دورکاری چیست؟

2022-08-14 15:24:42
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
دورکاری چیست؟
دورکاری همان طور که از نامش پیداست یعنی انجام کار از راه دور و بدون حضور در محیط کار. اگر بخواهیم تع...

دورکاری همان طور که از نامش پیداست یعنی انجام کار از راه دور و بدون حضور در محیط کار. اگر بخواهیم تعریف علمی از دورکاری داشته باشیم می توان به صورت زیر آنرا بیان نمود. دورکاری که به انگلیسی به آن Telecommuting یا remote work یا teleworking  می گویند عبارت است از کار کردن در فاصله‌ای دور از کسی که به شما حقوق می‌دهد؛ در منزل یا در یک مرکز محلی. افراد دورکار بوسیله ایمیل یا رایانه و تلفن جهت تماس با شرکت یا سازمان خود بهره می برند.

سخن مدیر : اگر میخواهید یک رزومه کاری حرفه ای داشته باشید می توانید از رزومه ساز حرفه ای آنلاین رزومیتو استفاده نمائید.

تعریف دورکاری در ویکی پدیا فارسی

دورکاری (به انگلیسی: Telecommuting یا remote work یا teleworking یا work from home), یکی از رایج‌ترین اصطلاحات کاری است که در سال های اخیر بیشتر از گذشته در موسسات مطرح شده است. دورکاری به شکلی از به‌کارگیری فناوری های‌ اطلاعات مانند ارتباطات راه دور اطلاق می‌شود و به نوعی حرکت کار به سمت کارکنان، به جای حرکت کارکنان به سوی کار است. با توجه به جریانات اپیدمیک در دنیا مثل بحران کرونا مفهوم دورکاری در سازمان‌ها بیش از پیش مطرح شد. این بحران جهانی مدیران بسیاری را به سوی برپایی سازمان مجازی سوق داد. در چند سال گذشته نرم افزار های تحت وب زیادی در زمینه مدیریت پروژه ها از راه دور و مطرح گردید و امروزه شمار آنها خیلی بیشتر شده است. دورکاری عبارت است از کار کردن در فاصله‌ای دور از کسی که به شما پول می‌دهد؛ در خانه یا در یک مرکز محلی. دورکاران از پست الکترونیکی، تلفن، نمابر و رایانه برای تماس با سازمان خود استفاده می‌کنند.

تعریف دورکاری در ویکی پدیا فارسی

تاریخچه دورکاری

اغلب مردم تصور می کنند که دورکاری تاریخ کوتاهی دارد و مدت زمان زیادی نیست که دورکاری وارد فرهنگ کاری جامعه شده است اما این تصور غلط است، در واقع هر فعالیت شغلی که در آن انجام دهنده کار به دور از کارفرما به فعالیت مشغول است را می توان دورکاری نامید. طبق این توصیف می توان سابقه دورکاری را به دوران پیش از انقلاب صنعتی دانست که افراد  در آن زمان در محل های اقامت خود کار میکردند.

با شکل گیری دنیای مدرن، گسترش ارتباطات و فناوری و امکان ایجاد ارتباطات ایمیلی،ویدئویی و موبایلی دیگر کم کم حس شد که میتوان کارکنان را نیز از راه دور مدیریت کرد، برقراری ارتباط موبایلی و ویدئوی امکان گرفتن ارتباط زنده با کارکنان را فراهم نمود و دیگر نیاز نبود که کارکنان در محل کار خود به انجام وظیفه بپردازند.

فریلنسر یا دورکار کیست ؟

در اصل، دورکار یا فریلنسر کسی است که برای خودش کار می کند. این بدان معناست که آنها قرارداد کاری معمولی و معمولی شما را با یک شرکت ندارند (اگرچه افراد زیادی هستند که در اوقات فراغت خود خارج از شغل عادی خود کار آزاد انجام می دهند). این بدان معناست که یک فریلنسر باید خودش بیرون برود و کار پیدا کند.

