نوشتن خلاصه رزومه ( نحوه نوشتن و نکات مهم )

2022-08-14 15:47:02
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
نوشتن خلاصه رزومه ( نحوه نوشتن و نکات مهم )
خلاصه رزومه یک معرفی کوتاه یکی دو جمله ای است که در واقع شما خودتان و فعالیت حرفه ای تان را در آن مع...

خلاصه رزومه یک معرفی کوتاه یکی دو جمله ای است که در واقع شما خودتان و فعالیت حرفه ای تان را در آن معرفی میکنید که به عنوان بخش درباره من رزومه نیز شناخته می شود.این خلاصه کمک می کند تا فردی که رزومه شما را بررسی می کند بتواند با یک نگاه کوتاه و کاملا گذرا به مهم ترین توانائی و تجربه شما اشراف پیدا کند. اگر میخواهید بوسیله رزومه ساز آنلاین نیز ساخت رزومه را تجربه کنید پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را تا انتها دنبال نمائید چرا که نوشتن خلاصه رزومه شاید مهم ترین بخش در یک رزومه نویسی باشد.

آنچه در این مقاله بررسی میکنیم :

  1. خلاصه رزومه چیست ؟
  2. چرا هر رزومه باید خلاصه رزومه داشته باشد ؟
  3. مهم ترین نکات در نوشتن یک خلاصه رزومه خوب و تاثیرگذار کدام هستند ؟
  4. بایدها و نبایدها در نوشتن خلاصه رزومه
  5. نقش کلمات کلیدی در خلاصه رزومه
  6. نمونه هایی از چند خلاصه رزومه استاندارد

خلاصه رزومه چیست ؟

همانطور که در ابتدا عرض شد خلاصه رزومه یک عبارت کوتاه یک یا دو جمله ای است که مهم ترین توانائی و تجربه شما را معرفی میکند. در واقع زمانی که شما در خلاصه رزومه می گویید فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه شریف هستید، برای فردی که رزومه شما را می خواند اهمیت اینکه شما دوره کارشناسی تان را کجا تمام کرده اید بی معنی شده چرا که کارشناسی ارشد دانشگاه شریف بر آن اولویت دارد. یا زمانی که به عنوان یک حسابدار در رزومه حسابداری خود می گویید من سعید اکبری با 5 سال تجربه کار در شرکت دیجی کالا هستم دیگر بخش تجربیات کاری شما به مهم ترین نکته مورد اشاره پرداخته است چرا که کار کردن به عنوان حسابدار در یک شرکت مانند دیجی کالا خیلی جذاب می باشد.

 

چرا داشتن خلاصه رزومه مهم است ؟

در واقع بخش خلاصه رزومه کارکردی مانند فهرست یک کتاب یا مقدمه آن دارد. تصور کنید زمانی را که برای خرید کتاب به کتاب فروشی یا نمایشگاه کتاب می روید. آیا می توانید همه کتاب را بخوانید یا با خواندن 20 صفحه از کتاب به محتوای آن پی ببرید ؟ قطعا این موضوع امکان پذیر نیست چرا که تعداد کتاب هایی که قصد خرید آنها را دارید و زمان کوتاهی که برای انتخاب کتاب پیش روی شماست این امکان را از شما خواهد گرفت پس با خواندن فهرست و مقدمه به محتوای نسبی آن پی می برید. خلاصه رزومه نیز کارکردی این چنینی دارد. کارفرما یا مسئول بخش استخدام نمی تواند از میان ده ها یا صدها رزومه ارسالی همه را مو به مو بخواند پس با مطالعه بخش خلاصه رزومه به محتوای آن که شامل مهم ترین تجربه و سابقه شماست پی برده و تصمیم می گیرد که آن را گلچین کند یا نه از آن عبور نماید. از این حیث می توان قسمت خلاصه رزومه را مهم ترین بخش هر رزومه کاری دانست پس برای نوشتن آن زمان بگذارید و کاملا اصولی آن را پر نمائید.

مهم ترین نکات در نوشتن یک خلاصه رزومه

حال که از اهمیت و ارزش بخش خلاصه رزومه مطلع شدید بیائید مهم ترین نکات در نوشتن یک خلاصه رزومه خوب را با هم مرور کنیم.

