دروغ گفتن در رزومه (‌راه های تشخیص و عواقب آن)

2021-09-26 11:10:37
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
دروغ گفتن در رزومه (‌راه های تشخیص و عواقب آن)
بازار کار امروز رقابتی است. کسانی که به کار نیاز دارند بدون شک می دانند که رقابت برای مشاغل برتر چقد...

بازار کار امروز رقابتی است. کسانی که به کار نیاز دارند بدون شک می دانند که رقابت برای مشاغل برتر چقدر دشوار است. این محیط رقابتی باعث شده است که برخی از افراد جویای کار بی پروا در مورد تجربیات خود بزرگ نمایی کرده یا دروغ بگویند تا شانس خود را برای دستیابی به شغل افزایش دهند. کارمندانی که رزومه خود را بعه این شکل کامل کرده اند گرفتار چه عواقبی می شوند؟

آیا دروغ گفتن در رزومه غیرقانونی است؟

از آنجا که رزومه ها اسناد رسمی و قانونی نیستند ، دروغ گفتن در رزومه از نظر فنی غیرقانونی نیست. با این حال ، این بستگی به میزان دروغ گرفتن دارد-به عنوان مثال ، اگر مدرک تحصیلی ، گذرنامه یا سایر اسناد قانونی جعل شود ، این می تواند منجر به پیگرد قانونی برای جعل اسناد شود.

اگر مشخص شود که در رزومه دروغ گفته اید

اگر چه ممکن است مدیران منابع انسانی در مورد دروغ هایی که در رزومه می نویسید به شما تذکر ندهند اما به سادگی نیز از آن عبور نمی کنند چرا که به آسانی آنها را کشف کرده و شما را از چرخه استخدام خارج می کنند. حتی اگر استخدام شوید نیز ممکن است بعدا شما را اخراج کنند. این مورد اما می تواند برای شما گران تمام شود چرا که روی سابقه شما تاثیر منفی گذاشته و این اصلا خوب نیست.

اگر مشخص شد که رابطه شغلی مبتنی بر اطلاعات جعلی برای شروع است ، اقدامات غیرقانونی که در طول رابطه کاری رخ داده است ممکن است توسط قانون قابل اجرا نباشد. این ناراحت کننده است که فکر کنیم کارکنان می توانند حقوق محدودی را که در روابط کاری دارند در نتیجه تصمیمات غیراخلاقی که در هنگام استخدام گرفته می شود از دست بدهند.

آنچه در مورد آن دروغ می گویید

دروغ لزوماً نباید یک گزاره کاملاً غلط باشد. حذف و عدم ارائه اطلاعات می تواند به اندازه یک دروغ آشکار و غیر صادقانه باشند. بخش آموزش رزومه جایی است که اغلب افراد در آنجا بیشتر مبالغه می کنند یا دروغ می گویند. این اغلب در قالب فردی مطرح می شود که ادعا می کند یک برنامه آموزشی را که ممکن است تازه شروع کرده باشند ، به پایان رسانده است. عناوین تزئین شده ، وظایف مبالغه آمیز ، تغییر تاریخ استخدام و حتی ارجاعات نادرست نیز معمول است. افراد جویای کار همچنین در حین فرایند استخدام اطلاعات ساختگی ارائه کرده اند ، مانند دلایل ترک موقعیت های قبلی. اگرچه فرض بر این است که تنها تعداد کمی از مردم در این نوع رفتارهای بی وجدان مقصر هستند ، برخی از مطالعات نشان داده اند که تا 50 درصد از جمعیت حداقل مقدار کمی محتوای گمراه کننده یا مبالغه شده در رزومه خود دارند.

ساخت رزومه آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

دروغ برای پوشش دروغ

همانطور که تقریباً همه در مقطعی یاد می گیرند ، دروغ می تواند به سرعت از کنترل خارج شود. برای پوشاندن دروغ اولیه باید دروغهای بیشتری گفت. فقط به این فکر کنید که چگونه یک دروغ در رزومه می تواند در محل کار شما را آزار دهد زیرا همکاران در مورد سوابق شما سوال می کنند و شما باید اطلاعات غلط را ادامه دهید.

