بایدها و نبایدهای یک رزومه کاری

2022-07-16 10:20:02
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
بایدها و نبایدهای یک رزومه کاری
بایدها و نبایدهای یک رزومه کاری عنوان مقاله دیگری از رزومه ساز حرفه ای رزومیتو است که امروز قصد داری...

بایدها و نبایدهای یک رزومه کاری عنوان مقاله دیگری از رزومه ساز حرفه ای رزومیتو است که امروز قصد داریم تا با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم، امیدواریم با مطالعه این مطلب مفید بتوانید به دانش خود در رزمینه رزومه نویسی افزوده تا انشالله با نگارش رزومه های جذاب و اصولی به خوبی خود را در مسیر کسب موقعیت شغلی دلخواه قرار دهید.

بایدهای یک رزومه کاری عبارتند از :

  • جذابت و زیبایی ظاهری رزومه
  • استفاده از کلمات و عبارتهای مناسب و کلیدی
  • تعداد صفحات رزومه
  • رزومه خلاقانه و منحصر به فرد
  • بخش درباره من کاملا کاربردی و هدفمند

باید 1 / جذابیت و زیبایی ظاهری رزومه کاری

بدون تردید جذابیت ظاهری همواره در هر کاری یکی از مهم ترین بخش ها است،بدون ظاهری جذاب هر چه قدر هم که درست و اصولی بنویسید نگاه اول کارفرما را از دست داده و حس خاص بودن رزومه را به وی منتقل نخواهید نمود لذا احتمال رد شدن رزومه شما بسیار بالا خواهد رفت. پس با ظاهری زیبا و استفاده از رنگ های مناسب یک رزومه شکیل و جذاب را ساخته و ارائه نمائید.در رزومیتو تمامی قالب ها دارای رنگ بندی بوده که پس از خرید قالب این امکانات برای شما باز خواهند شد و می توانید شخصی سازی های لازم را برای رزومه خود اعمال نمائید.

باید 2 / استفاده از کلمات و عبارتهای کلیدی

در مورد دوم باید گفت پس از جذابیت ظاهری شما نیاز دارید تا رزومه خود را با کلمات و عبارت های مهم،کلیدی و مثبت تزئین نمائید.نگارش اصولی هم در درون همین باید قرار دارد.دو خط زیر را با هم مقایسه نمائید:

1 ) . من سعید اکبری فارغ التحصیل کارشناس ارشد علوم کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف با معدل 18.50 جزو نفرات برتر نرم افزار می باشم

2) سعید اکبری هستم، فوق لیسانس کامپیوتر با معدل 18.50 از دانشگاه شریف

هر دو مورد بالا درست یک سری اطلاعات یکسان را منتقل می کنند اما این کجا و آن کجا.اولی با ادبیاتی کاملا رسمی و زیبا نسبت به ارائه اطلاعاتی مهم در مورد سابقه درخشان تحصیلی می پردازد اما در دومی گوینده انگار خود نیز خیلی برایش اهمیتی ندارد که از چه دانشگاهی با چه مدرکی فارغ التحصیل شده است. پس در مورد نحوه نوشتن و استفاده از کلمات بسیار حساس بوده و دقت نمائید. رزومه خود را بر مبنای آگهی استخدام بنویسید، برای مثال اگر در آگهی استخدام کلیدواژه مهندس نرم افزار کامپیوتر مدنظر بود شما نیز از همین کلیدواژه در بیان تخصص خود استفاده نمائید و برای مثال از عبارت کارشناس نرم افزار استفاده نکنید.

باید 3 / تعداد صفحات رزومه

همانطور که قبلا در مقاله تفاوت رزومه و سی وی اشاره کردیم طول صفحات یک رزومه استاندارد به هیچ وجه نباید از دو صفحه بیشتر باشد لذا در نگارش رزومه خود به این موضوع دقت نمائید که یک رزومه استاندارد نهایتا دو صفحه ای است.

باید 4 / رزومه خلاقانه و منحصر به فرد

خلاقیت همیشه جواب می دهد در بایدهای یک رزومه و مورد چهار باید بگوییم که یک رزومه خلاقانه می تواند به راحتی دل کارفرما را برده و شانس شما را برای موفقیت و راهیابی به مرحله مصاحبه به طور شگفت انگیزی بالا ببرد.

باید 5 / بایدهای یک رزومه،درباره من

بایدهای یک رزومه خوب را با بخش درباره من خاتمه می دهیم، درباره من یکی از کاربردی ترین و مهم ترین بخش های یک رزومه خوب است. بطوریکه بسیاری از کارفرماها تنها در نگاه اول همین چند خط را می خوانند و اگر برایشان جذاب بود رزومه در مرحله اول پذیرفته و برای نگاه دقیق تر مورد بررسی قرار می گیرد.به عنوان مثال فردی که با معدل مناسب فارغ التحصیل یک دانشگاه معتبر است و سابقه کاری چند ساله نیز در یک شرکت مرتبط دارد را نمی توان به آسانی رد کرد و برای بررسی دقیق تر می توان روی رزومه اش وقت گذاشت.

