارد و اصولی کامل نمائید.

سوابق شغلی چیست ؟

سوابق کار یا Work Experiences در واقع همان تجربیات کاری شما در گذشته است که اکنون می توانید به آنها برای توانائی انجام شغلی که متقاضی آن می باشید استناد کنید. تصور کنید که شما قبلا مدیر رستوان ایکس بوده اید که همه شهر آنرا می شناسند، مطمئنا این سابقه کاری می تواند برگ برنده شما برای تصدی مدیریت یک رستوران در سطح شهر باشد و مدیران استخدام به آسانی می توانند روی توانائی های شما برای سپردن وظیفه سنگین مدیریت رستوران خود حساب باز کنند.

چرا سوابق شغلی مهم است ؟

خودتان را جای مدیران استخدام یا مالک شرکت یا رستوران یا هر هولدینگ دیگر بگذارید که قصد دارد نیروهای مورد نظر خود را به استخدام در بیاورد.

مهم ترین فاکتور در استخدام

قطعا تخصص و توانایی انجام کارهای محوله به بهترین شکل ممکن می تواند مهم ترین فاکتور در استخدام نیروهای مدنظر باشد.

چگونگی تشخیص نیروی ماهر و توانا

بله از روی سوابق شغلی می توان دریافت که نیروهای کار جدید تا چه اندازه از نظر تخصص و توانایی فنی ماهر بوده و وظایف محوله را به خوبی انجام می دهند.

به وسیله سوابق کاری شما می توانید به درستی تشخیص دهید که نیروی جدید تا چه حد می تواند نیازهای شما را برای استخدام در بخش مورد نظر مرتفع نماید. قطعا هیچ مدیری نمی خواهد و علاقه ندارد که نیروی بی تجربه و تازه کار را به خدمت گرفته و روی او وقت و هزینه کند. همه به دنبال فردی کاملا کاربلد و حرفه ای هستند تا باری از دوش شرکت بردارد نه اینکه برای شرکت هزینه و زحمت جدید ایجاد نماید.

اهمیت نوشتن بخش سوابق شغلی در رزومه

با همه مسائلی که در بالا ذکر شد اکنون می توان به اهمیت نوشتن بخش سوابق شغلی در رزومه پی برد. اینکه مدیر استخدام می تواند از روی سوابق شغلی شما به توانائی ،تخصص و میزان کارایی شما برای شرکت پی ببرد مسئله ای است که اهمیت و کارایی این بخش از رزومه را صد چندان می کند.

گاه ذکر نام یک شرکت که قبلا در آنجا مشغول بوده اید به اندازه تمامی موارد دیگر که در رزومه نوشته اید می تواند اهمیت پیدا میکند یا چه بسا از همه موارد دیگر نیز مهم تر و اثر بخش تر می شود.

روش STARدر نوشتن سابقه شغلی

  • Situation: موقعیت شما در آن شغل چه بوده است ؟
  • Task: شرح خود آن شغل
  • Actions: وظیفه شما به طور دقیق در آن شغل
  • Result: نشان دادن خروجی شما در آن شغل با عدد و رقم

حرف آخر :

به طور خلاصه ، بخش تجربه کار شما در رزومه یکی از مهمترین بخشهای رزومه شما است.

بنابراین ، شما باید مطمئن شوید که آن را به درستی قالب بندی کرده اید و برای مدیر منابع انسانی آسان است که آن را مرور کند.

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  • ابتدا به ترتیب سابقه کار زیر پایبند باشید: عنوان شغل ، موقعیت ، نام شرکت ، شرح ، محل ، دستاوردها ، مسئولیت ها ، تاریخ های استخدام
  • این امر حداکثر خوانایی را تضمین می کند و به مدیر منابع انسانی این امکان را می دهد تا به کلیدواژه های مربوطه مورد نظر خود برسد.
  • هنگام ذکر سوابق کاری خود ، مطمئن شوید که آن را به طور اختصاصی متناسب با آگهی شغلی تنظیم کرده اید و تا آنجا که ممکن است دستاوردهای قابل توجهی را برای برجسته کردن لیست کنید.
  • در بخش تجربه شغلی خود ، همچنین در نظر بگیرید که آیا می خواهید دوره کارآموزی خود را وارد کنید ، و اینکه چگونه سایر بخشهای شما می توانند به قالب کلی رزومه شما کمک کنند.
  • در مورد رزومه شما ، کل از مجموع اجزای آن بیشتر است. به این معنی که شما نمی توانید به تجربه کاری خود برای دستیابی به کار تکیه کنید و رزومه کلی شما نیز باید همزمان باشد.

امیدواریم با ارائه کامل ترین مقاله در مورد نحوه نوشتن سوابق کاری در رزومه به خوبی شما را با این موضوع و مسائل کلیدی و مهم حول آن آشنا نموده باشیم تا با خواندن دقیق نکات مهم این صفحه رزومه ای کامل و قبول شدنی را تنظیم نمائید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