وظایف دورکاران یا فریلنسرها

در اصل، فریلنسر کسب‌وکار خود را اداره می‌کند، که کارهای اضافی زیادی را با خود به همراه دارد: مدیریت، حساب‌ها، بازاریابی، قراردادها، صورت‌حساب‌ها و همه چیزهایی که کارگر معمولی شما مجبور نیست در کنار شغل واقعی‌اش دستکاری کند.به همین دلیل است که ایده زندگی آرام یک فریلنسر یک افسانه است. آنها نه تنها باید کاری را که در آن آموزش دیده اند انجام دهند، بلکه باید یاد بگیرند که چگونه همه موارد ضروری دیگر را انجام دهند - و البته برای انجام همه آنها زمان پیدا کنند.

در نهایت، یک دورکار کسی است که حاضر است ریسک کند. خطراتی که شامل این می شود که مسئولیت زندگی کاری و پیشرفت شغلی خود را به عهده خودشان بگذارند و تمام تلاش خود را انجام دهند تا اجاره خانه خود را در پایان ماه به دست آورند.این می تواند یک زندگی سخت باشد، اما می تواند فوق العاده ارزشمند نیز باشد. در هر صورت، مطمئناً برای افراد ضعیف مناسب نیست.

مزایای دورکاری چیست؟

مزایای دورکاری را می توان علت اصلی تمایل مدیران به جذب نیروی کار دورکار دانست که دلایل و انگیزه های اصلی آن را به دو دسته کلی می توان تقسیم نمود.

1 - مزایای دورکاری برای کارفرمایان و مدیران شرکت ها

 1 - 1 . هزینه کمتر در دورکاری

1 - 2 . افزایش بهره وری در دورکاری

2 - مزایای دورکاری برای کارمندان

2 - 1 . بهبود تعادل بین کار و زندگی

2 - 2 . سلامت جسم و روان برای کارکنان

2 - 3 . افزایش سرعت کاری و درآمد بیشتر

 1 - 1 . هزینه کمتر در دورکاری

همانطور که همه میدانیم استخدام نیروی کار دورکار برای مدیران به صرفه تر می باشد، مدیری که نیروی کارش اغلب دورکار است هزینه های جاری کمتری می پرازد، هزینه هایی چون هزینه مکان که با توجه به افزایش تعداد نیروی کار نیز به طبع بیشتر خواهد بود، هزینه وعده های غذایی،هزینه تلفن و اینترنت و مهم تر از همه تجهیزات همه و همه می تواند به افزایش انگیزه دورکاری در مدیران بیانجامد. به طور کلی میزان هزینه یک شرکت که نیروی کارش اغلب دورکار است با شرکتی که به شکل سنتی همه نیروی کار خود را دور خودش جمع می کند قابل مقایسه نیست.

1 - 2 . افزایش بهره وری در دورکاری

نیروی دورکار در اغلب موارد دستمزد پروژه ای می گیرد، در این حالت تعهد به تحویل پروژه در زمان مشخص بسیار حائز اهمیت بوده و نیروی کار به جهت دریافت حقوق نمی تواند زمان تحویل را عقب بیاندازد لذا هم کارفرما کار خود را به موقع تحویل گرفته و به مشتری تحویل می دهد و هم کارمند در مورد مسائل مالی در اسرع وقت به درآمد خود می رسد.

2 - 1 . بهبود تعادل بین کار و زندگی

تعادل و سلامت جسم و روان برای کارکنان در دورکاری بدون شک بالاتر است، زمان خواب و بیداری، کمک به خانواده، انجام مسائل شخصی و کلیه امورات زندگی در زمان دورکاری کاملا در اختیار فرد بوده و کارمند دورکار در هر لحظه نیاز به پاسخگویی به مدیر و کارفرما ندارد و می تواند با ایجاد تعادل بهتر بین زندگی و کار هم احساس بهتری نسبت کار داشته باشد هم در زندگی شخصی خود فرد موفق تری باشد. 