ناتوانی در انجام وظایف شغلی

اگر کسی در مورد رزومه خود در مورد وظایف شغلی یا مهارت های خود در موقعیت های قبلی اظهارنظر نادرست کند یا دروغ بگوید، احتمال دارد در برآوردن انتظارات تعیین شده در موقعیت جدید با مشکل مواجه شود. از آنجا که شبهات ناشی از ناتوانی در انجام وظایف شغلی ایجاد می شود ، پیش می آید که کارفرمایان به دنبال اطلاعات بیشتر و عمیق تر در سابقه شغلی کارکنان خود هستند. حتی اگر این اطلاعات در مراجع اولیه استخدامی کشف نشده باشد ، این بدان معنا نیست که کارفرمایان در آینده اطلاعات بیشتری را جستجو نخواهند کرد ، به ویژه اگر کارفرمایی احساس کند که کارکنانش انتظارات را برآورده نمی کنند.

اعتمادی که ترک بر می دارد

هنگامی که مشخص شد کارمندی در رزومه خود دروغ گفته است ، کارفرما حق فسخ قرارداد کار را دارد. رابطه کارمند و کارفرما رابطه ای است که بر اساس اعتماد ایجاد شده است. پی بردن به اینکه این شغل بر اساس اطلاعات ساختگی اعطا شده است باعث می شود این اعتماد نقض شود. ممکن است وقتی یک نفر دلیل ترک شغل قبلی خود را پنهان می کند یا می گوید فارغ التحصیل از دانشگاه است حتی اگر یک ترم درس نخوانده باشد ، یک دروغ سفید به نظر برسد. اما از نظر کارفرما ، این دروغ به عنوان یک نقص جدی در کار تلقی می شود. حتی اگر مدیری تصمیم بگیرد کارمندی را که در رزومه خود دروغ گفته است (یا به دلایل دیگر قادر به اخراج نیست) اخراج نکند ، روابط کاری آینده آنها در شرکت همیشه با مشکل مواجه خواهد بود.

اگر کارمندی در مورد چیز کوچکی دروغ بگوید ، حاضر نیست در مورد چه چیز دیگری دروغ بگوید؟

خسارت به شهرت شما

اگر معلوم شد که اطلاعات نادرست در رزومه خود ارائه کرده اید  و دروغ گفته اید،می بایست آینده شغلی خود را بوسیده و کنار بگذارید. حتی اگر کارفرمای شما رابطه شغلی خود را به دلیل اطلاعات متقلبانه فسخ نکند ، باز هم باید از خجالت ناشی از اینکه بدانید کارفرمای شما دروغ گفته است رنج ببرید. اگر کسی به دلیل عدم صداقت شغلی را از دست داد ، احتمال زیادی وجود دارد که نتواند به این آسانی ها شغل جدیدی را به دست آورد. یک دروغ ساده می تواند پیامدهای طولانی مدت شغلی داشته باشد.

10 راهی که کارفرمایان دروغ در رزومه شما را کشف می کنند

راه های زیادی وجود دارد که کارفرمایان بوسیله آنها می توانند دریابند که آیا  در رزومه خود دروغ گفته اید یا خیر.در ادامه به بررسی ۱۰ راهی که کارفرمایان بوسیله آن دروغ های شما را کشف می کنند می پردازیم.

چگونه دروغ شما در رزومه مشخص می شود ؟
تماس با مراکز علمی و کشف حقیقت
شما نمی توانید در آزمون مهارت ها قبول شوید
تاریخ ها صحبت می کنند
رزومه و نامه همراه شما مطابقت ندارد
عناوین شغلی  خوب اما غیر واقعی
مبهم صحبت کردن
زبان بدن شما به شما خیانت می کند
مراجع شما پشتیبان شما نیستند
جستجوی گوگل حقیقت را نشان می دهد
کارفرما سابقه شما را چک می کند

 

رزومه خود را آنلاین بسازید و استخدام شوید

#1 تماس با مراکز علمی و کشف حقیقت

به گفته مدیران استخدامی که توسط Hloom مورد بررسی قرار گرفته اند ، ادعای فارغ التحصیل شدن از دانشگاه هاروارد وقتی واقعاً مدرکی از یک مدرسه دولتی بدون نام دارید ، یکی از بدترین چیزهایی است که می توانید در رزومه خود در مورد آن دروغ بگویید. و در حالی که برخی از کارفرمایان وقتی شما می گویید که به یک مدرسه شیک رفته اید ، حرف شما را نادیده می گیرند ، برخی دیگر با تماس مستقیم با مدرسه یا استفاده از خدماتی ، مانند دفتر ملی دانشجویی دانش آموزان ، سوابق تحصیلی شما را بررسی می کنند.

