برنامه ریزی شغلی پس از اتمام دانشگاه

2022-08-02 15:29:53
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
برنامه ریزی شغلی پس از اتمام دانشگاه
زمانی که مشغول به تحصیل هستید تمام برنامه و فکر شما به اتمام رساندن تحصیلات و کسب مهارت می باشد تا د...

زمانی که مشغول به تحصیل هستید تمام برنامه و فکر شما به اتمام رساندن تحصیلات و کسب مهارت می باشد تا در آینده و بعد از اتمام این دوران به یک شغل دست یابید. وقتی که تحصیلات دانشگاهی را به پایان می رسانید وارد مرحله جدیدی از زندگی خواهید شد و پرسشی که با آن در این مرحله مواجه هستید اینکه آینده کاری شما به چه صورت است؟ این سوال برای همه فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود دارد که آشنایان و افراد از آنها می پرسند و فارغ التحصیلان با روبرو شدن این پرسش، دچار اضطراب و نگرانی خواهند شد که آیا می توانند شغلی را برای خود بدست آورند یا خیر. برای پاسخ به این پرسش مهم، شما را به مطالعه مقاله برنامه ریزی شغلی پس از اتمام دانشگاه دعوت می نماییم که در آن راهکارهایی مطرح است که می توانید با یک برنامه ریزی صحیح، این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید.

اتمام دانشگاه / امیدها و چالش ها

با پایان یافتن تحصیلات آکادمیک دغدغه اصلی فارغ التحصیلان یافتن شغل مناسب است، فارغ التحصیلانی که در دوره تحصیل تصورشان این بود که فردای روز فارغ التحصیلی با اسب سفید به دنبالشان می آیند تا شرکت، کارخانه و یا اداره ای را از ورشکستگی و نابودی نجات دهد اکنون در میابند که از این خبرها هم نیست و باید برای یافتن شغل مناسب تلاشی مضاعف به خرج دهند.البته همیشه هم اوضاع به این تیرگی نیست اما در اکثر مواقع آن هم در ایران عزیز فارغ التحصیلان عموما مدرک گرا بوده و دلشان به یک برگ مدرک خوش است اما خبری از تخصص های آن چنانی نیست، متاسفانه این تفکر و مسیر غلط ریشه در فرهنگ، طرز فکر غلط خانواده ها و جامعه ای دارد که جوانانش به اشتباه فکر می کنند که تنها باید مفاهیم درسی را حفظ کنند، اگر چه امروزه و در سال های اخیر این رویه فکری کمی فرو ریخته و جوانان عزیز دریافته اند که صرف مدرک داشتن دلیلی بر استخدام و یافتن شغل نیست اما همچنان جامعه ایرانی به طرز شگفت انگیزی مدرک گراست.با ما باشید تا با راهکارهای مفید و موثر در مورد برنامه ریزی شغلی پس از اتمام دانشگاه بیشتر صحبت کنیم.

طبیعی بودن نگرانی های این مرحله

وقتی که تحصیلات به پایان می رسد طبیعی است که شما مدتی در نگرانی به سر ببرید که چه مدت زمانی طول می کشد تا به یک شغل دست یبابید. همه دانش آموختگان دانشگاهی می دانند که دست یابی به آرزوهای کاری، آسان نخواهد بود و این طور نیست که بعد از پایان رساندن تحصیلات دانشگاهی خیلی سریع به شغل مورد نظر دست یابید. رسیدن به هر شغلی نیازمند تلاش و بکارگیری استعداد و توانمندی ها می باشد که افراد باید از دوران تحصیلات به پرورش استعدادهای خود بپردازند. نکته ای که شما باید در این مرحله دقت داشته باشید اینکه حرکت شما در مسیر صحیح کاری باشد تا با تلاش و بکارگیری استعدادها و توانمندی های خود در آینده صاحب شغل مورد نظر شوید.

شناسایی نقاط قوت خود

هر دانش آموخته ای، نقاط قوت و ضعفی دارد که باید برروی نقاط قوت خود متمرکز شود و درصدد برطرف نمودن نقاط ضعف خود باشد تا در موقعیت شغلی آینده به کمک نقاط قوت خود موفق شود. سوالاتی که در این رابطه برای فارغ التحصیلان مطرح است و باید پاسخ های مناسب برای آنها بیابند تا تصمیم های صحیح در رابطه با انتخاب شغل برای خود اتخاذ نمایند عبارتند از :

  • من صاحب چه مهارت هایی هستم؟
  • شخصیت من چه ویژگی های مثبتی دارد؟
  • چه کارهایی را بصورت صحیح می توانم انجام دهم؟