  • کوتاه و شامل مهم ترین تجربیات و سوابق
  • در حد یک یا دو جمله باشد
  • مرتبط با شرایط و موقعیت کاری که به دنبالش هستید باشد

با ذکر سه نکته فوق می بایست بگوییم که یک خلاصه رزومه خوب باید عبارتی یک یا دو جمله ای کوتاه باشد که کاملا مرتبط با موقعیت شغلی که متقاضی آن هستید بوده و کارفرما را مجاب کند که شما بهترین فرد برای تصدی این شغل می باشید.

به عنوان مثال خلاصه رزومه کاری شما می تواند به صورت زیر باشد :

گرافیستی خلاق دارای 7 سال سابقه، با شرکت های مطرح همکاری داشته ام. در استفاده از نرم‌افزارهای فتوشاپ (Adobe photoshop)، کورل و ادوبی ایلاستریتور مهارت دارم.

بایدها و نبایدهای یک خلاصه رزومه

در نوشتن این بخش مهم ترین نکاتی که می توان ذکر نمود این است که نباید طولانی باشد و حداکثر دو جمله بودن آن جزو ضروریات است، می بایست مهم ترین توانائی و تجربه کاری شما را ذکر کند و کاملا مرتبط با شغلی که به دنبال آن هستید باشد.

برای مثال اگر به دنبال شغل حسابداری هستید نوشتن خلاصه رزومه در مورد توانائی شما در کار با ادوبی پریمایر هیچ مفهومی ندارد.

بایدها و نبایدهای یک خلاصه رزومه

نقش کلمات کلیدی در خلاصه رزومه

نقش کلمات کلیدی را به هیچ عنوان نمی توان در این مورد نادیده گرفت، کلماتی چون سابقه کاری، فارغ التحصیلی از دانشگاه ...، توانایی کار با نرم افزارها، تجربه مدیرت و رهبری، دگرگونی بخش، تضمین فروش و مواری از این دست می تواند معجزه کند و شما را به عنوان یک فرد با توانائی های ویژه به مخاطب تان معرفی نماید.

نمونه هایی از چند خلاصه رزومه استاندارد

در اینجا چند خلاصه رزومه خوب و استاندارد که می توانید به عنوان الگو از آنها استفاده کنید را می آوریم تا با مرور مطالب فوق و بررسی این نمونه ها کاملا موضوع خلاصه رزومه برای شما جا افتاده و به درک خوبی از این موضوع برسید.

  • مدیر فروش، بسیار پر انرژی، دارای سابقه کار در شرکت آ و توانایی ارتقاء فروش و افزایش سود به صورت تضمینی
  • مدیر داخلی، دارای توانائی رهبری گروه و سابقه 7 سال کار به عنوان مدیر داخلی در شرکت آ.
  • برنامه نویس حرفه ای، توانائی کار با کلیه زبان های برنامه نویسی، سابقه 4 سال کار به عنوان برنامه نویس ارشد شرکت آ
  • مدیر بازاریابی، انرژیک و سرزنده، دارای 15 سال سابقه مرتبط در مطرح طرین شرکت های کشور، توانائی افزایش فروش شرکت به صورت تضمینی
  • حسابدار ارشد، فارغ التحصیل از دانشگاه تهران، دارای 5 سال سابقه کار در شرکت آ و توانایی کار با نرم افزارهای حسابداری مانند هلو
  • مدیر انبار، با 11 سال تجربه در مدیریت حمل‌ونقل و دریافت مرسوله ها با سرعت‌ مثال زدنی و توانایی برنامه ریزی و هماهنگی حرفه ای

نتیجه گیری:

نوشتن بخش خلاصه رزومه از آنجایی که زمان برای مطالعه تمامی موارد رزومه شما و ده ها و یا شاید صدها رزومه مشابه دیگر برای کارفرمایان وجود ندارد اهمیت می یابد و شما می توانید و این فرصت را دارید که با ذکر یک یا دو جمله دقیق از مهم ترین سابقه یا توانائی خود به خواننده رزومه اثبات نمایید که بهترین گزینه برای شغل مورد نظر می باشید.

در آخر باید بگوییم رزومه ساز آنلاین رزومیتو با بکار گیری همین موارد مهم توانسته است با ارائه سرویسی ایده آل و کاملا حرفه ای محیطی مناسب را جهت ساخت رزومه برای شما خوبان فراهم آورد که امیدواریم با استفاده از آن به بهترین بازدهی ممکن دست یابید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
4 / 5 (از مجموع 1 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