نبایدهای یک رزومه کاری

در بررسی و ذکر نبایدهای یک رزومه کاری می توان گفت تمامی موارد فوق اگر رعایت نشوند خود یک نباید هستند اما به عنوان موارد مهم ممی توان به موارد مهم زیر اشاره نمود :

  • بیکار هستید؟ اشاره نکنید
  • از ذکر مواردی که الزام به انجامشان دارید عبور کنید
  • غلت املایی نه نه نه ...
  • محاوره ای صحبت نکنید
  • اغراق نکنید
  • کلمات منفی را دور بریزید
  • بدگویی کردن از مدیر قبلی تان

نباید 1 / اشاره به بیکار بودن ممنوع

اگر بیکار هستید نباید به آن اشاره کنید چرا که نوشتن و ذکر تاریخ شروع و خاتمه فعالیت کاری گذشته خود گویای همه چیز است.

نباید 2 / بدیهیات، بدیهی هستند ...

ذکر سحر خیز بودن، آن تایم بودن، منظم بودن یا سخت کوشی به هیچ عنوان رزومه شما را پربار نمی کند که می تواند نشان دهنده تجربه پایین شما در برقراری ارتباط با دیگران است یا اینکه نشان دهنده خالی بودن دست شما از توانائی ها و تخصص هاست که به نوشتن این مسائل روی آورده اید.

نباید 3 / غلط املایی نبایدی که نباید داشته باشید

واقعیت این است که به دلایلی مشخص یا نامشخص کارفرماها دوس ندارند هر رزومه ای را تائید کنند انگار این عدم تائید حس خوبی به آنها می دهند لذا دنبال دلیل برای رد کردن رزومه هستند.اگر شما از مرحله اول تائید رزومه ( نگاه سطحی ) عبور کنید و به مرحله بررسی دقیق تر برسید اینجاست که اگر غلت املایی داشته باشید مطالعه دقیق رزومه می تواند کار دست شما بدهد. کارفرمائی که در رزومه غلت املایی می بیند پیش خودش خواهد گفت این چه آدم بی سلیقه و سطحی است که زحمت مرور و ویراست دو برگ کاغذ را به خود نداده. همین .... متاسفانه شما مردود هستید.

نباید 3 / پسر خاله نشوید ...

نباید شماره 3 اختصاص می یابد به غلط بودن لحن محاوره ای پس این مورد را جدا کنار بگذارید چرا که می تواند به طور کامل شما را از لیست رزومه های مورد تائید خارج سازد.لحنی کاملا رسمی و مودبانه را در نگارش رزومه خود در پیش گرفته و به کارفرما نشان دهید که تا چه اندازه به قواعد و اصول حرفه ای آشنائی دارید.

نباید 4 / اغراق نکنید

ذکر کردن عباراتی چون روی دست من نیست،من بهترین هستم،من می توانم  سیستم شما را متحول کنم،من من من ...

بزرگ نمائی کاملا حس می شود و کارفرمایانی که اغلب باتجربه نیز هستند به خوبی درک می کنند که فردی با معدل متوسط از یک دانشگاه متوسط که سابقه خاصی هم ندارد نمی تواند سیستم را متحول کند پس حقایق را با سطحی منطقی از اعتماد  به نفس بیان نموده تا در موقع لزوم بتوانید از توانائی خود دفاع کنید.

نباید 5 / خداحافظی با کلمات و عبارات منفی

آه و ناله از وضعیت موجود و دلیل تراشی برای عدم موفقیت شما تیری است که به قلب خودتان خواهد خورد پس بجای ذکر کلمات و عباراتی چون مدیر قبلی انسان  بداخلاقی بود یا وضعیت جامعه بد است بپردازید به مسائلی چون نشان دادن توانائی ها و شایستگی های خود ...

نباید 6 / بدگویی از مدیر قبلی

از این مورد جدا پرهیز نمائید.مدیران شرکت هایی با حوزه کاری یکسان در بسیاری مواقع با هم در ارتباط هستند که حتی اگر اینطور نباشد نیز می بایست از بدگویی و خراب کردن مدیر قبلی و محل کار سابق بپرهیزید چرا که هیچ حس خوبی را منتقل نمی کند،تصور کارفرما این است که یا دروغ می گویید یا فردی بی تجربه هستید که هنوز نمی داند که نباید بالا دستی خود را خراب کند.پس این مورد را فراموش کنید.

رعایت بایدها و نبایدهای یک رزومه کاری یکی از مهم ترین موارد در نوشتن یک رزومه کاری خوب و اصولی است،مطئنا با در نظر گرفتن موارد فوق تا درصد بالایی می توانید نسبت به موفقیت رزومه ساخته شده اطمینان داشته و امیدوار باشید که بتوانید به مرحله مصاحبه راه پیدا کنید.در پایان لازم به ذکر است استفاده از سرویس رزومه ساز آنلاین رزومیتو می تواند به تمامی دغدغه های شما را جهت ساخت و نگارش یک رزومه خوب پایان داده و شما با ورود به محیطی حرفه ای به صورت کاملا خودکار و تنها با پرکردن اطلاعات صاحب یک رزومه کامل،استاندارد و زیبا شوید.

رزومه ساز
رزومــتـو ساختـی؟
ساخت رزومه حرفه‌ای کمتر از 5 دقیقه!
رزومه ساز
0 / 5 (از مجموع 0 رأی)
0
برچسب‌ها:
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر
محبوب‌ترین قالب‌های رزومه
مطالب مرتبط

نوشتن مهارت های سخت در رزومه (با 51 مثال کاربردی)

ساخت رزومه انگلیسی ( مهم ترین نکات و نحوه نوشتن )

نحوه نوشتن رزومه کاری

کاورلتر چیست و چگونه بنویسیم ؟