ارتباط هیجان شما با فضاهای کاری

سومین گام از گام های مهم که باید پس از اتمام دانشگاه انجام دهید، بررسی ارتباط هیجان شما با فضاهای کاری و شغلی می باشد. یعنی باید دقیق بررسی نمایید که خود را بیشتر در کارهای گروهی موفق می دانید یا در کارهای فردی. به عنوان مثال می توانید نتیجه گیری تحصیلات خود را در کلاس های پرجمعیت و همین طور کم جمعیت ارزیابی داشته باشید. از این طریق می توانید مشخص نمایید که هیجان کاری شما با چه فضاهای شغلی سازگارتر خواهد بود که آیا در موقعیت های کاری گروهی فعالیت داشته باشید یا در موقعیت های کاری فردی.

در بررسی این موضوع بسیار مهم دقت کافی داشته باشید تا بتوانید هوشمندانه تصمیم بگیرید چون که اگر اشتیاق کاری شما با فضای شغلی هماهنگ نباشد در آینده دچار مشکل خواهید شد و در نتیجه ممکن است کار بدست آمده خود از دست بدهید. چون موفقیت شغلی از میان ارتباط مستقیم هیجان و اشتیاق شخص با فضاهای کاری گروهی و فردی بدست می آید.

تهیه لیستی از مشاغل

در آغاز مسیر رسیدن به شغل مورد نظر، یک لیست از مشاغلی که با روحیات شما مناسب می باشد و از انجام آنها لذت خواهید برد را تهیه نمایید. در این لیست کردن باید مواردهای مختلف شغل های انتخاب شده را کامل بررسی داشته باشید که در شغل انتخاب شده، مسئولیت اجتماعی برای شما از اهمیت برخوردار است یا بیشتر درآمد.

برای انتخاب شغل هم می توانید از آگهی های شغلی مختلف استفاده نمایید و رزومه کاری متناسب با ویژگی های آن ها بسازید. برای ساخت رزومه، به شما فارغ التحصیلان پیشنهاد استفاده از رزومه ساز آنلاین حرفه ای رزومیتو را داریم که کار را در ساخت رزومه برای شما آسان نموده است و با پیشنهاد قالب های تخصصی و متنوع، دانش آموختگان دانشگاهی را در این مسیر همراهی خواهد نمود.

رشد و ارتقای تحصیلات

برخی از مشاغل هستند که تحصیلات بیشتری را می طلبند و یا اینکه اصلا علاقمند این باشید که مهارت های جدیدتری بیاموزید. هر چقدر صاحب تحصیلات بالاتر و همین طور صاحب مهارت های بیشتر باشید، راه دست یابی به شغل مورد نظر برای شما هموارتر خواهد بود. برای رشد و ارتقای تحصیلات خود می توانید گواهینامه های مختلفی را با شرکت در دوره ها کسب نمایید و همین طور می توانید در کلاس های مختلف و سمینارها حضور یابید. با انجام این کارها، مهارت ها و سطح تحصیلات شما رشد خواهد نمود و در آینده می توانید در مسیر شغلی که در آن قرار گرفته اید از آنها نهایت استفاده را داشته باشید.

افزایش شبکه های ارتباطی

یکی از گام های مهم پس از اتمام دانشگاه به منظور دست یابی به شغل مورد نظر، برقراری ارتباط با افراد مجربی که در موقعیت های شغلی مختلف حضور دارند و حتی با افرادی که در شغلی که مورد نظر شماست مشغول به فعالیت هستند صحبت هایی داشته باشید. برای افزایش شبکه ارتباطی می توانید با اساتید دانشگاهی، آشنایان، گروه های اجتماعی و  شغلی و ... ارتباط بگیرید و پرسش های شغلی خود را مطرح نمایید. در اینجا باید از فعالیت های آنها و تلاش هایی که برای رسیدن به شغل خود داشته اند و همین طور از تجربیاتی که بدست آورده اند کمک بگیرید و از این موضوعات در مسیر شغلی خود استفاده داشته باشید.

رسیدن به شغل مورد نظر بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی برای هر شخصی همراه با سختی هایی می باشد. این مرحله نیامند یک برنامه ریزی منظم و صحیح می باشد تا با بکارگیری همه توان علمی و مهارتی، مسیر دقیق و درست شغلی شناخته شود و بعد با تحقیق و بررسی مسیر شغلی بدست آمده و بررسی توانمندی ها و مهارت های شخصی، می توانید وارد یک موقعیت شغلی با برنامه انتخاب شده شوید و به موفقیت های بزرگی دست پیدا نمایید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

راهنمای کامل پیدا کردن شغل (آموزش جستجوی شغل)

چرا کار پیدا نمیکنم؟

شغل دوم برای کارمندان