#۲ شما نمی توانید در آزمون مهارت ها قبول شوید

به راحتی می توان گفت که در رزومه خود در همه چیز ، از زبان مکالمه فرانسوی گرفته تا کد نویسی ، مهارت دارید. اما اثبات اینکه شما واقعاً از آن مهارت ها برخوردار هستید ، چیز دیگری است. کارفرمایان می دانند که افراد چگونه می توانند مهارت خود را اغراق کنند ، بنابراین اگر از شما خواسته می شود استعدادهای خود را نشان دهید ، تعجب نکنید.

ممکن است یک مصاحبه کننده از شما سوالی به زبانی بپرسد که ادعا می کنید به آن مسلط هستید یا یک تست در محل به شما ارائه دهد. عدم موفقیت در چنین امتحانی اساسی نشانه مطمئنی است که شما یا حقیقت را افشا کرده اید یا توانایی های خود را بیش از حد ارزیابی کرده اید ، که هر دوی آنها احتمالاً شما را از رقابت برای کار دور می کند.

#3 تاریخ ها صحبت می کنند

به گفته OfficeTeam ، تقریباً یک چهارم دروغگویان رزومه ای درباره تاریخ استخدام خود اظهار ناراحتی می کنند. اگر وسوسه می شوید با تقلب در تاریخ استخدام ، فاصله رزومه را بپوشانید ، این کار را نکنید. یک تماس سریع با کارفرمای قبلی شما کافی است تا کسی بفهمد که شما در ژانویه و نه ژوئن از کار اخراج شده اید.

تلاش برای جبران شکاف با ذکر سابقه شغلی بر اساس سال ، به جای ماه و سال ، نیز مشکوک است و ممکن است مدیر استخدام را وادار به انجام کارهای بیشتری کند. اگر نگران شکاف رزومه هستید که شما را شبیه یک فرد کم کار نشان می دهد ، آن را با کارهای داوطلبانه یا مشاوره ای پر کنید ، نه دروغ.

#۴ رزومه و نامه همراه شما مطابقت ندارد

یک رزومه درخشان و بدون خطا همراه با یک نامه کثیف نامناسب پرچمی قرمز است که یک نامزد کاملاً صادق نیست. چنین ناهماهنگی نشان می دهد که به C.V خود کمک کرده اید. یا شاید حتی سابقه کار شخص دیگری را دزدیده تا به عنوان سابقه شما شناخته شود. عدم توانایی در به خاطر سپردن جزئیات کلیدی تجربه و مشاغل گذشته در طول مصاحبه ، مزیت بزرگ دیگری است که شما شغل قبلی خود را ساخته اید.

#5 عناوین شغلی شما خیلی خوب هستند تا واقعی نباشند

دو سال خارج از دانشگاه و در حال حاضر در خانه خود نشسته اید؟ از یک مصاحبه کننده انتظار داشته باشید که در مورد مسئولیت های شما سوالات واضحی بپرسد تا مطمئن شود که در واقع در مورد عنوان خود حقیقت می گویید. اگر کارفرمای آینده با رئیس سابق شما تماس بگیرد تا شغل قبلی شما را تایید کند ، عناوین شغلی متورم نیز مشخص می شود. آن زمان است که ارتقاء شما از کارآموز بازاریابی به مدیر ارشد بازاریابی اعلام می شود.

#6 عناوین شغلی شما خیلی خوب اما واقعی نیستند

شما در مورد مهارت ها و تجربه خود مبهم صحبت می کنید

نامزدهای شغلی ممکن است با استفاده از اصطلاحات مبهم برای توصیف مهارت ها و تجربه خود حقیقت را بیان کنند. شاید آنها استدلال می کنند که تا زمانی که دروغی فاش نمی کنند ، مشکلی نیست. اما مصاحبه گران باهوش افرادی را که به اندازه ای که در ابتدا به نظر می رسید آگاه نیستند ، تشخیص می دهند. OfficeTeam خاطرنشان کرد: "استفاده از عبارات مبهم مانند" آشنا با "یا" درگیر "می تواند به این معنی باشد که نامزد در تلاش است تا عدم تجربه مستقیم را پنهان کند." به عبارت دیگر ، ادعای آشنایی با برنامه ریزی رویدادها زیرا گاهی اوقات برای جلسه هفتگی کارکنان پیراشکی برمی دارید ، پرواز نمی کند.