2 - 2 . سلامت جسم و روان برای کارکنان

به سبب تمامی مواردی که در مورد قبل ذکر شد و مسائل دیگری مانند بودن در ترافیک های طولانی و آزاردهنده، کاهش هزینه های رفت و آمد و مواردی از این دست که همگی به افزایش احساس شادی و رضایت در کارکنان می انجامد می توان به طور قطع سلامت جسم و روان را برای کارکنان دورکار بسیار بالاتر از کارکنان و کارمندانی دانست که به صورت حضوری کار میکنند.

2 - 3 . افزایش سرعت کاری و درآمد بیشتر

بدون شک زمانی که درآمد دورکاران بسته به انجام پروژه باشد دیگر مانند کارمندان سنتی شاهد خرج و مصرف زمان نخواهیم بود، اینجاست که با انجام وظایف در زمانی کوتاه تر فرد دورکار می تواند به انجام پروژه های بعدی مشغول شود و این یعنی درآمد بالاتر. این مورد برای کارفرمایان و مدیران شرکت ها نیز فوق العاده خواهد بود، آنها دیگر با کارمندانی که تنها ساعات کاری شان را پر می کنند رو به رو نبوده و از بابت تحویل سفارشات به مشتریان آسوده خاطر خواهند بود.

نقش فناوری در دورکاری

انکار نقش فناوری در دورکاری ممکن نیست. دورکاری بدون کمک فناوری های نوین مانند موبایل، ویدئو کنفرانس ها و ارتباطات اینترنتی مانند ایمل و ... غیر ممکن است. این فناوری ها می توانند به کارفرمایان اجازه دهند در هر زمان که نیاز باشند ضمن برقرای ارتباط با نیروی کار پیگیر پروژه های محوله شوند. از طرفی دریافت و ارسال پروژه برای هر دو طرف امری آسان و سریع خواهد بود. برای مثال در یک شرکت ترجمه کارفرما می تواند سفارشات مشتریان را به صورت تصویر از طریق شبکه های اجتماعی یا سرویس های ایمیلی ارسال و فایل های ترجمه را نیز در اسرع وقت دریافت نماید.

معایب دورکاری

نمی توان دورکاری را بدون عیب و کامل دانست، بدون شک هر گلی خاری نیز دارد و نمی توان صد در صد یک موضوع را بی عیب و نقص دانست.اگر بخواهیم از معایب دورکاری صحبت کنیم موارد زیر را می توان مهم ترین عیب های دورکار دانست.

  • حذف تعاملات سازنده بین کارفرما و کارمند که می تواند به عدم درک درست در مورد پروژه بیانجامد و کارفرما نیاز دارد تا توضیحاتی دقیق تر و بیشتر در مورد نحوه انجام پروژه به کارمند دهد.
  • حذف تیم ورک و کار تیمی به جهت اینکه کارکنان در کنار هم نیستند و هر پروژه ای را یک نفر انجام می دهد که شاید این مورد مهم ترین ضعف در دورکاری باشد.
  • قطعی اینترنت و مشکلات موجود در فناوری
  • چالش در عادات خواب و سلامتی
  • عدم بهره وری و تنبلی به جهت عدم نظارت کافی
  • عدم اولویت بندی درست پروژه ها

نتیجه گیری :

دورکاری یکی از مفاهیم خوب و کاربردی است که علیرغم مشکلات موجود می تواند به بهترین شکل در خدمت کارفرمایان و شرکت ها جهت افزایش بهره وری و افزایش راندمان کاری به کار گرفته شود. اگر بتوان با مدیریت درست دورکاری  را جهتی درست برای بالا بردن توان کاری به کار گرفت می توان امید داشت با کاهش هزینه های جاری و افزایش توان و سرعت بخشیدن به انجام پروژه ها جهش های بزرگی را در شرکت یا هولدینگ شاهد باشیم.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

راهنمای کامل پیدا کردن شغل (آموزش جستجوی شغل)

چرا کار پیدا نمیکنم؟

شغل دوم برای کارمندان