#7 زبان بدن شما به شما خیانت می کند

شاید فکر کنید یک دروغگوی بی عیب و نقص هستید. اما نشانه های ظریف زبان بدن در مصاحبه می تواند دروغ های رزومه شما را فاش کند. OfficeTeam خاطرنشان کرد: "فقدان تماس چشمی یا بی قراری مداوم ممکن است نشان دهنده عدم صداقت باشد."

به گزارش لس آنجلس تایمز ، لمس بینی ، نگاه کردن به پایین هنگام پاسخ به س ،ال و دور کردن بدن از مصاحبه کننده ، راه های دیگری است که می توانید به طور ناخواسته نشان دهید که حقیقت را نمی گویید.

#8 مراجع شما پشتیبان شما نیستند

اگر یک دروغگوی ماهر هستید ، ممکن است در مصاحبه یا رزومه خود از مهارت ها یا مسئولیت های گذشته خود استفاده کنید. اما لزوماً نمی توانید روی مراجع خود حساب کنید تا پشتیبان شما باشد. یک مرجع صادقانه میزان واقعی مسئولیت های شغلی شما یا حقیقت در مورد به اصطلاح دستاوردهای شما را آشکار می کند.

حتی اگر مرجعی پیدا کردید که مایل است با شخصیت خود همراه شود ، مصاحبه کننده ممکن است به تنهایی کارهای بیشتری انجام دهد ، به روابط متقابل دست پیدا کند یا به طور مستقل با رئیس قدیمی یا همکاران خود تماس بگیرد تا بفهمد واقعاً شما چگونه دوست دارید. و به یاد داشته باشید ، هیچ قانونی وجود ندارد که کارفرمای سابق را با وجود آنچه برخی از جویایان کار فکر می کنند ، درباره شما بگوید.

#9 جستجوی گوگل حقیقت را نشان می دهد

هفتاد درصد از کارفرمایان قبل از ارائه کار به نامزدها ، از آنها مطلع می شوند. بهتر است امیدوار باشید آنچه منابع انسانی در رسانه های اجتماعی یا به عنوان بخشی از جستجوی اولیه Google می بینید با آنچه در رزومه خود دارید مطابقت داشته باشد. به گفته CareerBuilder ، از بین کارفرمایانی که تصمیم می گیرند شخصی را پس از تحقیق آنلاین در مورد وی استخدام نکنند ، 27 درصد این کار را به این دلیل انجام دادند که متوجه شدند نامزد در مورد صلاحیت خود دروغ گفته است. اندکی چرت زدن به سبک نانسی درو تنها به این نیاز است تا دریابید که آلماتور شما یک کارخانه دیپلم است یا شرکتی که سال گذشته مدعی کار در آن بودید یک دهه پیش از کار خارج شد.

#10 کارفرما سابقه شما را چک می کند

همه کارفرمایان چک های رسمی سابقه را انجام نمی دهند. اما اگر با یکی از آنها روبرو شوید ، اگر نادرست باشید ، شما را غرق می کند. اگر یک کارفرما آینده نگر را بررسی می کند و متوجه می شود که در مورد سابقه کاری ، گذشته جنایی ، تحصیلات ، گواهینامه های حرفه ای یا سایر حقایق کلیدی (به طور مستقیم یا با قصور) دروغ گفته اید ، انتظار پیشنهاد کار نداشته باشید.

حرف آخر

با توجه به سهولت نسبی در کشف حقیقت و پیامدهای احتمالی ناخوشایند دروغ گفتن به در روزمه ، باور اینکه افراد باز هم در رزومه خود دروغ می گویند کمی سخت است. با این حال ، همه ما عبارت "زمان های ناامید کننده نیازمند اقدامات ناامید کننده است" را شنیده ایم. درست است که شرایط سخت اقتصادی باعث می شود برخی افراد به رفتارهای مخاطره آمیز روی آورند. با این حال ، این یک مزیت ناعادلانه نسبت به نامزدهای صادق که در رزومه خود دروغ نمی گویند ایجاد می کند. روشهای صادقانه ای برای مقابله با غیبت در محل کار ، مدارک ناقص یا حتی اخراج از مشاغل قبلی وجود دارد که به شغل جدید شما آسیب نمی رساند.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